• Djouhanna

Vägra igångsättning?

Ja,kan jag det ? Är diabetiker(typ2) och barnet är ganska stort. Har varit och talat med en aurora-BM just för min rädsla för att bli igångsatt + att få stort barn! Blev tal om igångsättning nästa vecka,men det vill jag absolut INTE! Är livrädd för det.

BM sade att "alla dörrar står ännu öppna". Hon menade för snitt då också.
    Men,kan jag vägra en igångsättning och kräva snitt istället?

Har BF nästa vecka och det känns lite nervöst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-18 17:59:58:
    Uppdaterar nu då Har varit vid sjukhuset HELA dagen. Fick utan problem planerat snitt! Kommer få se min lillkille imorgon!! Nervöst som attan!

• Svar på tråden Vägra igångsättning?
  • Moomin

Igångsättning behöver inte vara någon förfärlig upplevelse. Precis som andra förlossningar så är det väldigt individuellt. Jag blev igångsatt dagen före BF på grund av högt blodtryck. 19.15 tog de hål på hinnorna och 23.54 var min pojk ute. Han var ingen liten bebis heller utan vägde 4300 gram.

Jag är så tacksam över att ha blivit igångsatt. Oron för hur mitt tillstånd påverkade bebisen var hemsk. Och tack vare igångsättningen fick jag en lätt, snabb trygg och som jag upplever det nästan smärtfri förlossning. Jag hade ingen bedövning, bara lustgas....

Jag skulle faktiskt vilja bli igångsatt igen när det är dags för 2:an i maj....om man fick välja...

Skriver man om en synål är det genast någon enögd jävel som känner sig träffad...
  • Djouhanna

Moomin > Kul att du hade en bra förlossning!

• Moomin
    Djouhanna skrev 2007-12-13 13:54:37 följande:
    Moomin > Kul att du hade en bra förlossning!
    Det kommer du säkert oxå att få oavsett vad du väljer Jag ville bara visa på att det finns igångsättningar som går jättefint!
    Skriver man om en synål är det genast någon enögd jävel som känner sig träffad...
  • Djouhanna

Moomin > Ja,säkert går detta bra med. Kommer säkert att skratta åt allt detta efteråt

• Månsson

Jag förstår ditt dilemma. Jag har blivit igångsatt med relativt omogen tapp (bishop score 3) och det slutade i akut snitt.
    Om jag var du skulle jag låta mognaden av tappen avgöra. Är den mogen, skulle jag välja igångsättning, annars snitt. Själv kommer jag aldrig att låta mig bli igångsatt med så pass omogen tapp igen, men göra det om tappen är mogen.
    Igångsättningar som börjar med ballong eller att ta hinnorna förutsätter en någorlunda mogen tapp (som har öppnat sig tillräckligt för ovanstående agerande). Dessa igångsättningar har alltså bättre förutsättningar för att bli både mindre smärtsamma och med mindre risk för snitt. Inte helt jämförbart med igångsättningar med omogen tapp.
    Ja, du kan vägra en igångsättning och de kommer då att snitta dig för att inte riskera ditt barns hälsa. Alternativet är ju att låta graviditeten fortskrida och det säger du ju inte är att alternativ från sjukvårdens sida.

