Inlägg från: teek taak |Visa alla inlägg
  • teek taak

Israel/Palestina

Chana skrev 2007-10-28 21:59:58 följande:
    Du saknar fakta om israel fôr det du hôr pâ tv angâende vad palestinerna gôr och israelerna gôr är enbart propaganda jag vet har folk pâ plats, lilla du som sitter och debatterar detta med din släkt.Lägg ner ditt snack om bojkott och nu ber jag dig ta bort bojkotta israel i ditt krypin till respekt fôr alla som bor dâr, kan du gôra!!!Fâr man frâga varfôr du inte är intressard av hur judarna mâr i israel? Varfôr Är du bara intresserade av hur palestineran mâr . det kallar jag partisk.
    En till här debatterar samma sak och lagt in fakta på den rasism och diskrimineringen som råder i israel. Så skitsnack var det inte och jag tycker inte du har befogenhet att cencurera när det råder yttrandefrihet i detta land.

Köp inte dessa israeliska varor!
    Staten Israel är en kolonial stat, byggd av immigranter i ett land som sedan årtusenden bebotts av andra människor, som nu i massomfattning är fördrivna. Israel är en rasistisk stat, som på etnisk grund förnekar vissa medborgare lika rättigheter. Israel är en terroristisk stat, som systematiskt använder våld och terror för att härska över ockuperat territorium.

Jordbruksprodukter
    (Carmel/Agrexco är moderbolag för i princip alla)

Jaffa Apelsiner

Jaffa Grapefrukt

Jaffa Sweetie

Avocados (Carmel och Top)

Cocktail- eller körsbärstomater (Rini Cherry, Melody, Bio-Top, Dana Cherries, Arav A, Carambola, Carmel)

Dadlar (Deglet Nour, Jordan River, Jordan Plaints, Medjool)

Sharonfrukter (Carmel)

Sötpotatis (Carmel, Assis Ltd, I & B Farm Products, Meshek Industries (Beit Yishak 778) Ltd och VITA)

Vindruvor av märket Perlette

Nedanstående produkter kan vara importerade från Israel, kolla butikens märkning:

Blekselleri

Clementiner

Meloner

Morötter (ekologiskt odlade)

Paprika/Paprikamix

Röd grapefrukt (Krav)

Animaliskt
    Kycklingdetaljer Primefood

Vegetarisk mat
    Gourmetbullar

Gourmetburgare

Gourmetfärs mince

Sesam Nuggets

BBQ Nuggets

Sojakorv

Vegebitar för sallad occh pasta

Vegebitar för grytor och risrätter

Vegefärs

Vegesnitsel

(Samtliga ovanstående är djupfrysta produkter av soja- och/eller veteprotein från Hälsans Kök, Nutana)

Diverse djupfrysta produkter av märket Zoglos, som bl.a. säljs av Hemköp

Systembolaget
    Vita viner

22852 Millenium Emerald Riesling 2002 (Barkan Wine Cellars)

2517 Yarden Chardonnay 2001 (Golan Heights Winery)

Röda viner

2518 Yarden Mount Hermon Red 2003 (Golan Heights Winery)

Starkvin

8425 Old Treassure Chateau Richon (Carmel)
    Drycker
    Soda Club, sodavatten

Konsums ekologiska läsk, apelsin och grape (koncentrat från bl.a. Israel)

Tomatjuice Eldorado

Hudvårdsprodukter
    Krämer från Döda Havet med beteckningen Ahava.

Volare International AB säljer hudvårdsprodukter från Israel.

IT-produkter
    WizLAN, CheckPoint, RiT, RadGuard, Algorithmic, Ossi Scandinavia AB
    Larmutrustning av märket Rokonet som i Sverige marknadsförs och distribueras av TeleTec-Connect.
    E-postprogrammet Incredimail är israeliskt.
    Programmet ICQ är israeliskt.

Övrigt
    Babyservetter (ICA)

Skolkritor (Omega)

Vissa dammfria kritor av märket Crayola

Vissa snittblommor

Resor

Stöd inte ockupationsmaklten, åk inte till Israel!
    Flyg inte med det israeliska bolaget El Al

www.rku.nu/palestina/bojkott.html
  • teek taak

Chana

"Du sitter och snokar runt hurvida folk är judinnor osv.."

VAAA? Vad babblar du om?

