• Kattöga

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

crex:
    Jag har fått Bricanyl Depot 5 mg - de ska ge en jämn dos under 8 timmar. Men man kan inte dela dem eftersom det är en depottablett.

- - -

Jag hade regelbundna sammandragningar var 5-10:e minut som höll på igår em+kväll+natt trots att jag tog Bricanylen. Till sist åkte jag in till förlossningen. Jag blev så rädd att det dragit igång att jag bara skakade helt okontrollerat.

Kom iallafall hem klockan 5:40 i morse... Kände mig rätt slut av att gå och lägga sig efter att varit vaken 23 timmar, och sovit 3 timmar natten innan det. Fick sova på förmiddagen iallafall, så nu börjar man känna sig mer som människa igen.

Men det visade sig vara efter omständigheterna bra, sammandragningarna (som jag har fortfarande, men lite mer sällan nu) verkar inte öppna upp ännu mer i nuläget - livmoderhalsen är kvar på 2,6 cm.

Blir riktigt orolig över att jag blev så rädd att jag skakade okontrollerat, jag är ju så rädd att jag ska få panik om/när förlossningen drar igång spontant. Kändes inte som ett bra genrep på det området.

Personalen var inte speciellt trevlig i telefon och det gjorde mig väldigt tveksam till om jag överhuvudtaget skulle åka in. Men när jag väl kom in blev jag mycket bra bemött. Då hade de hunnit läsa i min journal, och det var skönt att känna att det verkade funka. Och jag var varmt välkommen tillbaka om jag får samma problem igen. (Hoppas jag slipper.)

• Kattöga

apan:
    Håller tummarna för dig!

Låter smart att skriva ihop ett mail - sedan kan du ju välja om du mailar iväg det, eller om du tar med det och har det som underlag när du ska prata med läkaren/låter henne läsa det då.

• Kattöga

DrottGirl:
    Kul att du fick sånt bra bemötande!! Härligt.
    Jag ska också föda på DS (har BF 21/12, lite efter dig! ), och jag ska lägga på minnet att om det blir aktuellt med igångsättning vill jag också träffa BM innan för att kolla av personkemin.

Blir igångsättningen isåfall på plan 5 (vanliga FL) eller på plan 6?

Har ni pratat något om vilken v. du blir ev. blir igångsatt?

Fru U:
    Underbart att de tar dig på allvar! Tycker det borde vara självklart att man ska kunna få sånt stöd innan man blir gravid. Hur ska man annars kunna våga??
    (Sedan kan man ju, som jag, förneka att man är fl-rädd. Insåg inte det förrän jag skulle börja läsa på lite om förlossningar i 6:e månaden.)

• Kattöga

herbst:
    Vissa barn kan klara sig utanför magen redan fr.om. v. 24, men då blir det ju en lång period på neonatalen förstås. Efter 34 v. brukar man säga att det bara är lungmognaden som är kvar, det blir väldigt sällan andra komplikationer.

• Kattöga

herbst:
    Ja, de är otäcka de där drömmarna om att man föder för tidigt!

Det finns ett fåtal barn som kan räddas redan efter 23 v., t.o.m. (Har själv fått tvillingar i v. 23, men de klarade sig inte.) För varje dag som går ökar överlevnaden väldigt mycket under den perioden.

• Kattöga

herbst skrev 2007-11-01 11:25:09 följande:

kattöga beklagar sorgenär oxå änglamamma till en tjeje som föddes v 41+1 hon dog i förlossningen.. men du är inte med i ängla tråden? kom in o kika där o få stöd av andra mkt härlig tråd.hur känns denna grav nu om jag får fråga själv så e jag livrädd många kramar louise
    Ledsen att du också förlorat barn.
    Har du någon länk till änglatråden?

Känner också mig livrädd mest hela tiden, bara jag känner något onormalt blir jag helt nojig.

Just nu är jag nog mest orolig för att mina sammandragningar har ändrat karaktär: bebisens huvud har sjunkit ner, så nu trycker det på neråt när jag får sammandragningar (och det har jag _ofta_). Känns som det är alldeles för tidigt att känna så i v. 32+4, men jag vet inte...
  • Kattöga

apan:
    Lycka till imorgon med visningen!

0Love0:
    Lycka till du med, imorgon! (Händelserik onsdag )

crex:
    Grattis till igångsättningsbeskedet! 38+4 - det är inte lång tid kvar nu... Vad spännande!
    Skönt att det kändes bra på visningen.
    Jag förstår om du känner att du vill vara utvilad tills det är dags, särskilt med tanke på din förra förlossning. Du borde kunna få något som hjälper dig att sova, t.ex. är både Propavan och Lergigan är klassade som ok under graviditet, vad jag vet.

---

Själv har jag varit sååå dålig senaste veckan, massor av onda sammandragningar och fruktansvärt ont i ryggen (Dexofenet hjälper inte). Har varit vaken fram till 5-tiden på morgonen, och sedan däckat i 2-3 timmar. Jag lyckas inte sova på dagarna, och jag blir så knäckt att jag bara suttit och grinat.
    Jag oroar mig för hur förlossningen kommer att bli, när jag är i så risig form nu...

Ska träffa min spec-mvc-läkare imorgon, men jag vet inte om han kan göra så mycket för mig.

Vad jag önskar att jag kunde snabbspola tiden framåt ett par veckor!!

• Kattöga

Drottgirl:
    Lycka till på DS idag!
    Håller tummarna för att ni kommer fram till vad som passar dig bäst!

• Kattöga

crex:
    Tack för omtanken!!
    Vad skönt att du fått sova! Det gör sådan otrolig skillnad på hur man mår... Jag blir alldeles svartsynt när jag inte får sova, jag ser bara problem. Hoppas din goda trend håller i sig!

Min foglossning blir värre för varje dag - har inte köpt mig något sånt där foglossningsbälte än, men funderar på om jag borde... Undrar om de är bra? Har du sånt?

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning