Inlägg från: Änglatuss |Visa alla inlägg
  • Änglatuss

    Tips för att få bort möss och andra gnagare..

    Märkt att vi blivit berikade med små gnagare, igår då vi satt och kollade på tv sprang en liten mus över källargolvet... dom är ju bra söta men inte så trevliga att ha inomhus! Tyvärr nått som alla husägare drabbas av under vinterhalvåret men det måste finnas något som möss och andra gnagare inte tycker om...

    VI har INGEN katt, det räcker med dom odjuren som springer här ändå, (alla grannars)
    Vi försöker damsuga efter varje myskväll vi haft så det inte ligger smulor på golven märkt att det är soprent om vi glömt damsuga nån kväll!

    Råttfällor ska vi sätta ut, men ändå... råttgift vill vi inte använda, men det måste finnas nått dom inte gillar??

  • Svar på tråden Tips för att få bort möss och andra gnagare..
  • Änglatuss
    minskaivikt skrev 2007-11-18 11:56:35 följande:
    råttfällor, eftersom ni inte vill använda råttgift.. försöka "lokalisera" vart de håller hus, när det är såhär varmt, kan dom fortfarandes få ungar, vilket blir en herrans massa möss..eller låna någons katt en stund. finns ju även dessa ultraljuds makapärena som tydligen ska hålla dom borta--

    jo råttfällor lär vi skaffa...
    vi vet ju att dom försökt göra bo i vår tvättstuga... den möjligheten har vi förstört, vi har proppat igen hålet dom gnagt med folie.. ilar ju i deras tänder...


    Ja man får kanske låna en katt... men det värsta är att jag inte kan ha katt och framför allt inte INNE!

  • Änglatuss

    ja dom kanske kan hjälpa... men lägger inte dom ut råttgift??
    vi måste köpa massonitskiva då vi märkt att dom som byggde huset har fuskat hittat antagligen vars dom kommer in och det är alldeles vid mina fötter...

  • Änglatuss
    elektra1 skrev 2007-11-18 12:08:31 följande:
    Om du är allergisk, låna en katt som är bättre för allergiker då.finns flera raser.Men svårt om man inte har någon i bekantskapskretsen.
    min svärmor har 3 st... som inte jagar möss
    minskaivikt skrev 2007-11-18 12:09:17 följande:
    ja ring antisimex, man brukar ha en gratis omgång när man köper hus!
    får ta kontakt med dom!
  • Änglatuss
    elektra1 skrev 2007-11-18 12:16:26 följande:
    ja då är inte de katterna till någon nytta
    nej.. sen har grannarna massor också... grannen brevid har en, grannen därefter har ingen, grannen därefter har 1 katt han också, sen ett hus däremellan med katt också.. sen grannen på andra sidan vägen har 2-3 st, reta gallfeber på min kanin kan dom göra men ta möss verkar va ett problem!
  • Änglatuss
    Zaria skrev 2007-11-18 12:20:33 följande:
    Finns det inte någon grej som vibrerar/låter som möss skall ogilla då det skär i deras öron? Vet dock inte var man köper dem.Vi människor skall inte höra den däremot kan andra husdjur höra den och bli störda. Men har ni inga andra djur så kanske det kan fungera?
    ja en sån vet jag min mamma hade men mössen tog sig in ändå.. blev väl härdade tillslut
  • Änglatuss
    Tisella skrev 2007-11-18 13:09:53 följande:
    Hade aticimex här hemma pga samma problem. Dom gjorde inte så mkt men ett tips dom gav oss var att sätta dumlekola i råttfällan. Tydligen så är det en favoritgodis
    dumle??? ja får väl bege mej till mataffären också och köpa godis men men, tror vi ska skaffa sån där råttfälla där dom hamnar i en bur så får vi dränka dom, gillar inte dom där huvudet hugs av, sen har vi en liten tjej som är nyfiken också!
  • Änglatuss
    Måne och Sol skrev 2007-11-18 13:25:15 följande:
    Familjen Söderström skrev 2007-11-18 13:13:07 följande: Ett snällare alternativ är ju att bege sig långt bort med buren och faktiskt släppa dem. Jag kan inte begripa varför det skulle vara okej att dränka djur, det finns mindre plågsamma sätt.Och den lilla tjejen som är nyfiken... vad är värre? Att lära barn att man ska respektera andra varelser eller att lära dem att det är i sin ordning att plåga djur?För nog tusan är det plågsamt att drunkna, det måste alla i rimlighetens namn kunna förstå.Har ni kaninen inomhus? I så fall är en elektroniska manicken som skickar ut ljud inte så lyckad. Men annars så.
    ja har varit med om det också men då hittar ju dom rackarna tillbaka.... och det vill man ju inte... nej kaninen är utekanin!
  • Änglatuss

    jag ser hellre en mus drunkna än att ta reda på en knäckt nacke på den stackars lilla musen

    kan inte direkt proppa mössen full med piller, råttgift vågar jag inte.. då kan det ju lägga sig och dö i kåken och börja lukta apa... nej smärtfritt och lätt ska dom bort!

  • Änglatuss
    Måne och Sol skrev 2007-11-18 17:56:43 följande:
    Men drunkning är knappast smärtfritt. Tvärtom. Förutom ljudmanicken vet jag inte vad som är mest "djurvänligt" (får faktiskt intrycket av att du inte vill plåga de små stackarna i själva verket). Råttfällor ha ju den haken att de i värsta fall klipper ett ben eller liknande. Men när de funkar som de ska så är de nog snabbare och "snällare" än de mer bestalialiska drunkningsmetoderna. Använd engångshandske i plast eller ett par särkilda gummihandskar i värsta fall om du intevill plocka bort de döda mössen diret med handen?
    dom som ger ljud ifrån sig är världelösa jag har haft sånna då jag bodde hemma funkade inte ett skit

    egentligen ni som säger i stortsett att det är djurplågeri att nacka möss, dränka möss tycker ni det är trevligt att dom springer runt på ens källargolv då vi hela familjen sitter här nere då vi är vid datorn och sitter vid tv och har våra mysiga hemmakvällar?? ärligt talat, KOM OCH HÄMTA MÖSSEN OM NI TYCKER SYND OM DEM!!! Jag vill inte ha dom... men som sagt vi ska köpa en sån där musfälla där dom kryper i och sen får min man göra va sjutton han vill, dränka eller nått men att se en mus lida i en musfälla med en avknäppt ben eller annan kroppsdel och sen sitter där och lider....
  • Änglatuss
    Udda skrev 2007-11-18 18:05:20 följande:
    Tycker synd om mössen gör jag ju absolut inte - men man kan ju ändå va hygglig å ta livet av dom på ett "värdigt" sätt. Antingen med en musfälla som musen dör av direkt eller som du säger med en bur som mössen går in i. För då kan ni köra till skogen å släppa dom där.Jag kanske är blödig då... men jag tycker det är ända alternativet - i alla fall i detta hemmet.
    det värsta med att släppa dom är ju att dom hittar tillbaka!!! Har varit med om den taktiken förut!!
  • Änglatuss

    aja... får se hur vi löser våra extra husdjursfråga!

  • Änglatuss
    iii83 skrev 2007-11-18 18:23:26 följande:
    Eftersom ni inte är kattallergiker, fråga om ni inte kn få låna katt av ngn granne. Vi har också problem med möss, lägger råttgift ex på vinden.Mössen gillar ju inte kattdoften.
    skrev det tidigare i tråden att jag inte tål katt
    hum... haft dåliga erfarenheter av råttgift... min svärfar hade det i deras kåk och en råtta la sig mellan panel och dog, dom fick riva upp källargolvet och plocka ut råttan där för att stanken var outhärdig gick inte och sitta i vardagsrummet
  • Änglatuss

    NU har vi hittat musbo och det åka ut ur huset med fart!!! Ingen trevlig syn!

Svar på tråden Tips för att få bort möss och andra gnagare..