• milimina

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

vi som hade BF augusti 2006! gamla som nya är välkomna!

Äldre trådar:
    Del 1: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m5833194.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m7691494.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m9821365.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m11348493.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m13940491.html
    Del 6: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m16842954.html
    Del 7: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m20264831.html
    Del 8: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m23425452.html

fikatråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m22916764.html
    bebislistan: www.familjeliv.se/Forum-3-20/m11837977.html
  • Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006
  • Smurfan 81

Elisabethjz
    Kan du inte smörja dem med Inytiol eller nån kortisonsalva till en början då? Om det kliar kan ju Inytiol vara skönt för honom.

Kevin har fått torra utslag/eksem över nästan hela kroppen nu. Det började på låren och då sa BVC att det antagligen bara var torr-eksem så jag har smörjt med kortison. De eksemen försvann men nu har han på bröstet, på armarna och på sidorna av magen. Även lite i ljumskarna och på ryggen och några enstaka på benen (ja, typ hela kroppen...). Jag smörjer med kortison och mjukgörande kräm om vartannat, men de vill inte försvinna. Nu har jag slutat ge honom mandariner för att kolla om han kanske är överkänslig mot citrus.

• nyth

Smurfan- Ett tips är att ge sempers magdroppar, vet inte om de finns på apoteket ännu, annars finns de på hälsokost. Cajsalisa hade mkt eksem förut, som du beskriver över stora delar av kroppen. Det kändes olustigt att använda så mkt kortison på henne tyckte jag.
    Magdropparna innehåller alltså snälla bakterier för magen. Antroposofernas barn är ytterst sällan allergiska, och de hade gjort ngn undersökning och kommit fram till att det beror på att de äter mjölksyrade grönsaker, som ju innehåller sådana magbakterier. Det har funkat kanon på Cajsalisa, och skulle det inte hjälpa mot Kevins eksem, så kanske det är bra mot framtida allergier. Det skadar ju inte iaf.

• nyth

Sen finns det en olja som man kan smörja kroppen med, som innehåller nattljusolja, finns också på hälsokost. Kommer inte ihåg vad den heter nu, men skulle kunna kolla upp det. Cajsalisa blev supermjuk och go i huden, alla röda irritationer försvann faktiskt när vi använde kombinationen magdroppar+oljan..trodde knappt det var sant själv. Nu använder vi bara magdropparna

• Smurfan 81

nyth
    Antroposofernas barn???
    Ok, det låter ju spännande! Är det inte väldigt kladdigt att smörja in dem med ojla? Kevin är ju inte still 5 sekunder... ser framför mig hur vi får olja i hela lägenheten!

• milimina

weleda har bra salvor och krämer för barn, vi har bl a den som heter wind&weather som skyddar jättebra nu när det är kallt. junior blir jättetorr om kinder och haka annars när det är så kallt ute men krämen funkar super!

han blir också torr över stora delar av kroppen nu på vintern + att vi går och badar en gång i veckan vilket gör att det torkar lite mer pga kloret. men eftersom det bara är att han är torr och inga eksem eller utslag smörjer vi då och då med miniderm, eller oljar honom med vanlig matolja i duschen.

jag vill inte använda kortison alls på honom eftersom det är uttorkande (!!) och jag själv blev väldigt mkt sämre av kortison på mina egna eksem. alltså den vanliga receptfria, inte den feta kortisonkrämen man får på recept, men det är nog inte aktuellt med sån kortison ska också enbart användas som en kur, en gång om dan i en vecka, varannan dag i en vecka och två gånger sista veckan sen måste huden får vila.

• Bebbilina

Hej svejs1 sätt badolja i badvattnet, jag brukar ta en del och då blir frans hud jättefin! jag har själv eksem och jag tror att man ska akta sig lite för att "självbehandla" med kortison utan att kolla med läkare först. Min läkare brukar ge mig en stark salva att börja med för att sedan bara använda mjukgörande, men säkert är det olika för barn. Kan du inte sluta med citrus helt i ca en vecka och se om det försvinner?

• mollan nu

Grattis Nyth på födelsedagen!

I dag har vi varit på Fågelbro Hus och ätit farsdag brunch. Mycket smarrigt och mysigt. Alma lekte med en jämnårig tjej och dom kramades jättemycket, så sött

♥♥♥ Alma 060809 ♥♥♥ www.mollan.nu
  • Svirroo

Här blev det farsdagsfika och det var tur eftersom P fick jobbsamtal. Hade tänkt att åka och äta brunch först. Firade lite till ikväll med sushi som även Leo är tokig i.

Smurfan: Fin tårta

• Smurfan 81

Bebbelina
    Nu badar inte Kevin så ofta eftersom vi har duschkabin... bara iböand som jag orkar släpa in badbaljan där för den går knappt in! Enda anledningen till att jag "självbehandlar" med kortisonsalva är för att min BVC-sköterska sa att jag kunde testa det på hans eksem. Eftersm de här ser ut ungefär som de han hade på benen så smörjde jag även dessa med kortison. Nu har han inte ätit citrus på 4 dagar, men jag täntke fortsätta ett tag till så får vi se vad som händer.

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006