• AnniPanni
    Månsson skrev 2007-12-13 21:05:52 följande:
    Jag förstår ditt dilemma. Jag har blivit igångsatt med relativt omogen tapp (bishop score 3) och det slutade i akut snitt.Om jag var du skulle jag låta mognaden av tappen avgöra. Är den mogen, skulle jag välja igångsättning, annars snitt. Själv kommer jag aldrig att låta mig bli igångsatt med så pass omogen tapp igen, men göra det om tappen är mogen.Igångsättningar som börjar med ballong eller att ta hinnorna förutsätter en någorlunda mogen tapp (som har öppnat sig tillräckligt för ovanstående agerande). Dessa igångsättningar har alltså bättre förutsättningar för att bli både mindre smärtsamma och med mindre risk för snitt. Inte helt jämförbart med igångsättningar med omogen tapp.Ja, du kan vägra en igångsättning och de kommer då att snitta dig för att inte riskera ditt barns hälsa. Alternativet är ju att låta graviditeten fortskrida och det säger du ju inte är att alternativ från sjukvårdens sida.
    Jag hade okså Bishop Score på 3p men jag öppnade mig helt utan problem Hon var ute på 8 timmar.
  • Månsson
    AnniPanni skrev 2007-12-14 08:13:03 följande:
    Jag hade okså Bishop Score på 3p men jag öppnade mig helt utan problem Hon var ute på 8 timmar.
    Ja, du skrev ovan att du hade omogen tapp och att du fick en bra förlossning ändå. Grattis! Jag hade gärna haft din förlossning.
    Jag säger inte att man alltid blir snittad om man har omogen tapp vid igångsättning, menar bara att risk för snitt ökar ju omognare tappen är vid igångsättning. Det finns att läsa överallt, i all litteratur.
  • AnniPanni
    Månsson skrev 2007-12-14 08:28:33 följande:
    Ja, du skrev ovan att du hade omogen tapp och att du fick en bra förlossning ändå. Grattis! Jag hade gärna haft din förlossning. Jag säger inte att man alltid blir snittad om man har omogen tapp vid igångsättning, menar bara att risk för snitt ökar ju omognare tappen är vid igångsättning. Det finns att läsa överallt, i all litteratur.
    Visst är det så! Risken med en igångsttnign är ju större att den avslutas med sugklocka eller snitt än om förlossningen kommer igång av sig självt.
    Men jag tycker inte att man ska vara rädd för att bli igångsatt heller utan att veta förutsättningarna som man själv har. 
    Många glömmer också att snitt är en stor bukoperation och visst det är en vanlig operation idag men där finns också stora risker för komplikationer. Man får ju föröska väga för och nackdelarna emot varandra och se vad som passar bäst för en själv. 

Nej jag tror inte att du skulle vilja haft min förlossning heller, hon fastnade ju med sitt huvud och jag var sekunder ifrån urakut snitt men det hade inte med själva igångsättningen att göra utan att hon hade ett stort huvud och inte riktigt roterade som hon skulle. Barn nr 2 däremot körde raktemetoden och mer eller mindre flög ut En sån dröm förlossning vill jag gärna ha igen om jag får välja själv.
  • Månsson
    AnniPanni skrev 2007-12-14 08:40:17 följande:
    Visst är det så! Risken med en igångsttnign är ju större att den avslutas med sugklocka eller snitt än om förlossningen kommer igång av sig självt. Men jag tycker inte att man ska vara rädd för att bli igångsatt heller utan att veta förutsättningarna som man själv har. Många glömmer också att snitt är en stor bukoperation och visst det är en vanlig operation idag men där finns också stora risker för komplikationer. Man får ju föröska väga för och nackdelarna emot varandra och se vad som passar bäst för en själv.  Nej jag tror inte att du skulle vilja haft min förlossning heller, hon fastnade ju med sitt huvud och jag var sekunder ifrån urakut snitt men det hade inte med själva igångsättningen att göra utan att hon hade ett stort huvud och inte riktigt roterade som hon skulle. Barn nr 2 däremot körde raktemetoden och mer eller mindre flög ut En sån dröm förlossning vill jag gärna ha igen om jag får välja själv.
    Jag håller med att man ska överväga igångsättning utifrån de förutsättningar man själv har, men vad kan man utgå ifrån, annat än mognaden man har på tappen om man är förstföderska och statistik som visar på hur det oftast går? Vilka andra förutsättningar talar för eller emot? Är man omföderska och har fött vaginalt förrut är chansen att en igångsättning ska gå bra större än för förstföderskor även vid omogen tapp, men TS är förstföderska.
    Ditt tidigare förslag om att få löfte om att avbryta igångsättningen för ett snitt är iofs ett bra alternativ om man känner att snitt inte är ett bra alternativ. Då får man iofs ett akut snitt istället för ett planerat, och planerade snitt är det lättare att återhämta sig ifrån. Jag håller inte med om att snitt ger stora risker för komplikation. Det ger risk för komplikation, men inte stora (Särskilt inte planerade). Precis som vaginala förlossningar som avslutas med klocka. Men oj, hur känner TS om den här debatten. Inte meningen att kapa tråden.
    Nej det är sant att det inte verkar så kul att barnet fastnar och måste ut med klocka, men du beskrev din förlossning så positivt att jag blev avundsjuk
  • Djouhanna

Kul med diskussion i tråden Vet inte ifall min tapp e omogen eller mogen. Skulle tippa på att den är omogen,men jag är ju ingen läkare så.. Får se hur de resonerar på Tisdag,de kan ju egentligen inte tvinga mig eftersom jag sökt hjälp för min rädsla för att bli igångsatt. Knäppt om de skulle utsätta mig för det då tycker man.
    Men,mittiallt så sätter det igång ihelgen,och då har jag ju inget val
    Vänta och se är väl det enda jag kan just nu. Suck..

Svar på tråden Vägra igångsättning?