Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 19:23:53 följande:

bebbe made in italy skrev 2007-11-19 11:18:44 följande:
    Nu blandar du ihop bibeln och koranen. Allah sade till Mohammed vad som skulle stå i Koranen. Bibeln är en samling berättelser som anses ha baserats på vissa av lärjungarnas tolkningar av det som skett. Om en person skulle skrivit hela NT skulle gud framstå som MILT sagt förvirrad, då den motsäger sig själv på många punkter. Tex nämns det i ett evangelium att Judas hängde sig, i en annan att han köpte mark för silverpengarna och snubblade på en sten på sin åker och sprack mitt itu. Han kan inte gärna gjort både och.
    Fast jag tycker att de där små skillnaderna mellan evangelierna gör det mera verkligt och trovärdigt. Man får tänka på, att berättelserna inte skrevs ner direkt, utan att minnet har spelat små spratt - vilket är normalt.

Hade alla evangelierna sagt EXAKT samma sak, så hade det MERA verkat som att det var några som satt tillsammans och kokade ihop hela historien... Skulle de ha hittat på berättelserna, så skulle de ju ha varit extremt noggranna med att jämföra så att det inte blev några skillnader som någon kunde anmärka på, eller hur..?
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-19 21:48:06 följande:
    Så du tycker att det är mer trovärdigt därför att en skrev att jesus trillade och sprack och en annan att han hängde sig "därför att minnet spelat små spratt"?Nej, jag tycker att det är helt tvärtom alldeles uppenbart att det inga högre makter varit inblandade i några religiösa skrifter överhuvudtaget, eftersom de klart visar att de är "frusna i sin tid", medan om det hade funnits en högre makt hade den vetat att jorden funnits långt innan människan, att det funnits homminider innan människan, att det tog betydligt längre än en vecka att skapa världen, att kvinnor är lika intelligenta och kapabla som män, att homosexualitet inte är något man väljer själv, osv i all oändlighet.Gabriella S skrev 2007-11-19 20:11:51 följande:
    JUDAS, inte Jesus. *blir vansinnig*

Nej, vet du, jag tycker tvärtom: skrifterna är inte alls "frusna i sin tid", utan de är lika relevanta och aktuella än idag. Det är alltid lika fascinerande att inse detta, när jag läser Bibeln. Att ingenting har ändrats. Att den mänskliga naturen för evigt är densamma.

Det är kärlek, passion och svartsjuka, det är avundsjuka och girighet, det är kärleken till och omsorgen om de egna barnen. Och så är där tvivlet... Och egenkärleken.

Och det här gäller inte bara evangelierna, utan lika mycket GT. Vem kan inte identifiera sig med Moses' stackars mamma, till exempel..? Som gjorde allt för att rädda sitt barn, och få vara nära honom.

Eller med Sarah, i hennes barnlöshetssorg...

Eller med Batsheba, och de båda männen som åtrådde henne...

Och angående kvinnopräster och intelligens, så är det väl ingen som har påstått att kvinnor är mindre intelligenta bara för att de inte bör vara just präster..? Det har med andra saker att göra: som att prästrollen är en fadersroll för församlingsborna. En kvinna kan aldrig fylla den, eftersom hon inte kan vara en - far! Hur svårt ska det vara att fatta..?

Och om du läser mitt inlägg igen, så ser du att jag har skrivit att kvinnor som tar slöjan och går in i kontemplativa nunneordnar, får en teologisk (och mystisk!) skolning som vida överstiger någon präst i Svenska Kyrkan. Oavsett kön.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 22:12:52 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-19 20:11:51 följande:
    Så... en text inspirerad av gud är mer trovärdig om den är motsägelsefull?!? Jag håller inte med alls. Om jag var gud och ville att folk skulle skriva mina lagar skulle jag vara MYCKET noggrannare och petigare. Helst skriva lagarna och reglerna i punktform, så folk slipper gissa och tolka så mycket. Men det är jag det.
    Det gjorde han ju, när det gällde budorden. Eller du kanske har missat att de står i punktform..?
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 22:11:09 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-19 20:08:37 följande:
    ...så Jesus var misogyn mansgris. Inte riktigt så jag uppfattat det, men du säger dig ju veta allt så...(Klart, du har fel i det mesta, men...)
    Det här känns meningslöst... Det här är också en sådan där dum PK-grej som har kommit de senaste decennierna. Att män och kvinnor måste göra exakt samma uppgifter, för annars är den ena gruppen mindre värd.

Under alla årtusenden tidigare så har man fattat, att både män och kvinnor behövs, och att de kompletterar varandra just för att de är OLIKA.

Egentligen tycker jag att de här feministmorsorna som ger tvingar på sina döttrar bilar och långbyxor med gylf i stället för dockor och söta klänningar, gör sina döttrar en otjänst. För det som de lär döttrarna är ju, att flickors kläder och uppgifter är något dåligt, och att det enda sättet för flickor att få något värde är att klä ut sig till pojkar och göra pojkarnas uppgifter...
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-19 22:15:26 följande:
    Om Bibeln och NT inte stämmer överens med verkligheten så beror det naturligtvis på att Bibeln och NT är FEL.Gabriella S skrev 2007-11-19 22:02:30 följande:
    Men de är ju inte fel. De stämmer ju med verkligheten! Det är det som är så fascinerande! Människorna i dem är så otroligt levande, att om man läser mycket i Bibeln så kan man tycka att man "känner dem" än idag.

