• Jess83

Hur stoppar ni in stolpiller

Använder ni stol piller till barnen?
    Suppositorier? Hur stoppar ni in dom?
    Fick nu höra att dom skall stoppas in med den trubbiga delen först, fick en chok.. man tror ju att den spätsiga ska in först...

Läste om det på google och det var så att den trubbiga ska in först....kunde tydligen skavas annars..

Hur gör ni? Hihi

(¯`°?.¸ ღ♥ Julius 2007/05/24 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Hur stoppar ni in stolpiller
  • Frippe1979

Om du håller den i handen ett tag först, så att den blir lite mjuk, så kan du runda till den innan du för in den med den trubbiga sidan först.

• Kibell

Finns ju inget rätt eller fel här. När väl suppen är inne så verkar ju den som den ska. Det är ju inte så att bara för att man tagit "fel" sida så gör den ingen verkan. Huvudsaken är att suppen kommer in och gör det den ska. Själv har jag alltid fört in den med spesten först, hållit för med skinkorna en liten stund och aldrig någonsin har suppen åkt ut igen.

♥Älskar min Isabelle♥
  • Min lilla solstråle

Står att man gör som man vill

• wiwwi81

Det är den trubbiga delen som ska in först. Detta för att det ska sluta tätt. Verkan är ju dock densamma vilken ände som kommer in först.

• ladylovelylocks

jag har inga barn, men har själv använt suppositorer, och stoppar in med trubbiga/platta delen först, det var vad jag fick lära mig när jag fick min medicin-delegation i hemsjukvården. Kan ju bara uttala mig om min personliga erfarenhet, och jag tycker inte att det gör ont eller är obehagligt! Kanten känns inte vass.

• hallon82

den platta skall in först på NÄSTAN alla suppositorier
    det är för att den skall kunna följa tarmrörelserna och komma med en bit upp i tarmen.
    den ska ju inte smäta precis i tarm öppningen

• vernis

Jag jobbar inom äldre omsorgen undersköterska man ska ha den trubbiga sidan uppåt när man stoppar in dem eftersom ändtramen är fromat så och inte de runda sidan först. det helt enkelt för att som jag sägt att ändtramen är fromat på detta sättet och då ligger den bättre i ändtramen och går lättre in. men man kan ha lite vasselin på den så glider in lite lättre.

• Care69

Den trubbiga, men det lärde jag mig nyligen, innan var det tvärtom.

• tisas

Har jobbat inom sjukvården och den platta delen ska in först för att ändtarmen ska kunna sluta om den spetsiga delen, det är det enda sättet! det är betydligt obehagligare att ta den platta delen sist, vi fick prova på utbildningen!

• Jess83
    tisas skrev 2007-11-24 22:30:49 följande:
    Har jobbat inom sjukvården och den platta delen ska in först för att ändtarmen ska kunna sluta om den spetsiga delen, det är det enda sättet! det är betydligt obehagligare att ta den platta delen sist, vi fick prova på utbildningen!
    Okej, ja nästa gång Julius måste få ska jag göra som man igentligen ska göra *hihi*
    (¯`°?.¸ ღ♥ Julius 2007/05/24 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • vernis

Om man stoppar den åt andra hålet spets hål så känns det hela tiden med om tar den platta sidan så känns det inte lika på mycket när kommer in. ha lite vasselin på den så går lättre att få in också då glider in jätte lätt

• Bobo23

Platta delen skall in först, använd lite glidmedel så går det klart lättare. För vissa Suppositorier skall man trycka in Suppositorier cirka 5 cm, för Suppositorier typ Alvedon skall man dock föra in Suppositorier precis innanför ändtarmens öppning. Jag förstår inte hur man kom fram till 5 cm förutom att det är precis så långt man kan få in långfingret i ändtarmen. När jag har tryckt in den så längt känns det som att den så att säga viker sig och då kan det inte spela någon roll vilken del som man för in först?Jag tycker att det känns inte så rent hälsosamt att dagligen föra in ens finger i ändtarmen. Jag brukar smörja in fingret med glidmedel för att underlätta inträngandet. Finns det någon typ av verktyg för att föra in Suppositorier i ändtarmen!

• Zouxman

Den här tråden får mig att fundera på varför folk inte läser bipacksedlar? Det står ju i pappren man får med supparna hur man ska föra in den... Folk googlar tillochmed istället för att läsa bipacksedeln som följer med supparna!?

Hur kan man välja att lita på en random webbsida före material som följer med produkten man köpt! Helt sjukt.

Svar till TS

Jag för in den med platta sidan först, som det står i bipacksedeln att man ska göra.

Svar till bobo23 ovan... Köp plasthandskar...

Svar på tråden Hur stoppar ni in stolpiller