Inlägg från: fia sthlm |Visa alla inlägg
  • fia sthlm

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

trollbottom skrev 2007-09-13 10:32:03 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-13 10:26:41 följande: Jo, för jag har precis sagt till dig att det beror på hur du tolkar bibeln. Ja kära nån. Men det är väl jag som är OT och dessutom vrider och förvränger allt som skrivs. Du kanske skulle ta och titta på din bild av homosexuella en gång till. Sen kanske du ska ta ställning till om du har fördomar eller inte.
    Ja men du skrev att dom som tolkar bibeln som jag och "dessutom" har fördommar mot homosexuella kan kallas homofober.
    Eller missuppfattade jag dig?
    Alltså är man inte homofob bara pga hur man tolkar bibeln.

Har nästan aldrig träffat några öppet homosexuella som sett ut som vilken hetero som helst, kanske bara haft oturen att inte göra det.
    trollbottom skrev 2007-09-13 10:30:04 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-13 10:25:02 följande: Nej, vi har sagt de FLESTA inte ALLA. Det är skillnad på de orden nämligen
    Jo jag vet att det är skillnad och jag har inte skrivit att "alla" homosexuella ser ut på ett visst sätt.
    Har skrivt dom flesta eller att många gör det, och då har det varit högljudda protester om att man är fördomsfull?
    Precis som man fått höra att man är konstig för att man inte träffar massa killar i kjol på stan eller inte känner en massa killar som sminkar sig och är under 30?
  • fia sthlm
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-13 10:52:23 följande:
    Försökt att beskriva det där men trollbottom kan inte hålla med om att det finns.Men det finns ju tydligen ett namn på det så då kan jag ju inte vara den enda som lagt märke till det.
    Nej man är ju tydligen inte ensam om att ha se det.
    Skönt och veta att man inte är ensam med sina fördommar ialf
  • fia sthlm
    www.familjeliv.se/Forum-5-109/m24621302.html

Inte heller var man ensammen om det här.
    Bara några ynka procent av dom på fl som ser det ofta i sin vardag tydligen 

Och inte heller det här.
    Ungfär 20% av dom som bodde i storstad kände många.

www.familjeliv.se/Forum-5-74/m24630662.html
    ja väldigt många, bor i större stad [21] [14,29%] nej i princip ingen bor i större stad [66] [44,90%] ja väldigt många bor i småstad [9] [6,12%] nej i princip ingen bor i småstad [51] [34,69%]
  • fia sthlm
    trollbottom skrev 2007-09-13 12:47:27 följande:
    fia sthlm citat"Jo jag vet att det är skillnad och jag har inte skrivit att "alla" homosexuella ser ut på ett visst sätt.Har skrivt dom flesta eller att många gör det, och då har det varit högljudda protester om att man är fördomsfull?Precis som man fått höra att man är konstig för att man inte träffar massa killar i kjol på stan eller inte känner en massa killar som sminkar sig och är under 30?"Jag skrev inte att DU hade sagt alla eftersom du sa att jag sagt alla skrev jag att JAG INTE SAGT ALLA UTAN DE FLESTA. De flesta du möter vet du inte om de är homosexuella eller inte. Möter du en människa så presenterar de sig knappast med "hej jag är homosexuell". Du lär ju inte presentera dig som hetersexuell. Och JA, det finns homosexuella par där den ena är butchig och den andre femme. Om sen det kan betraktas som ett traditionellt förhållande låter jag stå osagt. MEN de flesta är som vem som helst. Och en omröstning på FL lär knappast ändra på det. Känns inte som FL är representativt precist
    nej många man möter vet man nog säkert inte om att dom är homosexuella.
    Men har förutom mina grannar aldrig sett något par på stan gå hand i hand där någon av dom eller båda inte ser ut att vara homosexuella.
    Och en omröstning förändrar ju inte hur det är i verkligheten.
    Men många upplever tydligen samma sak som jag, och det var vad jag ville få fram att jag inte är ensam om att tycka så och att man inte är homofob för det.
  • fia sthlm
    bbpop skrev 2007-09-13 13:59:36 följande:
    Ja, det är ju en av de vanligaste fördomarna om homosexuella. (Och, ärligt talat, en av de fånigaste.) Så det är klart att fler än du tror att det är så.
    varför är det en fördom?
    Självklart ser inte alla homosexualla personer ut likadant , men det måste ju vara så att det rent % finns fler lesbiska tjejer som klär sig som killar och ser ut som killar än vad det finns heterosexuella tjejer som gör det?
    Jag kan bara komma på en tjej som jag skulle kunnat tagit för homosexuell som är hetero

