• Anonym

en tråd för oss medberoende!!!

Här kan vi prata med andra i samma situation. Ventilera oss och bara få säga vad man känner och tycker!

Massa kramar till alla medberoende.

• Svar på tråden en tråd för oss medberoende!!!
  • Anonym (Flickvänne)

Hej,
    jag har läst igenom inläggen på detta forum och tappar hakan över att ja faktiskt känner igen mig i så mångas berättelser. Vi alla lever i en svår situation, att stå brevid och se sin älskade lida. Man känner sig hjälplös och i viss mån har dåligt samvete för att man inte har möjligheten att rädda personen från all skit. Jag är sedan 6 år tillsammans med vad jag idag har insett är en underbar kille men med många problem i ryggsäcken. Han missbrukar allt från alkohol men det värsta på senare tid har blivit hasch. Det värsta är att han själv inte inser att det är ett beroende och ett problem. Jag går ständigt runt med ont i magen och har fått ångestattacker ett flertal gånger. Jag undrar nu lite ifall någon kan säga hur man sköter det på bästa sätt, jag har insett att det finns inget rätt o fel för att hur man ska gå tillväga och ge honom den hjälp man ska. En del säger att man ska anmäla honom för att få stop på det andra säger att lämna honom vilket ja föröskt många gånger men har inte hjärta att lämna den ja älskar allra mest. Ja skulle gärna vilja höra hur ni gått tillväga för att få slut och tvinga den att sluta?

• krabban06

Hej ..
    Jag kanske inte riktigt hör hemma i denna tråd men jag ville bara försöka hjlpa till lite grann och försöka att förklara hur det gick till väga när jag fick ett slut på mitt drog missbruk som jag haft under ett år tid då jag var i hopa med min sambo ..
    Min sambo försökte många gånger hjälpa mig att sluta genom att be mig att gå och söka hjälp och pratade med mig om hur det var för henne att leva med mig i den värld som jag var i , det var ett par gånger jag försökte ta tag i det men misslyckades för jag var väl inte stark nog i mig själva att sluta ..
    En dag när jag hade fått nog själva och insåg vad jag hade gjort mot min familj där hemma så sa jag stopp , tog på mig skorna och travade hemmåt med tårar som rann från mina ögon och en klump i halsen då jag kände på mig att det var försent .
    Mycket väl när jag kom hem så satt min sambo i soffan och grät och sa till mig att X jag orkar inte mer nu vi måste flytta isär och jag vill att du söker hjälp , visst hoppas jag att vi kan bli ett igen men nu måste det bli så här annars så går vi under och tappar allt för varandra och det vill jag nte sa hon .Det var tungt att höra men det gav mig ett val antingen forsätter du nu eller så tar du hjälpen och i framtiden så kanske vi kan hitta varndra igen ..
    Jag är idag drogfri och vi börjar hitta tillbaka till varandra mer och mer för varje gång vi ses , jag för höra att jag är en underbar pappa till min dotter och hon säger även att du är så lugn och kan prata och lyssna igen ..
    Visst hade det varit kul om vi hade hållt ihopa under tiden jag slutade men jag kan erkänna att det hade nog inte varit så här bra då mellan oss , det en missbrukare behöver är att ta ansvaret för sig själva ingen annan ska behöva göra det för då väljer man den korta vägen och det slutar för det mesta med återfall , för som mitt ex sa du tog det så lätt på problemen för du visste att jag stod där bakom dig hela tiden ..

Jag är så glad för att hon lät mig ta hand om detta själva för det har gjort mig så stark ..

Hoppas det kan hjälpe er lite ...
    Anonym (Flickvänne) skrev 2007-12-19 20:11:43 följande:

Hej, jag har läst igenom inläggen på detta forum och tappar hakan över att ja faktiskt känner igen mig i så mångas berättelser. Vi alla lever i en svår situation, att stå brevid och se sin älskade lida. Man känner sig hjälplös och i viss mån har dåligt samvete för att man inte har möjligheten att rädda personen från all skit. Jag är sedan 6 år tillsammans med vad jag idag har insett är en underbar kille men med många problem i ryggsäcken. Han missbrukar allt från alkohol men det värsta på senare tid har blivit hasch. Det värsta är att han själv inte inser att det är ett beroende och ett problem. Jag går ständigt runt med ont i magen och har fått ångestattacker ett flertal gånger. Jag undrar nu lite ifall någon kan säga hur man sköter det på bästa sätt, jag har insett att det finns inget rätt o fel för att hur man ska gå tillväga och ge honom den hjälp man ska. En del säger att man ska anmäla honom för att få stop på det andra säger att lämna honom vilket ja föröskt många gånger men har inte hjärta att lämna den ja älskar allra mest. Ja skulle gärna vilja höra hur ni gått tillväga för att få slut och tvinga den att sluta?
  • Anonym (lillajag)

