-
Vissa av dom:ja......DS är inte det värsta man kan ha,som vissa tror.....Struliga Jag skrev 2008-01-02 12:21:32 följande:lever folk med ds generellt helt självständiga liv, med jobb och egen inkomst, betalar på egen hand sina räkningar, har man/fru och barn?
-
Tack,äntligen någon som förstår vad tråden egentligen handlar om.....heffa06 skrev 2008-01-02 12:25:54 följande:sunt liv skrev 2008-01-02 09:19:51 följande: När jag läser TS så finner jag inte att det är rätt spår det du säger att mytilla fört tråden till, mer då åt helt FEL håll.Citerar TS:"Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?Varför?Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..Ska alla barn vara perfekta eller?SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?"Det är DET som är "rätt spår", det som TS handlar om.
-
Jag vet och tyvärr är jag en av dom.......ofta går det över styr i såna här diskussionerheffa06 skrev 2008-01-02 12:31:51 följande:Jag har sett flera som verkar förstå det, men oxå många som inte läst vad TS handlar om och som är helt off topic.
-
Undrar om nån håller med i det inlägget.....?är man våldtäktsman så har man nån störning,jag har läst mycket psykologi,så jag tänker inte snacka mer om det.Och vilka är männen som våldför sej på kvinnor,i parker,på krogar och dylikt,om inte OKÄNDA?Myrtille skrev 2008-01-02 14:30:21 följande:De flesta våldtäkter begås inte av okänd förövare, de flesta våldtäktsmän har inte "nån störning" (om man med det menar något medicinskt) och följdaktligen för de inte några "våldtäktsgener" vidare.
-
Det är väl ingen som bett dom knipa?Valet är fritt,likaså åsikterna......Queen70 skrev 2008-01-02 22:57:05 följande:Varför ska de som gör det valet välja att knipa igen?? FL är väl till för de också? De kanske också har behov av att ventilera nåt som kanske varit ett svårt val för dem?En abort är ju aldrig kul.
-
Däremot förstår jag mammapuhs inlägg,det finns folk som har åsikter OCH fördomar,trots att dom inte själva varken har barn lr har den kunskapen......och det är ganska tragiskt,tycker jag.
-
Läs då igenom inläggen igen.....det finns mycket påhopp från dom som väljer abort oxå....det är pajkastning från båda håll.Och jag anser bara att det finns för lite kunskap,och det måste jag ju få tycka,eller hur?Queen70 skrev 2008-01-02 23:02:34 följande:Måste även påpeka att tråden ligger under "etik" vilket jag tolkar som att TS vill diskutera nåt hon anser som oetiskt, nämligen att välja bort en graviditet som resulterar i ett DS barn. De som blir fördömda här är således ej de mammor som väljer att föda ett DS barn utan de som väljer att INTE göra det.Ändock är det DS mammorna här som är sårade i själen. Jag har läst hela tråden och inte någonstans har jag sett någon säga att det var fel av DS mammorna att föda sina barn. Däremot har jag sett en väligt massa påhopp och personangrepp på de personer som säger att de SJÄLVA inte skulle välja att föda ett barn med detta kromosomfel, och när de berättar varför.Varför ska de som gör det valet välja att knipa igen?? FL är väl till för de också? De kanske också har behov av att ventilera nåt som kanske varit ett svårt val för dem?En abort är ju aldrig kul.
-
Fast förstår inte vanligt folk att det kan såras,när folk väljer att inte vilja behålla dessa barn?Föräldrar till DS barn tycker ju att "motståndarna" går MISTE om nåt fint!Är det så konstigt om det känns kränkande när man väljer att ta bort det finaste som finns?Föräldrar med Ds tänker självklart att "ni vill inte ha en unge som min"......klart att det sårar.
-
Ja men alla barn blir det inte sånt "ståhej" runt.Frantic skrev 2008-01-03 08:30:38 följande:Men det gäller väl alla barn och alla aborter i så fall.
-
Trodde ALLA barn var vackra.....?Struliga Jag skrev 2008-01-03 11:53:15 följande:Men snälla!Anne h: Har du förklarat för din dotter att bilderna som du slänger ut på henne och använder som slagträ för att försöka vinna poäng i en diskussion kan komma att användas som hånbild på mindre seriösa sidor på nätet?Att folk kanske sitter och skrattar åt henne, hånar henne.Att inte alla ser henne som ett vackert barn, som du ser henne.Förstår hon det?För det är det som är risken med det du håller på med när du gång på gång lägger ut bilder på din dotter, som bara är 8 år och inte är tillräckligt mogen för att förstå vad hon säger OK till
-
Gud vilken het debatt detta har blivit här på fl......faktum är ju bara det att det jag skrivit om okunskap i alla inlägg.stämmer ju.....För inte finns det NÅGON här med ett barn som har DS,som skrivit något negativt om dessa barn.....Det är ju människor som INTE har dessa barn,eller som haft kontakt med dessa barn som svarar att de skulle göra abort.....eller hur?Alltså bygger det på ren och skär okunskap!
-
Det är väl ändå äpplen och päron.....Det är väl klart att man inte känner sej kränkt för att man är ensam mamma,eller har taskig ekonomi.....vad har det med denna sak att göra?Vi snackar om barn som inte respekteras i samhället här....Myrtille skrev 2008-01-03 12:35:09 följande:Kanske för att deras mammor inte identifierar sig först och främst som "ensamstående mamma", "mamma med taskig ekonomi", "mamma med låg utbildning" eller "ung mamma" och tar illa upp om någon anser att dessa faktorer är besvärliga.
-
Fol har tydligen inte "så fullt upp med sej själva",eftersom detta blivit en sån het debatt....Queen70 skrev 2008-01-03 13:07:34 följande:Då skulle ju alla som väljer att fullfölja en graviditet under vissa omständigheter bli lika sårade, om nån annan valde annorlunda. En våldtagen kvinna som väljer att föda barnet, kan tolka det som att om nån annan i samma situation väljer att göra abort, så tycker de med automatik även att DERAS barn inte borde fötts. Någon som har taskigt om pengar, kan bli sårad för att nån gör abort för att de själva anser att de ej har lust att få barn under såna omständigheter.Jag anser ett det är ett rackarns navelskåderi och lite självcentrerat att tro att andra går omkring och tycker så mycket om deras val. Folk har nog fullt upp med sig själva.Har aldrig hört någon säga att att det är galet att välja att föda ett barn med DS, bara att vissa inte väljer det för egen del pga. olika orsaker.