Gabriella S skrev 2007-11-02 16:53:12 följande:
Snabbt svar: nej, en homosexuell man kan VERKLIGEN inte vara en riktig man... Och detta är en anledning till att det skulle vara så vansinnigt med homoadoptioner. Det barn som kom till två bögar, skulle för det första inte få någon mamma som kvinnlig förebild, och det skulle till råga på det inte heller få en pappa som manlig förebild, eftersom en homosexuell man per définition inte kan vara en manlig förebild...
Det skulle vara nästan omöjligt för det barnet att utvecklas normalt psykiskt, när det gäller sådana saker som könsidentiten och sexualiteten.
Ok. Så "en riktig man" = "inte bög"? Men du skrev ju tidigare att även barn som växte upp med heteroföräldrar där pappan var "svag" och inte tillräckligt manlig kunde sakna en "manlig förebild". Hur definierar du en "riktig man"? Hur måste vi straighta pappor vara för att vara goda manliga förebilder för våra barn? Måste jag slänga ut mina ljusrosa gympaskor sluta baka bullar och spela indisk banjo och börja mecka med bilar och spela fotboll? Är det ok att jag gillar att läsa romaner så länge jag bara läser typ Jan Guilluo och Stephen King och håller mig borta från Sara Stridsberg och Marianne Fredriksson?
Att definiera hur en riktig man eller en riktig kvinna ska vara blir för mig bara löjligt. Det blir ofrånkomligen en märklig schablonbild som egentligen ganska få lever upp till. Att en "riktig man" inte kan vara bög känns mest som en mossig gammal myt utan någon som helst verklighetsförankring. Det kanske var "sant" förr i tiden när homosexuella officiellt "inte fanns". Då man fortfarande trodde på allvar att en bög måste se ut eller bete sig på ett visst sätt. Nu vet vi bättre och jag kan lova dig att det finns många bögar som är mer macho än jag, likaväl som det finns många flator som är 'tjejigare' än du. Världen är inte så svart-vit som du verkar tro.