• AnniPanni

Vägra igångsättning?

Bara för att din syster fick problem vid sin förlossning betyder ju inte att du kommer att få det

Jag blev igångsatt på bf+16 med min första. Jag var helt omogen och det tog 8 timmar ifrån det att man la gel tills hon var ute! Inga pinvärkar där inte.
    Nu så fastnade tyvärr min dotter vid spinae pga stort huvud (38,5cm) och det slutade med sugklocka MEN det gick hur bra som helst!
    Hon togs altså med en hög medelstor sugklocka och helt utan klipp. Hon var tvungen att komma ut fort så de drog för kung o fosterland men jag fick inga större skador alls. Blev repad invändigt av sugklockan och syddes med ett par stygn och sprack ca 1cm precis i öppningen. 4,4kg och 54cm var hon
    Jag är mer rädd för snitt, som trots allt är en stor bukoperation än för en igångsättning.

Det man kan göra är ju att boka in en igångsättning och ha snittaternativet öppet. Dvs om du tex inte öppnar dig, får pinvärkar eller liknande så avslutas igångsättningsförösket och du får snitt itsället.

• AnniPanni
    Månsson skrev 2007-12-13 21:05:52 följande:
    Jag förstår ditt dilemma. Jag har blivit igångsatt med relativt omogen tapp (bishop score 3) och det slutade i akut snitt.Om jag var du skulle jag låta mognaden av tappen avgöra. Är den mogen, skulle jag välja igångsättning, annars snitt. Själv kommer jag aldrig att låta mig bli igångsatt med så pass omogen tapp igen, men göra det om tappen är mogen.Igångsättningar som börjar med ballong eller att ta hinnorna förutsätter en någorlunda mogen tapp (som har öppnat sig tillräckligt för ovanstående agerande). Dessa igångsättningar har alltså bättre förutsättningar för att bli både mindre smärtsamma och med mindre risk för snitt. Inte helt jämförbart med igångsättningar med omogen tapp.Ja, du kan vägra en igångsättning och de kommer då att snitta dig för att inte riskera ditt barns hälsa. Alternativet är ju att låta graviditeten fortskrida och det säger du ju inte är att alternativ från sjukvårdens sida.
    Jag hade okså Bishop Score på 3p men jag öppnade mig helt utan problem Hon var ute på 8 timmar.
  • AnniPanni
    Månsson skrev 2007-12-14 08:28:33 följande:
    Ja, du skrev ovan att du hade omogen tapp och att du fick en bra förlossning ändå. Grattis! Jag hade gärna haft din förlossning. Jag säger inte att man alltid blir snittad om man har omogen tapp vid igångsättning, menar bara att risk för snitt ökar ju omognare tappen är vid igångsättning. Det finns att läsa överallt, i all litteratur.
    Visst är det så! Risken med en igångsttnign är ju större att den avslutas med sugklocka eller snitt än om förlossningen kommer igång av sig självt.
    Men jag tycker inte att man ska vara rädd för att bli igångsatt heller utan att veta förutsättningarna som man själv har. 
    Många glömmer också att snitt är en stor bukoperation och visst det är en vanlig operation idag men där finns också stora risker för komplikationer. Man får ju föröska väga för och nackdelarna emot varandra och se vad som passar bäst för en själv. 

Nej jag tror inte att du skulle vilja haft min förlossning heller, hon fastnade ju med sitt huvud och jag var sekunder ifrån urakut snitt men det hade inte med själva igångsättningen att göra utan att hon hade ett stort huvud och inte riktigt roterade som hon skulle. Barn nr 2 däremot körde raktemetoden och mer eller mindre flög ut En sån dröm förlossning vill jag gärna ha igen om jag får välja själv.
Svar på tråden Vägra igångsättning?