Inlägg från: bbpop |Visa alla inlägg
  • bbpop

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

"Han har sagt i sitt Ord at det er styggedom og unaturligt!!"

Det rör sig fortfarande om DIN tolkning.

• bbpop

Jag förstår inte varför man förnekar att bibeln är motsägelsefull. Ok för att man har olika tolkningar och olika sätt att läsa bibeln osv. Det är ju självklart och varken fel eller konstigt på något sätt. Men om man säger sig läsa bibeln "som det står" så måste man ju ändå inse att det finns motsägelser. Det finns ju så många motsägelser i bibeln att jag faktiskt skulle vilja påstå att det motsägelsefulla är ett av bibelns viktigaste karraktärsdrag. Det är helt enkelt en text som spretar åt olika håll. Och om bibeln är guds ord så måste rimligtvis det motsägelsefulla också vara ett av guds karraktärsdrag. Så att förneka att bibeln säger emot sig själv på en rad punkter blir i förlängningen att förneka en bit av Gud.

• bbpop

Free Spirit skrev 2007-09-22 10:56:49 följande:

Alle har en fri vilje til å leve som dei vil, Eg har bare komt frem med hva Ordet sier. Hva folk velger er opp til dem selv, men konsekvenser kommer jo ut fra det valg en velger på godt og ondt.
    Nej, du har redogjort för din tolkning. Det finns ingen objektiv sanning om vad bibelns ord betyder och hur det ska användas. Att som du göra sig själv till någon slags talesperson för hela kristenheten och säga sig veta hur man som kristen ska tycka och tänka är ytterst arrogant.
  • bbpop

Jo, du har vid flera tillfällen skrivit att man som kristen måste dela din syn på bibeln och hur den ska läsas och att vi kristna som t ex inte anser att homosexualitet är fel går mot den kristna läran och är dåliga förebilder.

• bbpop

Free Spirit skrev 2007-09-22 13:23:13 följande:

Og har ik sagt at det er dårligt forbilde å ha et annet syn en meg om homofili.
    Ok. Då kan jag ha misstolkat dig. Du skrev något om "nej till homosexualitet" som ett moraliskt ställningstagande som gör att många människor ser på kristna som goda förebilder. Trollbottom hade någon invändning och du tyckte att den som inte följer bibeln är en dålig förebild. Typ så. (Nej jag orkar inte leta upp exakta citat och jag menar heller inte att göra den här diskussionen till någon slags "du sa och sen sa jag och så sa du att"-pajkastningsmatch.)
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-09-22 16:36:34 följande:

Nu ba eg ik om andres tror og tanker, men tolkning av Biblevers! Eg snakket om dårligt forbilde JA! Men ik når det gjalt homofili. Da får du komme med det innlegget eller det blir påstand mot påstand.
    Jag och Trollbottom m fl har i flera inlägg försökt få fram att vi inte anser att det här är en fråga om tolkning av lösryckta citat. En bibelvers tagen ur sitt sammanhang kan betyda i princip vad som helst och säger därför just ingenting. Men det har varit lite svårt att nå fram till dig med de synpunkterna eftersom du har viftat bort hela den diskussionen som OT.
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-09-22 16:38:39 följande:

Eg gjentar meg for site gang HÅPER eg. Vi lever ik i den gamle pakt, men den ny. Vi lever under nåden. Og under nåden steiner en ik folk det gjalt GT. Håper du nu forstår
    Problemet är ju att du å ena sidan hävdar att lagen i GT inte längre gäller samtidigt som du, å andra sidan, konsekvent hänvisar till den samma för att bevisa att just homosexualitet är fel.
  • bbpop
    Tussiluskan skrev 2007-09-23 10:36:29 följande:
    2 Gud har enligt er skapat människan (till sin avbild). Vi människor kan ju inte hjälpa då att han skapat några av oss som homosexuella. Varför har gud skapat homosexuella om han inte gillar dem och vill straffa dem?
    Svaret på den frågan har i den här tråden varit att gud inte alls har skapat homosexualiteten. Fast hittils har jag inte sett någon vidare trovärdig eller genomtänkt förklaring till hur isåfall homosexualitet har uppstått eller varför gud har skapat allt annat, men inte just homosexualitet. Beviset för att gud inte har skapat homosexualitet ska tydligen vara skapelseberättelsen där gud skapar människan till man och kvinna. Att också homosexuella är män och kvinnor verkar dock inte vara relevant i sammanhanget. Här ska man tydligen läsa in heterosexualiteten mellan raderna. Vilket är lite märkligt eftersom man samtidigt ska läsa bibeln "som det står" och inte lägga in sina egna värderingar och erfarenheter i det man läser. Hm-hm.
  • bbpop
    Tussiluskan skrev 2007-09-23 10:48:38 följande:
    Blåbärspappan: hmmm...ja, det blev man ju klokare av!
    nej
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?