Inlägg från: Lefo |Visa alla inlägg
  • Lefo

Nu får det vara nog!!!

vagabond77 skrev 2007-12-31 06:20:39 följande:
    Självklart är ALLA människor lika mycket värda, och självklart ställer DS till det för de barn som drabbats av det eller dess följdsjukdomar? Handen på hjärtat skulle du DS förälder inte önska ditt barn fri från sitt DS om det gick att göra som i ett trollslag? Nu menar jag inte för din skull som förälder utan för barnets skull? Om jag hade haft ett barn med DS så hade jag absolut önskat att det skulle finnas en mirakelmedecin/kur/operation för honom/ henne. Det hade jag gjort ovsett vilken åkomma/sjukdom/defekt/avvikelse mitt barn fått. Detta hänger inte på något sätt samman med hur mycket jag älskar mitt barn. Av ren kärlek önskar jag mitt barn ett så bra liv som möjligt.
    För min dotters skull skulle jag allt vilja att det fanns något botemedel mot hennes DS och detta inte för att jag inte tror hon kommer få ett bra liv utan att hon då kommer slippa alla fördomar som finns ute i vårt avlånga land.
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-31 10:49:04 följande:
    Toppen för dig och din flicka att hennes DS inte märks av över huvud taget, men alla DS-barn har det inte lika lätt som hon. Alla klarar inte skolgång och samhälle på samma nivå som barn utan DS och många får fysiska problem som jag INTE önskar mitt framtida barn på något vis.
    Det är nog de flesta DS barn som inte klarar en vanlig traditionell skolgång men med hjälp och stöd så klarar de mycket plus att många barn med DS inte läser den vanliga skolans program utan läser efter olika metoder (fast barnen går i vanlig skola).
    Detta för att många med DS måste "nöta" in kunskapen (utom de som är riktigt busigt och roligt de fastnar på en gång har jag märkt på min dotter).
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-31 12:04:41 följande:
    Exakt.
    Exakt? Är det endast detta du vill komma fram till?
    Tror du att föräldrar till DS barn tror att deras barn med DS ska klara av skolan med toppenbetyg?
    Jag är en av DS föräldrarna som inte tror att min DS tjej kommer gå ut skolan med toppbetyg. Men jag tror att hon kommer gå ut skolan och då ha lärt sig läsa, skriva, räkna och mycket, mycket mer. Sedan hoppas jag också att hennes skolkamrater deras föräldrar och personalen i skolan har fått nya kunskaper om DS och också blivit av med massor av fördomar.

Det finns en bra bok att läsa som heter "En dag i Viktorias liv". 
    Det är en sann berättelse om en tjej med DS som går i den vanliga skolan. 
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-31 12:23:22 följande:
    Vad bubblar du om? Det kvittar inte om man har en funktionsstörning eller ej, givetvis är det svårare för en förståndshandikappad att ta en akademisk examen om det nu är vad vi pratar om. Varför skulle personer utan störning kallas normalstörda? Antingen har man en störning eller ej. Trams.Att låtsas att det enda som hindrar en person med DS från att bli neurokirurg eller kärnfysiker skulle vara att "sådana som jag" har fördomar och inte "ser till individen" är bara fånigt.
    Men vem i denna tråd skriver att deras barn med DS ska få dessa yrken?
    Tror nog du missuppfattat vad flera här skriver.

Eller vad är det du vill få fram?
    Att mitt DS barn aldrig kommer lära sig något?
    Eller att mitt DS barn kommer leva ett meningslöst liv?

Jag gick ut nian med 1,9 i medel. Jag blev allt annat än de som du rabblat upp här.
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-31 12:44:54 följande:
    Jag ifrågasatte uttalandet att en funktionsstörning inte gör någon skillnad vad gäller inlärning i skolan. Du håller ju själv med om detta, att barn med DS har lite knepigare i skolan än baren utan DS, vad är det du ifrågasätter? Visst finns det personer utan DS som också har inlärningssvårigheter, på vilket sätt argumenterar det EMOT att DS orsakar svårigheter i en normal skolgång?
    Ja jag håller med om att barn med DS har svårare att lära sig och kommer troligen inte få topp betyg.
    Men jag förstår ändå inte vad du vill med dina inlägg. Vill du att vi ska förstå att personer med DS inte kommer få toppenbetyg eller att de inte kommer få högavlönade arbeten?
    Detta trodde jag att alla redan viste.
    Jag tror nog inte heller min andra dotter utan DS kommer få toppbetyg men jag hoppas att dom blir högre än mina och att hon klarar sig bra i livet och inte börjar med droger eller blir prostituerad eller andra saker som kommer att göra henne illa.
  • Lefo
    LILLABUNNY2 skrev 2007-12-31 12:59:03 följande:
    Jag har aldrigt argumenterart runt i cirklar ,men jag har inte heller valt den snabba vägen till saker och ting utan valt att se saker och ting med ett mer öppet sätt ,det du verkar tro att vi föräldrar inte förstår våra barnsfuntionshinder att det kan med föra med sig vissa svårigheter,men det är ju dem man ska övervinna och inte stirra sig blind på, du grusar ner dig på akademiska utbildningar .Det är väll det viktigaste att varje individ ses som den man är inte för det funtionshinder man har  utan göra nått bra av de egenskaper man är bra på.Alla människor tillför något tillvarandra oavsett med eller utan funtionshinder ,man kan ta nytta och lärdom av varandras erfarenheter och göra något bra av det istället för att generalisera människor i olika fack och kategorier. 
    Tack för att du skev detta för jag klarar inte av att skiva det så bra som du nu gjort.
    TACK!  
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-31 13:19:15 följande:
    Jag antar att du LÄST mina inlägg och sett att jag dels inte "är emot" personer med DS och dessutom inte har någon uttalad plan att abortera ett eventellt DS-sjukt barn.
    Jag tror nog du skulle bli en bra mamma till ett DS barn.
    Du skulle troligen få en annan syn på livet för de får man när man får barn (de trodde inte jag men ”attans” vad jag hade fel där).
    Sedan kommer du inte att ge dig när du åker på problem med myndigheter och andra för att ditt barn ska ha den hjälp som hon/han behöver.
  • Lefo
    MILF skrev 2007-12-31 13:37:20 följande:
    Jag håller med Lefo.
    Ojsan. Varför håller du med mig helt plötsligt.
  • Lefo
    Myrtille skrev 2008-01-01 12:23:18 följande:
    Nu finns det ju inget test som visar om ens barn kommer bli narkoman eller inte. Skillnaden mellan DS och en massa andra problem är att det finns ett (flera) _förhållandevis_ enkelt, ofarligt och pålitligt test.
    Ja det tror jag nog att alla redan vet.

Vad vill du med detta inlägg?

• Lefo
    Myrtille skrev 2008-01-01 12:24:54 följande:
    Så ensam på en öde ö skulle din dotter inte ha några problem av sitt syndrom? Det måste nog ändå betecknas som ett undantag.
    Får du mammapuhs inlägg att hon vill att hennes dotter ska bo på en öde ö?

Vet inte du att många med funktionshinder i dagens Sverige blir mobbade, förföljda och det finns hemska trådar om "mongos" där man uppmanar att ta egna kort på personer med DS för att sedan skratta åt dem.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!