Inlägg från: bbpop |Visa alla inlägg
  • bbpop

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-09 13:42:20 följande:

När vi vigdes och döpte våra barn, så bad exmannen och jag att texterna ur den gamla versionen skulle användas, trots att Kyrkan eg. hade bytt då. Och det gjorde prästen! Det skulle inte ha känts lika heligt med den nya texten...
    Vi såg till att Y blev döpt av en präst som fanns med på den här listan: web.telia.com/~u74402809/IKTarna%20051218.htm Att låta en präst som inte aktivt tagit ställning mot de mörka krafterna i kyrkan var fullständigt otänkbart för oss.
  • bbpop

"Att låta en präst som inte aktivt tagit ställning mot de mörka krafterna i kyrkan DÖPA VÅRT BARN var fullständigt otänkbart för oss." Ska det stå. Det föll bort några ord...

• bbpop

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 14:00:50 följande:

Yes! Min prästväninna står med på den. :)Inte för att jag tvivlade. ;)
    Kloka präster gör det.
  • bbpop

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:01:15 följande:

Jag tror att han såg ut som i TV-serien "Jesus från Nasareth": med mörkt hår men ganska ljus hy och ögon som gråa himmelsskyar... (Och det var ju liksom inte en slump att de valt en skådespelare med det utseendet.)
    Bara av ren nyfikenhet och inte för att spela PKD, eller vad du nu kallade det när folk ber dig förklara hur du menar.

När du skriver att det inte är en slump att skådespelaren ser ut ganska precis så som man kan förvänta sig att Jesus ska se ut i en sådan TV-serie; Hur menar du med "inte en slump"? Menar du att TV-producenterna hade hjälp av en högre makt, eller menar du att det knappast kan vara en slump att de också var påverkade av hur Jesus har avbildats i konsten i tusen år?
  • bbpop

Gabriella S: "Och om ni tog åt er angående barn och Pride-festivaler, så är jag bara GLAD. Då kanske ni tänker lite, innan ni tar dit dom nästa gång..."

Nu har jag aldrig själv varit på Sthlm-Pride - och det har väl förmodligen inte du heller - men mitt intryck är att det är en rätt lugn och beskedlig tillställning som jag inte skulle tveka att ta med mig barn på. Till skillnad då från supa-knarka-knulla-i-buskarna-festivaler som Hultsfred och Sweden Rock. Jag antar att du tycker att det är minst lika hemskt, kanske värre tom, med föräldrar som tar med sig barn dit också?

• bbpop
    Mori skrev 2007-09-09 23:37:20 följande:
    Har du sett dom där fina hörselskydden som säljs i tex barnvagnsaffärer och likande
    Första bäbisprylen vi köpte när vi väntade Y.
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-09-10 21:58:40 följande:

Helt alvorligt!! Går det ik ann å respektere andres tråder her..er det vansklig???
    Men du kan ju inte först komma med ett påstående ("homosexualitet är en synd eftersom det står så i bibeln och bibeln är guds ord") och sedan avfärda alla följdfrågor som OT! I en diskussion om bibelns syn på homosexualitet måste man självklart även kunna diskutera kristnas syn på bibeln. Och alla kristna anser inte att homosexualitet är en synd, eller ens att synd är ett relevant begrepp i sammanhanget. Då måste man få föra en fördjupad diskussion kring vad man egentligen menar med synd och varifrån begreppet 'homosexualitet' kommer och hur man anser att bibeln ska användas. Annars blir ju diskussionen helt snedvriden.
  • bbpop

Alltså, problemet är ju inte att män i kjol och prideparaden ses som OT, för det har ju egentligen ingen direkt koppling till ämnet (mer än att homofoberna tycker att det är fel då, men de verkar tycka att en hel massa saker är fel...). Problemet är ju att även tämligen raka följdfrågor till homofobernas påståenden viftas bort som OT. Om man t ex hävdar att en lag i GT gäller men inte en annan så måste man ju kunna förklara varför. Eller om man hävdar att något är en synd så måste man kunna förklara vad synd är. Det handlar inte om att medvetet missförstå eller misstolka, det handlar om att vilja förstå. För mig är det fullständigt obegripligt att man som kristen kan fördöma andra människors ärliga och uppriktiga kärlekshandlingar. Och det blir inte mer begripligt av att de kristna homofoberna vägrar förklara vad de egentligen menar.

• bbpop

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-12 23:23:11 följande:

Job är, som så mycket annat, GT. Jesus, som är NT, och enligt folket här är den nya lagen, sa att rika inte har en papperslapps chans i helvetet att komma till himlen. Något med nålsögon och kameler, vill jag minnas. Såvida du inte tänker mena på att GT fortfarande gäller, då har vi en helt annan diskussion.
    Ja, det är det där bl a som jag tycker att homofoberna i tråden är dåliga på att svara på. Eftersom de nu själva hävdar att lagen i GT inte längre gäller så borde det ju finnas ett rakt och enkelt svar på varför de ändå hänvisar till den när det gäller just homosexualitet. Men alla sådana frågor bemöts med "OT!" eller "kan du inte läsa?".
  • bbpop
    stina84 skrev 2007-09-12 16:49:35 följande:
    Hallå har du ens läst bibeln? Det står visst klart och tydligt. En man ska inte ligga med en annan man så som en man ligger med sin kvinna. Hur man kan mena att det är tolkningsbart är för mig ofattbart.Tycker inte det är så konstigt med svenska kyrkan att de inte går emot staten när de får sina pengar därigfrån, gör de det så får de inga mer bidrag. Svenska kyrkan behövs om det blir kris och för de äldre, bla. Så man kan ju säga att de är mer eller mindre tvugna
    Men nu är du ju där igen. "Kan du inte läsa?" "Det står ju klart och tydligt att..." osv. Varför denna nedlåtande attityd gentemot människor som har en annan syn på saken än du? Självklart finns det olika sätt att tolka och olika sätt att läsa bibeln. Annars hade det ju inte funnits olika kristna kyrkor!

Det är här jag menar att det inte bara är en fråga om vad som står och vad som inte står i bibeln, utan också en fråga om grundläggande bibelsyn. Alla som är läskunniga kan naturligtvis läsa vilka ord som finns tryckta i bibeln, men beroende på hur man ser på bibeln och bibelläsning så kan man komma till olika slutsatser om vad orden betyder och varför det står som det står. Det finns inte en tolkning som är den enda rätta och alla andra är fel! Hur gärna du än skulle vilja det. Och den diskussionen är INTE OT.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?