• Djouhanna

Vägra igångsättning?

Ja,kan jag det ? Är diabetiker(typ2) och barnet är ganska stort. Har varit och talat med en aurora-BM just för min rädsla för att bli igångsatt + att få stort barn! Blev tal om igångsättning nästa vecka,men det vill jag absolut INTE! Är livrädd för det.

BM sade att "alla dörrar står ännu öppna". Hon menade för snitt då också.
    Men,kan jag vägra en igångsättning och kräva snitt istället?

Har BF nästa vecka och det känns lite nervöst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-18 17:59:58:
    Uppdaterar nu då Har varit vid sjukhuset HELA dagen. Fick utan problem planerat snitt! Kommer få se min lillkille imorgon!! Nervöst som attan!

• Svar på tråden Vägra igångsättning?
  • Happy Sally

I en bok jag läser "Att vänta och föda barn" av Sheila Kitzinger står det att du har rätt att vägra igångsättning, men den är å andra sidan skriven i USA och översatt till svenska, så jag vet inte hur tillförlitlig den är.

• Cocco

Risken för en stor bebis är väl mindre vid en igångsättnig än om du går över tiden en massa.
    Läkarna och BM gör ju vad de tror är bäst men prata om din rädsla så kan ni säkert tillsammans komma fram till en bra lösning.

• Djouhanna

Cocco > Oj,jag glömde att skriva att jag INTE får gå över tiden. Endera blir det igångsättning eller snitt.

• feritaugar

Berätta för dem hur du känner; att du är livrädd. Det måste de ju ta hänsyn till. Lycka till!

• Happy Sally

Men är inte igångsättning ändå bättre än snitt? Tänk på alla risker, och hur ont du kommer ha efteråt. Försökte hjälpa en stackars mamma som hade fått snitt upp med hennes barnvagn på bussen för några dagar sedan, men hon kunde inte ens kliva upp för trappsteget, så vi fick ge upp. Tycker att det verkar oerhört jobbigt efteråt för de som fått snitt.

Hoppas att jag inte trampar dig på tårna nu dock.

• niiile

Snitt behöver inte vara så hemskt som du får det att låta! Jag var uppe på benen efter ett par timmar och duschade. Åkte hem så snart vi kunde, dvs. efter läkarkontrollen för bebisen. Var ute och gick en långpromenad på dag tre.. Fick voltaren och alvedon som smärtlindring.

Men.. som även vid en vaginalförlossning, mår alla olika. Jag valde inte kejsarsnitt, vill heller inte göra om det. Hoppas på att jag en dag vågar bli gravid igen och får föda vaginalt.

• Djouhanna
    feritaugar skrev 2007-12-13 12:37:32 följande:
    Berätta för dem hur du känner; att du är livrädd. Det måste de ju ta hänsyn till. Lycka till!
    Tack! Jo,jag ska tala med dem. Börjar bli lite ont om tid bara.
  • Cocco

Man är ju rädd för olika saker själv är jag tycker riktigt illa om när folk skär i mig.
    Men de borde ju lyssna på vad du vill en igångsättnig med en mogen tapp verkar kunna riktigt smärtfritt ; )
    Men om man inte är mogen så verkar det kunna bli segt när man har läst olika berättelser risken för akutsnitt verkar också öka betydligt ju omognare tappen är.
    Prata med dem och stå på dig så brukar det bli som man vill. De högljudda och jobbiga människorna får nästan alltid som de vill.

• Djouhanna

Happy Sally skrev 2007-12-13 12:39:26 följande:

Men är inte igångsättning ändå bättre än snitt? Tänk på alla risker, och hur ont du kommer ha efteråt. Försökte hjälpa en stackars mamma som hade fått snitt upp med hennes barnvagn på bussen för några dagar sedan, men hon kunde inte ens kliva upp för trappsteget, så vi fick ge upp. Tycker att det verkar oerhört jobbigt efteråt för de som fått snitt.Hoppas att jag inte trampar dig på tårna nu dock.
    Tack för svaret. I min släkt har vi väldigt dåliga erfarenheter av just igångsättning. Stort barn + sugklocka har resulterat i en förlossningsskada. Det var min syster det gällde,när hon fick sin son. Något sånt vill jag inte att ska hända mig,eller min baby.
    OM jag inte skulle ha diabetes,så skulle jag inte ens fundera på ett snitt,men nu är babyn stor och jag är rädd att det ska hända honom något
  • Djouhanna
    Cocco skrev 2007-12-13 12:48:54 följande:
    Man är ju rädd för olika saker själv är jag tycker riktigt illa om när folk skär i mig.Men de borde ju lyssna på vad du vill en igångsättnig med en mogen tapp verkar kunna riktigt smärtfritt ; )Men om man inte är mogen så verkar det kunna bli segt när man har läst olika berättelser risken för akutsnitt verkar också öka betydligt ju omognare tappen är.Prata med dem och stå på dig så brukar det bli som man vill. De högljudda och jobbiga människorna får nästan alltid som de vill.
    Ja,är rädd att det ska ta länge och att det ändå skulle sluta med akutsnitt pga. hans storlek. Lika bra att snitte meddetsamma tycker jag då.
Svar på tråden Vägra igångsättning?