• Änglatuss

Tips för att få bort möss och andra gnagare..

Märkt att vi blivit berikade med små gnagare, igår då vi satt och kollade på tv sprang en liten mus över källargolvet... dom är ju bra söta men inte så trevliga att ha inomhus! Tyvärr nått som alla husägare drabbas av under vinterhalvåret men det måste finnas något som möss och andra gnagare inte tycker om...

VI har INGEN katt, det räcker med dom odjuren som springer här ändå, (alla grannars)
    Vi försöker damsuga efter varje myskväll vi haft så det inte ligger smulor på golven märkt att det är soprent om vi glömt damsuga nån kväll!

Råttfällor ska vi sätta ut, men ändå... råttgift vill vi inte använda, men det måste finnas nått dom inte gillar??

• Svar på tråden Tips för att få bort möss och andra gnagare..
  • Änglatuss
    Zaria skrev 2007-11-18 12:20:33 följande:
    Finns det inte någon grej som vibrerar/låter som möss skall ogilla då det skär i deras öron? Vet dock inte var man köper dem.Vi människor skall inte höra den däremot kan andra husdjur höra den och bli störda. Men har ni inga andra djur så kanske det kan fungera?
    ja en sån vet jag min mamma hade men mössen tog sig in ändå.. blev väl härdade tillslut
  • ANOF

Jag rekommenderar att ni tillverkar en egen rått fälla av en burk som ni fyller med mat olja, sedan lägger man i kalas puffar på ytan. Råttan kommer hoppa i för att äta kalas puffar och drunknar då i mat oljan. Fällan behöver inte tömmas mellan varje råtta utan man fyller bara på lite mer kalas puffar. Annars tror jag nog att rått gift är enklast, men det ville ni ju intre använda.

• Tisella

Hade aticimex här hemma pga samma problem. Dom gjorde inte så mkt men ett tips dom gav oss var att sätta dumlekola i råttfällan. Tydligen så är det en favoritgodis

• Änglatuss
    Tisella skrev 2007-11-18 13:09:53 följande:
    Hade aticimex här hemma pga samma problem. Dom gjorde inte så mkt men ett tips dom gav oss var att sätta dumlekola i råttfällan. Tydligen så är det en favoritgodis
    dumle??? ja får väl bege mej till mataffären också och köpa godis men men, tror vi ska skaffa sån där råttfälla där dom hamnar i en bur så får vi dränka dom, gillar inte dom där huvudet hugs av, sen har vi en liten tjej som är nyfiken också!
  • 061104
    ANOF skrev 2007-11-18 13:04:32 följande:
    Jag rekommenderar att ni tillverkar en egen rått fälla av en burk som ni fyller med mat olja, sedan lägger man i kalas puffar på ytan. Råttan kommer hoppa i för att äta kalas puffar och drunknar då i mat oljan. Fällan behöver inte tömmas mellan varje råtta utan man fyller bara på lite mer kalas puffar. Annars tror jag nog att rått gift är enklast, men det ville ni ju intre använda.
    Varför måste du alltid ta till metoder som förespråkar djurplågeri?
  • Tisella

Familjen Söderström skrev 2007-11-18 13:13:07 följande:

Tisella skrev 2007-11-18 13:09:53 följande:
    Hade aticimex här hemma pga samma problem. Dom gjorde inte så mkt men ett tips dom gav oss var att sätta dumlekola i råttfällan. Tydligen så är det en favoritgodisdumle??? ja får väl bege mej till mataffären också och köpa godis men men, tror vi ska skaffa sån där råttfälla där dom hamnar i en bur så får vi dränka dom, gillar inte dom där huvudet hugs av, sen har vi en liten tjej som är nyfiken också!
    Nä med små klåfingrar är det nog bäst att ha en annan manick. Kila till affären och köp godis ändå
  • ANOF
    061104 skrev 2007-11-18 13:13:19 följande:
    Varför måste du alltid ta till metoder som förespråkar djurplågeri?
    Det är inte plågande för djuren. Det är en metod som är vanlig att använda och råttan dör på 1 minut.
  • 061104
    ANOF skrev 2007-11-18 13:15:19 följande:
    Det är inte plågande för djuren. Det är en metod som är vanlig att använda och råttan dör på 1 minut.
    Vanlig metod är en riktig RÅTTFÄLLA, en hemmagjord burkmat med matolja & kalaspuffar har jag aldrig hört ngt om.
  • 061104

hemmagjord BURK ska det vara. INTE BURKMAT, haha.

Svar på tråden Tips för att få bort möss och andra gnagare..