HeJ och välkommen hit! Alltså jag kan börja me att säga att du inte kan hjälpa honom att sluta,viljan måste finnas hos honom att sluta,de är inget du kan påverka genom hot eller något annat för de fungerar inte,jag försökte själv i 5år,alla människor är olika men ett missbruksbbteende är alla sig lika i tyvärr men olika utrustade med att hantera de,om du lifer av hans missbruk så är de bara att lämna eller acceptera de,så länge du stannar hos honom så accepterar du hans missbruk,jag sa till min kille efter 100 hot att nu är de slut och de kommer inte bli vi två igen förren du klarar av att ta ansvar över ditt liv och söker hjälp och lägger ner drogerna oh så är de nu. Hans val av liv. Man måste va hård och konsekven men jag vet att de är så svårt och man mår dåligt utan sin kille,men du hjälper honom inte med att stanna,de är inte att visa att man älskar för de förstör bara ännu mer för honom.Förstår du va jag menar?Anmäla behöver du inte göra så länge han inte säljer droger.Om du inte har hjärta att lämna så finns de inget du kan göra heller,för du kan inte hjälpa honom på något sätt.
    Anonym (Flickvänne) skrev 2007-12-19 20:11:43 följande:

Hej, jag har läst igenom inläggen på detta forum och tappar hakan över att ja faktiskt känner igen mig i så mångas berättelser. Vi alla lever i en svår situation, att stå brevid och se sin älskade lida. Man känner sig hjälplös och i viss mån har dåligt samvete för att man inte har möjligheten att rädda personen från all skit. Jag är sedan 6 år tillsammans med vad jag idag har insett är en underbar kille men med många problem i ryggsäcken. Han missbrukar allt från alkohol men det värsta på senare tid har blivit hasch. Det värsta är att han själv inte inser att det är ett beroende och ett problem. Jag går ständigt runt med ont i magen och har fått ångestattacker ett flertal gånger. Jag undrar nu lite ifall någon kan säga hur man sköter det på bästa sätt, jag har insett att det finns inget rätt o fel för att hur man ska gå tillväga och ge honom den hjälp man ska. En del säger att man ska anmäla honom för att få stop på det andra säger att lämna honom vilket ja föröskt många gånger men har inte hjärta att lämna den ja älskar allra mest. Ja skulle gärna vilja höra hur ni gått tillväga för att få slut och tvinga den att sluta?
  • Anonym (flickvän)

Önskar alla medberoende en god jul. Kanske hörs vi här om det blir jobbigt.

• Anonym (jag också)

Jag hoppas verkligen att ni får det bra över julen allihopa, det är så hemskt att det som ska vara mysigast på året blir jobbigast...
    Jag är hemma hos min kille igen och det känns bra och superlugnt, inte orolig över närmaste tiden i alla fall, får se hur det går i längden.
    En glädjande nyhet är att en nära vän till min kille också bestämt sig för att sluta knarka, kan tänka mig att det är skönt att kunna följas åt i en sådan process.
    God jul alla!

• Anonym (Flickvänne)

Jag vill tacka för era svar. Hjärnan går på högvarv då jag idag bestämt mig för att lämna min pojkvän eftersom jag insett att jag inte tvinga honom att sluta. Jag ber och hoppas att jag får den stryka som krävs för att hålla fast vid detta beslut. Jag har därför börjat skriva en blogg om mina erfarenheter och ni är Alla hemskt välkomna att följa den och kommentera för fullt.
    Bloggadressen är:
    efterdimman.blogg.se/

Om ni vet fler liknande bloggar är jag hemskt tacksam eftersom att läsa andra berättelser får man sig en egen tankeställare och förhoppningsvis blir lite mer upplyst.

Kram och God Jul till er alla.

• Anonym (jag oxå)

Önskar alla medberoende en God Jul. Kommer ha båda mina söner med mig på julafton. Vi ska till min mor, mina syskon med resperktive o barn. Ska bli roligt, hoppas jag. Känner mig lite spänd o rädd.
    Har det jobbbigt just nu men ska försöka släppa taget, iallafall över jul. Får ta en dag i taget.
    Massa julkramar till oss alla medberoende.
    DU ÄR DEN VIKTIGASTE MÄNNISKAN I DITT LIV. VAR SNÄLL MOT DIG.

• Anonym (lillajag)

God jul till er alla,hoppas ni får en bra julhelg. Kram!

• Anonym

God jul till allihopa.. Hoppas alla får en bra helg..

• Anonym (jag också)

Hej alla, hur har ni haft det i jul nu då? Hoppas verkligen att det har varit drägligt.. Jag hade det bra faktiskt, drog och alkoholfritt, lugnt och skönt. Är hemma igen för ett sista försök med killen som börjat på beroendecentrum äntligen.
    Det som är jobbigt är att han inte slutat dricka eftersom det är andra droger han har problem med. Men allt hänger ju ihop, berusningsmedel som berusningsmedel. Jag har sagt att så länge jag inte blir utsatt för kombinationen han-alkohol överhuvudtaget så kan vi försöka. Inte ens folköl kommer innanför det här hemmets väggar.
    Så allt känns lite tveksamt som vanligt. Vi får se.

Svar på tråden en tråd för oss medberoende!!!