Inlägg från: Pochahontas |Visa alla inlägg
  • Pochahontas

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

Hmmmm. Funderar också på lite tomtekläder till lillan... Men jag valde ju bort den röda velouren när jag var på S&S sist... Blev lite mycket i vagnen...

Men jag har iofs lite röd fleece, det skulle man väl kunna sy en klänning av? Har liksom inte råd att handla en massa mer tyg nu... Och så har jag lite av den där micro...nåntingfleecen i naturvit kvar från S&S. Kan det vara nåt, tror ni? Den röda är slät och mjuk, och den vita luddig.

Då var man fru Byrlén...
  • Pochahontas

Tror jag ska sy en förskolekasse istället... Enkelt o bra. Hittar inget tyg jag vill ha till skötväska för tillfället. Men lillan börjar ju på förskolan i januari så en kasse till extrakläder o sånt är ju bra o ha då.

Då var man fru Byrlén...
  • Pochahontas

Ikväll blev det en förskoleväska till lillan! Kul att sy nåt annat än kläder, faktiskt... Har ju haft lite Ikeatyg liggande och inte haft en aning om vad jag skulle göra med det. Blev en rätt enkel väska. Rymlig sak sydd i två lager, för jag tyckte det såg så fult ut när man såg avigsidan inuti... Och två fack. Kanske till strumpor o napp lite sånt...
    Egentligen tänkte jag sytt hennes namn på väskan, men jag tyckte att tyget var så skrikigt och mönstrat, så det räckte ändå.

Då var man fru Byrlén...
  • Pochahontas

Idizen: Jag tycker stjärnor är väldigt snyggt. Det kan du ju sätta på overallen... Det gjorde jag på min.
    Overall Aubergine-Lime.jpg

Då var man fru Byrlén...
  • Pochahontas

När jag syr med tvillingnålen så trär jag båda trådarna samtidigt hela vägen. Bara nålarna jag trär separat då.

Då var man fru Byrlén...
  • Pochahontas

Sitter o kollar tyger lite grann... Ni som är experter... Hur är viscosjersey?

Då var man fru Byrlén...
  • Pochahontas

Ingelise... Där finns sånt. Men man vill ju inte att det ska vara för tunt, menar jag... Och det är det kanske...

Då var man fru Byrlén...
  • Pochahontas

Alltså... Jag blev lite förvånad igår... Jag har ju en - väldigt gammal men bra - vanlig symaskin, som jag använder till typ raksöm, sicksack och hushållsoverlock.
    Sen har jag nyligen köpt en begagnad overlock.

Det jag känner nu att jag saknar är nåt som kan göra en snygg täcksöm... För jag har inte den sömmen på min vanliga maskin. Den kallades ....overlock.....nånting, sa han i syaffären. Finns på många maskiner, men tyvärr inte på min.

Så jag frågade om coverlock, och vad såna kunde kosta, och han visste inte ens vad det var!!! Jag har ju hört er prata om det jättemycket härinne, så jag ville veta om han kunde ordna nån begagnad till mej.... Men han hade ingen aning om vad coverlock var för nåt!!! Är det inte lite konstigt? Han har haft den Husqvarnaaffären sen långt innan jag föddes...

Då var man fru Byrlén...
  • Pochahontas

Jag har ju som sagt bara overlock o en vanlig gammal maskin... Nån som kan tipsa hur man gör snygga täcksömmar? Coverlock vill inte min plånbok höra talas om ens...

Då var man fru Byrlén...
Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!