• Djouhanna

Vägra igångsättning?

Ja,kan jag det ? Är diabetiker(typ2) och barnet är ganska stort. Har varit och talat med en aurora-BM just för min rädsla för att bli igångsatt + att få stort barn! Blev tal om igångsättning nästa vecka,men det vill jag absolut INTE! Är livrädd för det.

BM sade att "alla dörrar står ännu öppna". Hon menade för snitt då också.
    Men,kan jag vägra en igångsättning och kräva snitt istället?

Har BF nästa vecka och det känns lite nervöst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-18 17:59:58:
    Uppdaterar nu då Har varit vid sjukhuset HELA dagen. Fick utan problem planerat snitt! Kommer få se min lillkille imorgon!! Nervöst som attan!

• Svar på tråden Vägra igångsättning?
  • längtan76

Hej!
    Läste tråden och konstaterade att här behövs lite positiva vibbar

Jag blev igångsatt på BF+19 i februari i år. Gick superbra! Startade med sk "ballongmetod" för att vidga första 3-4 cm, Gick på ca 2 timmar. Därefter kopplades dropp på och första värken hade jag vid 12.30 sen gick det rätt fort .... lite duschande och lustgas sedan om krystvärkarna vid 17.00 och 18.57 är han född vår alskade Viggo. Minns att barnmorskan sa: OJ, oj det här var ingen liten gosse.

Jaså, tänkte jag och tittade på det lilla knyttet som låg på min mage. Jag tyckte han var jättelite . Det visade sig att han inte var någonliten bebis, 4365g tung.  ... alltså man har inget perspektiv på vad som är en liten eller stor bebis. Men hade jag vetat innan att han nästan skulle väga 4,5kg hade jag nog varit rätt skraj. Så tänk inte på det.... det kommer att gå jättebra!!!!Jag tyckte det var en kanonförlossning och kan varmt rekomendera ballongmetoden som start. Tror att snitt är mycket jobbigare efteråt om inte annat. Lycka till!

Stolt mamma till lille Viggo och snart tvåbarnsmamma.
  • Djouhanna
    längtan76 skrev 2007-12-13 13:20:02 följande:
    Hej!Läste tråden och konstaterade att här behövs lite positiva vibbar Jag blev igångsatt på BF+19 i februari i år. Gick superbra! Startade med sk "ballongmetod" för att vidga första 3-4 cm, Gick på ca 2 timmar. Därefter kopplades dropp på och första värken hade jag vid 12.30 sen gick det rätt fort .... lite duschande och lustgas sedan om krystvärkarna vid 17.00 och 18.57 är han född vår alskade Viggo. Minns att barnmorskan sa: OJ, oj det här var ingen liten gosse.Jaså, tänkte jag och tittade på det lilla knyttet som låg på min mage. Jag tyckte han var jättelite . Det visade sig att han inte var någonliten bebis, 4365g tung.  ... alltså man har inget perspektiv på vad som är en liten eller stor bebis. Men hade jag vetat innan att han nästan skulle väga 4,5kg hade jag nog varit rätt skraj. Så tänk inte på det.... det kommer att gå jättebra!!!!Jag tyckte det var en kanonförlossning och kan varmt rekomendera ballongmetoden som start. Tror att snitt är mycket jobbigare efteråt om inte annat. Lycka till!
    Tack så mycket ! Lät som en positiv igångsättning
    Snitt är nog jobbigare efteråt,men jag överväger det ändå. Skulle kännas tryggare för mig.
  • Yrslan

Har blivit både igångsatt och snittad och skulle aldrig välja snitt före igångsättning.Däremot om det finns indikationer på att barnet skulle må bättre av snitt än igångsättning så skulle jag så klart välja det...

• roxxbury

Vill bara tillägga att precis som vid vaginala förlossningar har man mer eller mindre ont och komplikationer vid snitt. Var sängliggande efter mina vaginala förlossningar i drygt ett dygn vid båda förlossningarna och hade olika sorters dropp o blodtransfusioner o järndropp. Vid snittet däremot så var jag uppe samma kväll o har inte haft det minsta ont i ärret, visst blir det lite värre efteråt kanske men mest för att man inte får lyfta. Fuskade och lyfte vagnen i och ur bilen alldeles för tidigt men var väldigt pigg och kände inte av ärret.

Så det finns solskens historier vid snitt också! Hade förmodligen sluppit div dropp o blod om jag haft förlossningar som startat av sig självt så det finns ju "risker" med allt.

• roxxbury

Usch vad jobbigt det måste bli med alla olika uppfattningar. Det bästa är nog att ta allt med en nypa salt och tänka igenom allt själv. Alla tycker ju olika om allting!

• Djouhanna

Roxxbury > Ja,det är jobbigt! Jobbigt också när man går här hemma hela dagarna och funderar och är orolig. Vill ju börja veta något! Men,får snällt vänta tills Tisdag

• Djouhanna
    Yrslan skrev 2007-12-13 13:30:26 följande:
    Har blivit både igångsatt och snittad och skulle aldrig välja snitt före igångsättning.Däremot om det finns indikationer på att barnet skulle må bättre av snitt än igångsättning så skulle jag så klart välja det...
    Ja,skulle det vara så att babyn skulle vara normalstor,så skulle jag aldrig ens överväga snitt. Men,nu blir det väl så att jag inte har något val ,endera igångsättning eller snitt. Och då tror jag nästan att det blir ett snitt. Min sambo är mer för att jag skall välja ett snitt också. Men,får se.. Mittiallt så får jag inte välja.. Eller så sätter det igång av sig självt. Usch,hatar denna ovisshet!
  • roxxbury

Vad du än väljer så går det bra! Och även om man har ont efteråt, oavsett förlossnings sätt så går det ju över och man har ju den lilla guldklimpen hos sig!

• AnniPanni

Bara för att din syster fick problem vid sin förlossning betyder ju inte att du kommer att få det

Jag blev igångsatt på bf+16 med min första. Jag var helt omogen och det tog 8 timmar ifrån det att man la gel tills hon var ute! Inga pinvärkar där inte.
    Nu så fastnade tyvärr min dotter vid spinae pga stort huvud (38,5cm) och det slutade med sugklocka MEN det gick hur bra som helst!
    Hon togs altså med en hög medelstor sugklocka och helt utan klipp. Hon var tvungen att komma ut fort så de drog för kung o fosterland men jag fick inga större skador alls. Blev repad invändigt av sugklockan och syddes med ett par stygn och sprack ca 1cm precis i öppningen. 4,4kg och 54cm var hon
    Jag är mer rädd för snitt, som trots allt är en stor bukoperation än för en igångsättning.

Det man kan göra är ju att boka in en igångsättning och ha snittaternativet öppet. Dvs om du tex inte öppnar dig, får pinvärkar eller liknande så avslutas igångsättningsförösket och du får snitt itsället.

• Djouhanna

AnniPanni > Klart att det inte behöver bli så för mig men,det är ändå oroväckande såklart.
    Det var en stor tjej minsann! Vet nu inte riktigt hur stor min kille är nu,men han lär iaf inte vara under 4 kg. Har erfarenhet själv av att de beräknat vikten HELT åt skogen. 700g fel hade de beräknat min kille i v. 36.. Så det skulle ändå inte kännas tryggare om de skulle säga att han inte är stor.

Svar på tråden Vägra igångsättning?