Inlägg från: bbpop |Visa alla inlägg
  • bbpop

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

gudrun skrev 2007-09-15 23:05:55 följande:
    Javist "tog jag åt mej"......Jag är FÖR åsiktsfrihet....
    Och vem här är emot åsiktsfrihet?
  • bbpop

Jan39: Vilken kyrka är du med i, som önskar livet ur folk? Det som är obegripligt är att man som kristen känner ett sådant stort behov av att trycka ned andra människor bara för att man själv inte gillar deras sätt att vara. Tragiskt.

• bbpop

Free Spirit skrev 2007-09-16 03:11:47 följande:

Ta deg en tur rundt om i tråder som tex går på homosexuallitet, så kanskje du forstår hur hun mener..
    Jotack, jag har läst och deltagit i en rad diskussioner på ämnet och det enda jag kan se är att när argumenten är slut så tar homofoberna till snyftaren om att deras åsikt minsann inte är tillåten. Ojoj, stackars homofober som är så mobbade och förtryckta.
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-09-16 13:24:02 följande:

Nu kan ik eg huske å ha sett noen homfob her inne då, men heller mennesker som ser på homofili som synd, men det er jo en annen sak, men tingen er at det er ik tillatt og ha slikt syn i følge flere homotilhengere.
    I den här tråden har homosexualitet kallats onaturligt och äckligt och jämförts med både pedofili, incest och mord. Homosexuella har liknats vid svaga människor som ger efter för sina syndiga sexuella begär. På vilket sätt menar du att det INTE är homofobi? För att de som skrivit dessa saker gömmer sig bakom bibeln?
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-09-16 19:56:12 följande:

Om vi går ut fra hva homofobi er, så er dette bare uttrykk for deres syn. Homofobi =~fobi -en  (sykelig) redsel for homoseksualitet (hos seg selv og andre).
    Förstås. Eftersom du är bokstavstroende går du naturligtvis enbart efter den bokstavliga ordboksdefinitionen av begreppet. Nu är det ju inte riktigt så det används i dagligt tal idag...

"Homofobi är en ideologi, en uppfattning eller en medveten värdering hos en individ, en grupp eller ett samhälle och som ger uttryck för en starkt negativ syn på homosexualitet eller på homo- och bisexuella människor."

"Begreppet homofobi började användas i början av 1970-talet. Då definierades det som en irrationell, ologisk, överdriven eller ihållande rädsla för homosexualitet. Därmed kopplades det samman med den psykiatriska diagnosfamiljens kliniska fobier som agorafobi (torgskräck) och klaustrofobi (cellskräck). Begreppet har emellertid under senare år genomgått en betydelseförskjutning. I stället bör det därför jämföras med exempelvis xenofobi, det vill säga rädsla för eller fientlighet mot främlingar, något som inte nödvändigtvis behöver vara sjukt (patologiskt), utan som de flesta av oss bär med oss i större eller mindre utsträckning."
    www.homo.se/o.o.i.s/2294
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-09-16 20:18:51 följande:

Frykt er ik det samme som å stå på det Guds Ord sier..
    Ja, jag ser att du fortsätter att missa poängen totalt. Homofobi handlar inte bara om rädsla. Det är också (eller kanske framförallt) ett begrepp som används för att beskriva negativa uppfattningar och värderingar i allmänhet. Du kan inte säga att ingen i den här tråden har uttryckt sig negativt om homosexuella och homosexualitet. Även kristen homofobi är homofobi.
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-09-16 20:33:36 följande:

På samme måte som at Gud kan sette en fri fra pedofili.
    Och nu är du där igen och jämför homosexualitet med pedofili.
  • bbpop
    gudrun skrev 2007-09-16 20:37:53 följande:
    Men ingen,vad jag kan se,är RÄDDA för homosexuella?
    Nä, det är ju det jag säger. Det handlar inte bara om rädsla. Läs en gång till.
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-09-16 20:47:53 följande:

Ja det er fælt at begge gruppen kan bli fri..
    Va?
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-09-16 22:08:01 följande:

Vel, som eg har sagt flere ganger så bekrefter NT det med homosex.. flere ganger så den går inte
    Enligt DIN tolkning.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?