• Kattöga

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

crex:
    En liten kille - vad skoj!!

Jag tar också UL med en nypa salt, sonen var en flicka vid flera UL fram till ett UL i v. 34... Den här gången frågade jag inte vid rutin-UL, men sedan blev det så många tillväxt-UL att jag inte kunde hålla mig längre. Så jag frågade 3 olika läkare vid 3 olika tillfällen, och de två senare sa pojke. Så, tills jag blir överbevisad, är det här en lillebror.

Sedan är man ju så myfiken på personligheten, den här bebisen är mycket lugnare än min son var. Hoppas det håller i sig! (Sonen hade kolik och skrek dagarna i ända i 10-11 månader... Det var slitsamt, vill jag lova.)

• Kattöga

Så då blir det kanske full rulle framöver, om du redan har en liten vilde därinne!
    Jag har inte hunnit tänka så mycket på bebisen, har nog varit för orolig för det. Tråkigt. Jag får se till att göra det, helt enkelt!

Ska bli spännande att se hur syskonrelationen blir. Min son är ju en stor kille, han är 9 år. Och det var ju evigheter sedan vi hade en bebis hemma sist, ska bli spännande att se hur det blir för vår egen del också! Vi har 9 år mer erfarenhet - men vi är 9 år tröttare!

• Kattöga

crex:
    Märkligt fenomen, att du somnar/svimmar när du blir orolig. Hoppas du kan softa så gott det går ändå ikväll (förstår om det är pirrigt, misstänker att jag kommer att vara helt nervig kvällen/natten innan de klipper cerklaget).
    STORT lycka till imorgon!!!

Fru U:
    Hoppas du får ett positivt besked av läkarna.
    Vill bara ge dig lite hopp att det kan absolut gå att övertala läkare, även om de verkar skeptiska: jag fick mitt cerklage efter ett flertal möten och tfnsamtal. Jag (som annars brukar bli en riktig mespropp, säger de nej så tror jag inte att jag ska kunna få dem att ändra sig och så ger jag upp) var påläst och lite envis, men inte påstridig. Lite att vara som en papegoja: "fortsätt upprepa det du vill ha, vänligt men lagom bestämt".
    Men det tog ett antal gånger av diskussioner, så du kanske kan ställa in dig på att det kan ta ett tag så att det inte känns hopplöst om de är svala nu?

• Kattöga

crex:
    Härligt att höra att du sovit bra inatt (bra, med graviditetsmått förstås ), det lovar gott inför morgondagen. Hoppas du får en favorit i repris i natt igen.

• Kattöga

crex:
    Har inte sett till dig i tråden sedan i förrgår, så jag gissar att du har fått din bebis?
    Hoppas att allt har gått bra!! *kramisar*

• Kattöga

crex:
    JätteGRATTIS igen till lillgrabben (som inte är så "lill" )!!
    Skönt att amningen funkar bra, också.
    Oj, vad snabb du är med att skriva en FL-berättelse, jag är så nyfiken på att läsa den. Ska göra det snart!

DrottGirl:
    JätteGRATTIS till en liten Mathilda! Vad kul att det gick bra! Ska bli kul att höra hur det gick, om du vill skriva.

MammaMu:
    Det låter verkligen jättebra att du redan har fixat kontakter med bra BM/Aurora, så du har gott om tid på dig. Underbart att de lyssnar på dig, jag tror det är jätteviktigt att ha stödpersoner man känner förtroende för. Håller tummarna för att du får en Auroraläkare och BM som är riktigt bra!

HaJoMi:
    Ja, de säger ju att man är sin sista FL. Jag har haft två hemska förlossningar, så det vore ju en dröm om den här kunde bli bättre.
    Men det känns svårt att känna tillit till att den ska bli annorlunda än de två första ibland... Önskar jag hade en kristallkula och kunde se att den verkligen blev det!

• Kattöga

crex:
    Nu har jag läst din härliga förlossningsberättelse, man blir ju alldeles rörd!
    Det är en stor resa du gjort, från att ha varit sååå rädd till att få en sådan här fantastisk upplevelse. Vad roligt att du/ni fick uppleva det.
    Det lät bara så ljuvligt att du tog emot sonen själv (där började tårarna spruta ordenligt! ).

Lät som tempot i förlossningen var så lagom, ni hann med så bra.

(Hur kändes det när du fick veta att sonen bajsat i vattnet, förresten? Blev du orolig, eller gick det att hantera?)

• Kattöga
    apan skrev 2007-11-30 19:48:27 följande:
    Nedräkningen till mitt snitt har börjat och livet känns helt overkligt och nervöst just nu...
    Känner igen mig i den känslan, apan. De ska klippa cerklaget på mig på onsdag, och det är inte omöjligt att det drar igång då...
    Fast jag vet inte vad jag gör om det _inte_ drar igång då, är JÄTTEnervös både för att sätta igång förlossningen och för att åka hem och låta naturen ha sin gång. Funderar på om jag kan be att få övernatta där? (Fast hur kul är det?... Inget alternativ känns bra. Så just nu stoppar jag huvudet i sanden och låter bli att tänka på det, fast det inte leder till något bra att göra så. *suck*)
  • Kattöga

Angelzezzan:
    Vad positivt att det kändes bra att besöka förlossningen!
    Och grattis till 100 dagar kvar, förstås!

