Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
crex:
Vad skönt att tabletterna funkade bra på dig! Det är underbart att få sova gott...
Livmoderruptur är säkert riktigt extremt ovanligt, men bara tanken på det gör att man ryser. Ibland önskar man att man inte hade letat upp information på nätet...
Vanadis:
I Anna Wilsbys bok "Innan du föder" finns det ett kapitel som handlar om att lära känna sig själv och sina rädslor, jag tyckte det var en bra hjälp. Jag gjorde en lång lista (flera A4 blev det...) där jag beskrev allt jag var rädd för. Det kändes bättre att ha det svart på vitt, istället för att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att rädslorna inte fanns. Undanstoppade rädslor är liksom farligare än de man vågar titta på, förnekade rädslor blir otroligt starka när de väl poppar upp.
Sedan började jag fundera på om det var några rädslor jag kunde göra något åt - i början kom jag inte på något, fick panik bara jag tittade på listan. Men så småningom har väl en del idéer kommit.
Jag håller med crex om att den där norska förlossningsserien är superbra.
Hoppas du får en Aurora-BM som det funkar med, jag tror det är jätteviktigt att det känns rätt med personen man träffar. Jag fick en Aurora-BM som inte fattade vad jag pratade om, så det var inte till någon större hjälp. En bra sak som kom av det ändå var att det numera står i min journal att jag är rädd. Sista gången jag träffade henne bad jag om att få kontakt med en kurator, och nu har jag träffat kuratorn en gång och det var en sååå mycket bättre matchning. Ska träffa henne varje vecka nu framöver. Lycka till!