• milimina

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

vi som hade BF augusti 2006! gamla som nya är välkomna!

Äldre trådar:
    Del 1: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m5833194.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m7691494.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m9821365.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m11348493.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m13940491.html
    Del 6: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m16842954.html
    Del 7: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m20264831.html
    Del 8: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m23425452.html

fikatråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m22916764.html
    bebislistan: www.familjeliv.se/Forum-3-20/m11837977.html
  • Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006
  • Elisabethjz

Har precis varit hos tandläkaren och har INGE hål!!! Har aldrig haft innen heller, men eftersom jag inte varit på mååånga år nu så var jag lite nervös. Känns jätte skönt!

• Twixie

Smurfan - Det viktiga är att man överdoserar med krämen. De ska vara vita (inte synas hud genom) som man sedan smörjer in (gäller Mildisonen som "vanliga" hudkrämerna). De små har annan hud än vi vuxna så det är viktigt att smörja rikligt. Trots att det står motsatt på förpackningarn (men enligt hudläkaren är den texten skriven för vuxna). Smörj heller inte med vanlig kräm på de ställena du använder kortisonen för då tunnas kortisonen ut... Vi behandlar så när M blir torr (är atopiker) och fläckarna försvinner på bara ett par dagar. Man ska också fortsätta smörja med kortison ett par dagar efter det försvunnit för att de ska försvinna helt... Vi fick gå smörjskla på hudkliniken när vi var där med Melvin Mildisonen som man köper på apoteket (kräm inte salva) är så pass mild att man kan använda den i princip över hela kroppen (tom på ögonlocken på barn - trots att de smetar och kletar) och så länge det behövs. Istället för MiniDerm är CanoDerm MYCKET bättre. De brukar inte rekommendera den för den KAN svida. Det gjorde den bara på Melvin när han var tokröd över hela kroppen av torrhet (fanns inte en ickeröd fläck) men då sved å andra sidan allt. Sedan svider den inte alls...

Elisabeth - Lufta om ni har möjlighet och är det svamp så pröva att smörja in med vanlig youghurt. Det lindrar och innehåller "bra bakterier". Smörj sedan med vanlig kräm så att huden är mjuk och smidig.

Nyth - Vet du vad magdropparna heter? Kan vara värt att testa på sonen då han har sina skov. Grattis i efterskott!

• milimina

vi farsdagsfirade inte mer än att maken fick en teckning av leo (han har t o m ritat med flera färger!), sen lagade vi mat nästan hela dan fast vi gjorde iof en kladdkaka också så man kan väl säga att vi firade litegrann då

junior verkar ha blivit förkyld igen... han var snuvig igår när han la sej, har varit lite gnällig inatt och har ätit dåligt på morgonen... bara han slipper krupp!

• Elisabethjz

Twixie: Tack för tipset! Ska jag testa i em

Så himla bra att man kan dela erfarenheter och tips!!

• Anke

Nora har torra fläckar på låren och på fötterna, framtill precis ovanför foten (om nån fattar)

har smörjt med miniderm, men det funkar inte alls.

.?:*¨¨*:?.Nygift , 29 september 2007.?:*¨¨*:?.
  • N0RPAN

Stackars era som har utslag, kan det inte vara för att det är så torrt ute nu också. Själv blir jag jätte torr om händerna så är under vintern.

Någon som har lust att ses på typ Andys i veckan?

• nyth

twixie- De heter just sempers magdroppar. Samma som vällingen. De har ju även tillsatt sådana bakterier i sin välling från 1 och 1/2 år, med plommon o banansmak.

• Smurfan 81

Twixie
    Jo, det var väl ungefär var de sa på BVC. De tyckte att jag skulle smörja med Mildison (riktigt) morgon och kväll och sen gärna en fet kräm ett par gånger mitt på dan. Aldrig kräm först och Mildison sen! Vi har kört Miniderm, men då ska jag prova den andra när tuben tar slut. Idag tycker jag fläckarna minskat något, de är inte lika röda längre i alla fall så jag hoppas det går åt rätt håll!

• Bebbilina

Smurfan: men då självbehandlar du ju inte om sköterskan har rekommenderat det. När jag var liten och hade eksem fick jag göra ett test som jag minns väldigt väl! Jag skulle först inte äta CHOKLAD på ett tag för att sedan äta EN HEL vecka! Som tur var vart det ingen skillnad. Eller kanske otur för hade jag inte tålt choklad hade jag nog varit några kilo lättare nu!

• Twixie

Nyth - Tack, då ska jag kolla efter dem! Tycker det är bra att de tillsatt bakterierna i vällingarna... bara inte att de måste vara med fruktsmak... Känns fel att ge smaksatt välling på kvällen eller morgonen när han gillar den vanliga (Men det kanske är så att de goda kommer från frukterna så de måste vara tillsatta?).

Smurfan - Det tar sin lilla tid innan fläckarna försvinner. Men ju mer fett desto bättre Vi smorde tre gånger per dag i början (och gör fortfarande ibland när det är "problem") och ännu oftare på utsatta ställen som händer, kinder etc (Där med Locobase Repair).

Anke - Prova med Mildison (finns receptfritt på apoteket) och smörj rikligt och på större område än bara fläckarna...

Bebbelina - Mmm, ibland är det nog bra för en att vara allergisk mot något Fast det funkade inte på mig. Jag var allergisk mot choklad, citrus och nötter när jag var liten och fick inte äta det så nu är jag istället tokig i det nu när jag får äta det igen... Tar igen för alla förlorade chokladår

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006