Ser ju hur tydligt som helst att du börjat komma med påhopp och uppmanar att man ska sluta diskutera TS. Har du inga bra argument att komma med än att diskutera min krypin och uppmanar mig hålla diskussionen på släktnivå?

• teek taak
    Chana skrev 2007-10-28 22:09:25 följande:
    teek taak skrev 2007-10-28 22:05:15 följande:
    Vad har du för fakta om det. Just nu finns det folk i israel som har ljugit om att dom är judar men inte är det och skapat organistationer som är emot israel det är dom du menar det var ju helt super bra av dig att ta upp det. Vart har du fâtt den faktan ifrân är det nâgot ni har debatterat om i er familj med?Jag kan tala om att det finns inte en enda jude eller judinna som är emot israel.
    Självklart finns det judar som är emot israel.

Varsågod www.jewsagainstzionism.com/
  • teek taak

snöstjärna71

Tack för ditt intressanta och informativa inlägg. Detta borde Chana läsa och hon kanske kan kontakta dig så att hon får mer info. Bara ett tips!

• teek taak

Chana

"Just nu finns det folk i israel som har ljugit om att dom är judar"

Varför ljög dom?

• teek taak

Free Spirit skrev 2007-10-28 22:25:32 följande:

Takk så mye for opplysningen!!I morgen skal eg løpe til butikken og kjøpe av desse varene og oppfordre andre til å gjøre det sammen..Igjen takk!!
    Varsågod
  • teek taak

Några citat som är bra att ha i denna tråd:

"Våra fäder uppnådde de gränser som erkändes i delningsplanen. Vår generation har nått 1949 års gränser och utvidgat den judiska statens område. Nu, efter sexdagarskriget 1967, har den nya generationen lyckats nå Suez, Jordanfloden och Golanhöjderna. Men detta är inte slutet. Vi kommer att utvidga våra gränser bortom Jordanfloden och kanske omfatta hela Libanon och centrala Syrien också."

- Moshe Dayan, israelisk general och politiker, The Times, 25/6, 1969

"Vi kom till detta land som redan var befolkat av araber och etablerade en hebreisk, judisk, stat. Judiska byar byggdes upp på platser för de arabiska byarna. Ni känner inte ens till namnen på dessa arabiska byar, och jag förebråer inte, för geografiböckerna existerar inte längre. Varken böckerna eller de arabiska byarna existerar längre. (...) Det finns ingen bebyggd plats i detta land som inte tidigare hade en arabisk befolkning."

- Moshe Dayan, israelisk general och befälhavare, "Ha'aretz", 4 april, 1969

"Det är sant att det inte existerar någon sionism, ingen bosättning och ingen judisk stat, utan fördrivning av araber och konfiskering av deras mark."

- Yeshayahu Ben Porath, ledamot av det israeliska parlamentet, Knesset, Yediot Aharonot, 14 juli, 1972

• teek taak

Här kommer lite citat från en Israelisk människorättsorganisation som ni kan kolla själva här: www.btselem.org/English/Statistics/Index.asp

Av de dödade i intifadan under de senaste 7 åren (tom den 24/9-07)
    29.9.2000-24.9.2007

Palestinier dödade av Israeliska säkerhetsstyrkor tot 4233
    Palestinier dödade av Israeliska civila tot 41
    Israeler dödade av Palestiner tot 704
    Personer arbetande för Israeliska säkerhetsstyrkor dödade av Palestinier tot 320
    Utlänningar dödade av Palestinier tot 53
    Utlänningar dödade av Israeliska säkerhetsstyrkor 10
    Palestinier dödade av Palestinier 539
    (Uppgifter om Israeler dödade av Israeler saknas)

Det blir alltså 4274 palestinier dödade av israeler och 704 israeler dödade av palestinier

• teek taak

Chana

Du har kommit med en anklagelse som är oacceptabelt tycker jag. Sedan om du vill lämna diskussionen är upp till dig.

• teek taak
    tutim skrev 2007-10-28 22:45:05 följande:
    Teek Taak - tack för en superbra och informativ lista över vad jag aktivt ska leta efter och inhandla! Jättebra!
    Fast de är korser vilket skulle passa mig som muslim men jag offrar detta för de stackars palestinierna som lever under israels rasism.
Svar på tråden Israel/Palestina