Däremot vet jag flera homosexuella som ser ut som killar i deras stil och det finns  ju betydligt färre homosexulla än hetros 10 % säger man väl är homosexuella.
    Alltså borde det ju isf vara extremt ovanligt att se en homosexuell tjej som ser ut som en kille om det inte stämde??
  • fia sthlm

atamon
    Jag är oxå väldigt intresserad av hur andra klär sig och skulle lägga märke till direkt om jag såg lösögonfransar på en kille eller om han hade kjol.
    Jag ser vad folk lägger i sina varukorgar med, men det är inte speciellt intressant däremot så därför skulle jag inte minnas det om någon fråga.
    Min man kallar mig för hök-öga det är inte ett allt för oförtjänat smeknamn

• fia sthlm
    Men spännande att se att de flesta åtminstone någon gång sett en man i kjol

-Tycker jag med, inget fel med kjol, men det händer ju inte så ofta att man ser det
  • fia sthlm
    Atamon skrev 2007-09-13 14:23:56 följande:
    Du har inte fått höra att du har parabolöron också då? eftersom du hör allt vad andra säger också.. Jag har stora parabolöron Det jag menar är att om inte folk lägger märke till att grannen går med öppen gylf eller tanten på hörnet har råkat få kjolen innanför strumpbyxorna när hon var på toa - så kanske de inte lägger märke till om en kille har mascara. Eller så är det faktiskt så att det fortfarande är ovanligt.fia sthlm skrev 2007-09-13 14:16:51 följande:
    jo kanske sant
    fast dom flesta ser nog om någon går med öppen gylf eller om man fått kjolen innanför strumpbyxan, eller är det kanske bara vi som ser sånt *haha* ?
    Och min kompis hade satt på sig mascara en gång och frågade om jag såg något annorlunda med honom, eh jo såg d när jag klev innanför dörren typ.
    Han hade satt på sig det på skoj han tyckte inte själv att det syntes däremot
  • fia sthlm
    fia sthlm skrev 2007-09-13 14:05:17 följande:
    varför är det en fördom?Självklart ser inte alla homosexualla personer ut likadant , men det måste ju vara så att det rent % finns fler lesbiska tjejer som klär sig som killar och ser ut som killar än vad det finns heterosexuella tjejer som gör det?Jag kan bara komma på en tjej som jag skulle kunnat tagit för homosexuell som är hetero Däremot vet jag flera homosexuella som ser ut som killar i deras stil och det finns  ju betydligt färre homosexulla än hetros 10 % säger man väl är homosexuella.Alltså borde det ju isf vara extremt ovanligt att se en homosexuell tjej som ser ut som en kille om det inte stämde??
    visst har jag en poäng blåbärspappa
  • fia sthlm
    trollbottom skrev 2007-09-13 16:34:06 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-13 14:05:17 följande: Alltså det var precis det här jag sa att det var helt fel och att vi är flera som sagt att du har fel. De flesta ser inte ut som den bild media målar upp och de flesta ser inte ut som fördomen är. Alltså de flesta flator är inte butchiga bara för att det är flator. De flesta är precis som vem som helst. Fattar inte att det ska vara så svårt att förstå. Varför skulle lesbiska tjejer vara mer butchiga än heterosexuella tjejer? Tänk om det är två hetrotjejer du sett men som bara går hand i hand?!Men det här är väl absolut inte ot. Och för att de flesta tror att en flata ser ut på ett speciellt sätt på den här sajten gör det inte till att det inte är en fördom eller att de inte är homofober.
    Nej jag måste ha svårt att förstå för det ni säger är ju skl till 100% rätt och jag har 100% fel 
    Och eftersom ni är flera just i den här tråden som säger ju samma sak så måste det ju vara så?