Vanadiz:
    Förstår att det känns bra att ha fått en tid, då har man liksom fått känslan av att någon vill hjälpa en och bara det kan underlätta.

Skönt att ni fått bra kontakt med era Aurora-BM. Jag tror det är jätteviktigt. Jag tyckte inte min var särskilt bra, men fick bättre kontakt med en kurator istället.

Just nu oroar jag mig (kanske?) lite mindre än vanligt, vet inte om det är att jag ÄR lugnare eller om jag stoppar huvudet i sanden i full förnekelse om att jag snart ska föda barn eller om det är lugnet före stormen.
    I övermorgon klipper de cerklaget, och det kanske visar sig då vilket alternativ som stämmer... Det känns helt overkligt att det snart är dags, vi har tagit fram lite bebisprylar men det känns inte verkligare för det.

• Kattöga

crex, angelzezzan:
    Tack för tumhållningarna!!
    Känns som det behövs lite sånt...
    Har blivit mer nervös igen nu, var vaken 4 timmar i natt och tankarna bara snurrade. *suck*

Jag ska vara på FL 8.00 i morgon bitti, då ska de dra en CTG och sedan klipper de. På ett sätt är det skönt att komma dit direkt på morgonen, då har man kanske hela dagen på sig att vara där - men när jag sover dåligt brukar det vara vid 8-tiden jag somnar om igen... Och jag skulle så gärna vilja vara lite utsövd, vet inte om jag orkar annars. Och då ökar risken att jag hamnar i chocktillstånd igen efter förlossningen. Just nu ångrar jag att jag inte bad att få insomningstabletter, men nu är det så dags...

Nu önskar jag att jag och min läkare hade planerat en Plan B ifall inte förlossningen startar imorgon, alltså diskuterat vad vi gör då. Just nu känns det INTE bra att se vad som händer. Får väl ge sjutton i foglossningen och springa järnet i trapphuset vid FL imorgon, ska väl hinna med att köra real-life StairMaster mellan 9.00 och 17.00 innan de skickar hem mig.

Svärföräldrarna ska åka hit under morgondagen (de bor 40 mil härifrån) ifall det kommer igång, så barnvakt har vi iallafall fixat. Det känns bra. (Kul att något känns bra! )

• Kattöga

apan, Fru U, Mamma Mu:
    Tack för alla lyckönskningar, det värmer!

apan:
    7.00 - hu, så tidigt! (Ryys, jag är ingen morgonmänniska. )
    Känner igen mig så väl i att personkemin med Aurora-BM inte var bra. Men vad skönt att de visar dig full respekt för ditt val, det är ju super.

Nu ska jag packa det sista i min förlossningsväska inför morgondagen, tänkte jag skulle ta med något att fördriva tiden med om det är så att vi får vara kvar. Och sedan får jag försöka släppa tankarna på förlossningen! (Har kommit fram till att jag inte är ett dugg nervös för själva cerklageklippandet - även om det kan göra ont - det är själva förlossningen som är grejen.)

Hoppas jag får en BM med humor (finns det?) - tror det skulle vara det bästa att garva sig genom FL!

• Kattöga

apan:
    Pratade med en kompis nyss som snittades i onsdags kl. 15.30. Hon hade inte fått äta sedan kl. 07.00 och bara fått dropp efter det - och det blir man ju inte så mätt av.

Här är det lite busy just nu (understatement!), så jag kan bara skriva lite kort:
    vi kom hem från BB igår med en liten Elias, han kom i torsdags morse och vägde 3150 g och var 49 cm lång.
    Han är bara så underbar!!

Allt gick bra vid förlossningen, men amningen strular som vanligt för mig så det är full cirkus med amningsförsök, pumpning, tillägg, koppmatning... Och så ska man försöka hinna med stora killen mitt i allt ihop... *puh*
    Men det är det värt, förstås!

Får skriva mer när det lugnat ner sig lite.
    Tack för allt stöd, ni är härliga!
    Hoppas allt går bra för er andra!

• Kattöga

Tack för gratulationerna!
    Det är så underbart att få snusa bebis igen - vår stora kille är 9, så det har jag väntat lääänge på.

drottgirl:
    Åh, vilken sötnos!!! Förstår att du föll för henne direkt!

apan:
    JätteGRATTIS till flickan!!
    Usch, ja - det är så hopplöst jobbigt när bebisarna är helt otröstliga.
    Vi kör också koppmatning med tillägg, särskilt på kvällen och natten.
    Ett tips är att (om bebben krånglar och inte vill ta ersättning) försöka igen en liten, liten stund senare. Ibland kan det först inte gå i någonting, en kvart senare får man i 50 ml på raken...

Amningen är kommit igång lite grann, igår kom äntligen lite råmjölk och idag verkar det så smått komma lite riktig mjölk. Inte så det räcker till sonen, men ändå. Det går ju lite framåt iallafall.
    Mina tuttar tycker visst att pumpen är helt kass, det kommer max ut en halv tesked sammanlagt ur båda brösten efter 10 minuters pumpning. *suck*

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning