Inlägg från: fia sthlm |Visa alla inlägg
  • fia sthlm

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Tjej 83 skrev 2007-09-07 14:01:23 följande:
    varför får de itne det enligt er?klart alla ska få gifta sig med den som de älskar.spela roll vilket kön, hud färg, ålder osv de har.
    det är bara om dom ska gifta sig just i kyrkan som ifrågasätts här inte om dom ska få gifta sig alls
  • fia sthlm
    Frantic skrev 2007-09-07 14:42:24 följande:
    Säg de till de kvinnor som föds utan livmoder eller utan äggstockar. Du kommer få en fet smäll.fia sthlm skrev 2007-09-07 13:30:22 följande:
    Varför skulle jag få det?
    Det är oftast därför man är infertil pga sjukdomar i fertilitetsorganen, medfödd låf fertilitet eller att man väntat för länge med att skaffa barn, fertiliteten sjunker efter 30.
    Jag har själv samma problem så jag är rätt påläst i ämnet förstår du

Och du kan ju själv pröva att säga det till någon som fötts utan livmoder att det är helt naturligt att dom fötts så och se hur glada dom blir!?
    Ungefär som att säga till någon som föds utvstörd att det är helt naturligt?
  • fia sthlm
    trollbottom skrev 2007-09-07 14:43:26 följande:
    FranticDu vet det kryllar av kunskap här inne *suck* För varför skulle det kunna vara så enkelt att vissa föds infertila?!
    tala för dig själv
    Jag har problem med infertilteten själv av okänd anledning, och ni kan ju gå in i svårt att få barn forumet och fråga om det är naturligt att vissa föds infertila och se hur väl det tas emot!!
  • fia sthlm

Ni menar väl inte (hoppas jag) att dessa människor som föds helt utan fortplantningsorgan är ämnade att inte kunna få barn enligt "naturen"
    Eller att det är en normal avvikelse som vissa föds med?
    Gäller det samma sak då med killar som föds utan några som helst spermier?

• fia sthlm
    FranticDu vet det kryllar av kunskap här inne *suck* För varför skulle det kunna vara så enkelt att vissa föds infertila?!
    förklara gärna oxå vad som är så enkelt med att vissa föds infertila ?
  • fia sthlm
    trollbottom skrev 2007-09-07 15:07:40 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-07 14:55:40 följande: Jag har inte sagt att det är naturligt. Jag har sagt att man kan inte säga som du gjorde att infertilitet beror saker efter födseln och att barn inte föds infertila. Det föds infertila barn precis som att vissa blir infertila av tex. miljön. Men om du nu vill vrida och vända så gör det då. Det passar väl dig bäst så. Och det är väl för tusan jävligt enkelt att säga att vissa föds infertila, vissa blir infertila. Prova får du se hur lätt det är att säga.
    Nej du skrev inte alls så, det är en efterkonstruktion.
    Du skrev att vissa är utan kunskap och syftade på det jag skrivit (eller?), fast det jag skrev är total korrekt?
    ** lågt
    Och att vissa föds infertla helt enkelt, vad är så enkelt med det undrar jag fortf?

Självklart finns det folk som föds infertila, skrev jag att det inte gjorde det då ber jag om ursäkt?
    Miljö kan påverka skrev jag nog, om mamma röker, eller man utsätts för miljögifter kan man tex födas med noll spermier eller utan äggstockar.
    Jag skrev att infertilitet alltid beror på något, och jag gav ex på vad det kan bero på.
    Och om det är medfödd infertiltet eller att man blir infertil senare i livet så beror det självklart på att något är FEL!
    Att säga att det är normalt att födas utan spermier eller äggstockar är samma sak som att säga att det är normalt att födas med 3 fingrar eller 1 ben.
    Det är ett handikapp.
  • fia sthlm
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-07 16:47:18 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-07 11:08:29 följande: Struntprat! Dels är inte alla kristna överens om att GT blivit ersatt, många menar att NT BEKRÄFTAR GT.Och om GT inte längre gäller, varför piper ni hela tidem om regler som kommer ur GT, och som inte står i NT?
    Vissa av reglerna som står i gt tex att man inte ska vara otrogen finns ju kvar i det nt.
    Skillnaden är ju bland annat den att jesus sa att straffen för synderna inte är densamma.
    Var man otrogen under gt tid så kunde man bli stenad men inte efter att jesus dött för våra synder.

Mycket av dom regler som står i gt var något som gällde endast för guds folk israeliterna.
    Och många saker som var fel enligt gt är oxå fel enligt nt.

Därför piper många om dom reglerna som står i gt, men ingen piper om nått som står i gt och som INTE står i nt, tror jag ialf?
    Vad är det du menar man piper om som bara står i gt men inte i nt?
  • fia sthlm
    Kyss
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-07 17:26:44 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-07 17:01:10 följande: Flera har påpekat att det inte står något om homosexualitet i NT.
    nej ordet homosexuell används inte eftersom man inte använde ett sånt ord på den tiden
    Men att det är fel att ha sex med någon av samma kön nämns.
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-07 17:25:09 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-07 15:21:40 följande: Det är skitsamma. Enligt somliga är äktenskapet en avelsfabrik, och alla som inte kan avla ska inte heller gifta sig, har jag förstått. ;)
    ja det kanske är det en avelsfabrik alltså jag började dock försöka avla innan jag gifte mig men visste inte att det skulle bli så svårt

Trollbottom
    Bra du är tbx nu kanske du vill vara snäll och svara på dom frågorna jag ställde förut för du försöker inte undvika dom va? Kyss
  • fia sthlm
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-07 17:51:30 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-07 17:44:53 följande: Så du hade premaritalt sex. Det är tvärfel enligt NT.
    jo jag vet
  • fia sthlm
    markera skrev 2007-09-07 18:37:36 följande:
    Men ändå tycker du att du skulle gifta dig i kyrkan???
    jag gifte mig i stadshuset

Att jag inte tycker homosexuella nödvändigtvis ska gifta sig i kyrkan har faktiskt inte något med min tro att göra.
    Jag tycker bara att alla samfund/klubbar av olika slag måste få välja själva vem dom vill viga.
    Men har faktiskt ändrat mig lite i frågan genom tråden.
    Delvis pga att dorian skrev nått om att vi faktiskt betalar kyrkoskatt, sen finns det ju allmänna kyrkoval som alla får rösta i.
    Jag tycker man borde skilja sig helt från staten/samhället innan man bestämmer vilka som är välkomna eller ej.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?