Jag tror säkert media bidrar till att den bilden förstärks media har en förmåga att göra så med allt.
    Men jag tror det rent % är så som jag skrivit, för jag känner inga hetro alls som är "butch"
    Och nej det är nog mest 14 åriga flickor som brukar gå på stan och hålla handen med sina tjejkompisar det gjorde man ju själv
  • fia sthlm
    trollbottom skrev 2007-09-13 16:48:26 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-13 16:44:53 följande: Eh, ja det är en fördom att tro att en flata ser ut och är på ett visst sätt. Likaså att en bög klär sig och beter sig på ett visst sätt. För tusan att det är en fördom. Precis som att det är en fördom att alla zigenare stjäl, att alla muslimer är terrorister osv.
    ja men att några zigenare stjäl och att några muslimer är terrorster är däremot ingen fördom
    Och nu skrev du alla igen, ingen har väl sagt att alla lesbiska och bögar följer någon mall i hur dom ser ut?
    Bara att flera gör det, flera än om man jämför med hetros.
  • fia sthlm
    Free Spirit skrev 2007-09-13 16:51:01 följande:
    Eg har slått opp det orde homofobi for deg siden det virker for at du har misstolket det så til dei grader.fobi' -en (se -fobi) (sykelig) redsel for homoseksualitet (hos seg selv og andre)
    Jo men det menar fröken trollbottom att jag bl.a har så jag antar att det gäller dig med.
    Vi vet inte om det själva bara
  • fia sthlm
    trollbottom skrev 2007-09-13 16:53:23 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-13 16:49:11 följande: Så du tror på allvar att % är de flesta flator butchiga? Säg det högt några gånger så hör du hur sjukt det låter. Om du märkt det så vi som säger att det inte är så enkelt att säga så antingen själva homosexuella eller är i den "världen". Så jo, den här gången kanske vi faktiskt har rätt. Och det är ingen som säger att du har till hundra procent fel. Det vi säger är att de FLESTA homosexuella inte ser ut, beter sig och är som fördomsbilden säger. Men de finns. Tja, jag är nog ganska buthig och känner flera hetrosar som är det. Fast de lär väl bli tagna som flator då eftersom de flesta som är butchiga då måste vara flator *suck*
    Varför skulle det låta sjukt om det vore så?
    Och nej inte dom flesta tror jag är det, men många fler lesbiska som är åt det hållet än hetrotjejer.
    Vad det beror på och varför dom klär sig så det vet jag däremot inte?

Så då verkar vi ju vara rätt överens ändå, så då kanske vi kan sluta tjafsa?
  • fia sthlm
    trollbottom skrev 2007-09-13 17:00:21 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-13 16:51:23 följande: Herregud. Snacka om att vrida saker till helvete. Jag skrev att det är en fördom att tro att alla zigenare stjäl. Jag skrev inte att det var sant. Vilket det inte är. Och självklart är det inte en fördom att säga att några zigenare stjäl. Men det är en fördom att säga att de flesta zigenare stjäl. Ser du skillnaden? Fördom att allaIcke fördom att någraFördom att dom flestaNä, du säger inte att alla homosar följer en mall. Du säger att de flesta och det är en fördom. Och fia, jag undanbeder mig nedlåtande kommentarer som kära du, lilla vän, fröken osv. FreeJag har inte missuppfattat homofob över huvudtaget. Och nu är det fördom vi pratar om. Men visst om du nu inte vet vad fördom är så slå upp det istället.
    Javisst, och då kanske du kan ta ditt eget råd och sluta skriva i nedlåtande.
    Mitt syfte var för den delen inte att att vara nedlåtande.
    Fröken är väl rätt milt jämfört med äcklig sjuk och homofob som du slängt ur dig vid några tillfällen?

Nu har du nog missupffatat mig igen, jag trodde inte att du menade att alla zigenare stjäl??
    Jag förstod precis vad du menade, men jag skämtade lite .. därav min ??

Sen menar du att det är en fördom att tycka som jag gör, men det gör det inte sant för att du tycker så.
    Var jag fördomsfull när jag inte höll med dig om att många killar på stan springer runt med kjol oxå?
    Vi har olika bilder av det helt enkelt jag skulle kalla det att vi har olika åsikter.

Sen har jag sett några med homosexulla par i sin bekantskapskrets hålla med om att det är mer förekommande bland dom.
    Så alla som umgås med homosexuella mycket tycker tydligen inte lika heller?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?