Och att män bär skägg och inte kvinnor har väl sina naturliga skäl... eller det kanske bara är en "kulturell konstruktion" det också..? =)

Och VAR i Bibeln står det att man ska aga barn..? Jag tycker tvärtom att de bibliska berättelserna ger mycket bra exempel på föräldrakärlek. Moses och hans mamma är bara ett exempel. Vi har Maria, när hon orade sig för hur det skulle gå för hennes son när han blev stor - att han skulle komma till skada... Och vi har Abraham, i hans ångest när han blev prövad av Gud om han var beredd att offra sin egen son.

Överhuvudtaget är ju FAMILJEN väldigt viktig i Bibeln. Det är så fint det där i Höga Visan t.ex., med bröderna som oroar sig när de ska gifta bort sin lilla syster..

Men visst finns det dåliga föräldrar också. Det är så MÄNSKLIGT i historien om Esau och Jacob t.ex., hur det är uppenbart att Jacob bara önskar att hans pappa ska se HONOM och älska HONOM någon gång, och inte bara hans bror... Så viktigt att han till och med lurar till sig en välsignelse av sin far, genom att låtsas vara Esau... Tänk så många oälskade barn som ska känna igen sig i det.

INGET har ändrats!
  • Gabriella S

...För att inte tala om Tomas Tvivlaren, som måste få känna själv i själva hålen efter spikarna på Jesu kropp, för att kunna tro att han hade uppstått levande igen..!

• Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 22:19:33 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-19 22:02:30 följande:
    JAG kan inte känna igen mig. Jag kan inte känna igen mig i att förslava min sonson för att min son sett mig naken. Jag kan inte känna igen mig i att offra min son för att gud säger det. Jag kan inte känna igen mig i att våldta slavinnan och sedan kasta ut henne när tanten trots allt blir gravid. Jag känner inte igen mig i att slakta hela grannfolket, utom deras tolvåringar som ska giftas bort med mina ogifta fränder. Jag känner inte igen mig i att vara orsak till att en massa oskyldiga förstfödda dödas. Och en heeeeeeeel massa annat som GT står för.
    Nej, men du personligen måste ju inte känna igen dig i allt. Och det är ju inte så att Bibeln "står för det" som du säger - som om det skulle vara något BRA. Bibeln skildrar bara händelserna som de var.

Men visst kan man känna igen peronlighetstyperna även i våra dagar. Herodes - Hitler, till exempel.

Förresten våldtog väl inte Abraham slavinnan, direkt... Och Sarah gav ju honom lov att gå in till Hagar. Men även där finns det paralleller med nutiden: idag har ju sterila kvinnor börjat använda sig av donatorägg som befruktats med makens säd, för att få samma resultat. (D.v.s. att maken ska få ett biologiskt barn, trots att hon inte kan ge honom det.)
  • Gabriella S

Jag KAN känna igen mig i Jesu bud att dissa materiell rikedom, men många kristna verkar ha väldans svårt för den biten. Och struntar i den. Och pekar istället på andra syndare som om det skulle rena dem från deras egna fläckar. Det där med bjälken och stickan, som vanligt.
    Jo, och där har du ju rätt. Det gäller ju inte minst Svenska Kyrkans prästerskap... Inte för att de har så jättehöga löner, kanske, men de får ju äga hus och bilar och konst och sommarstugor i sitt eget namn, och ha pengar på banken.

Till skillnad från de katolska prästerna, som visserligen kan få ha en guldbroderad sammetsstola - eller till och med mitra - på sig vid vissa förrättningar, när och om de når en viss grad. MEN den stora skillnaden är att de inte får äga något PERSONLIGEN. Får de order att åka ut som missionärspräster till ett u-land, eller att lämna den ställning de har och åter bli församlingspräster i en fattig församling - ja, då är det bara att säga "Ja, Fader", och lämna allting, och åka dit...

Det är det här jag menar, med att de katolska prästerna har ett helt annat engagemang. De ger sig HELT till Gud. Medan Svenska Kyrkans präster i många fall (dock inte alla, som tur är!) stämplar ut klockan 17 som från vilket jobb som helst, låtsas att de inte känner igen församlingsbon som de nyss haft ett själavårdande samtal med, när de stöter på denne i affären (det är ju inte avlönad tid längre...), och inte ens bryr sig om att gå i kyrkan den söndag då de inte själva har predikan...
  • Gabriella S

Varför måste en präst vara en fadersroll? Räcker det inte att det är en person som kan lyssna, ge råd och hjälp? Ska vi i samma anda kicka alla psykologtanter, som har liknande uppgifter? Eller är det just tolkningen av bibeln som på något sätt görs omöjlig om man råkar ha mens istället för snopp?
    ...Därför att han ska vara en fader och en herde. Det är uppenbart, om man följer Bibeln. En kvinna, hur begåvad hon än är, kan aldrig fylla den rollen. Tolka Bibeln kan en kvinna göra - det finns ju massor av skrifter av kvinnliga nunnor och mystiker, där de tolkat Bibeln, vår egen Birgitta bland annat. Men att stå i predikstolen och PREDIKA den är något annat.

Vill man som kvinna lyssna, ge råd och hjälp, så kan man bli diakonissa. Eller som sagt - om man vill ta steget fullt ut - gå i kloster och bli slumsyster. Men det är en SYSTERROLL man ska ha då, eller en MODERSROLL. Det är helt annorlunda. Stor skillnad.
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-20 12:25:20 följande:
    Så slutligen, efter vecors dividerande, har du ÄNTLIGEN lyckats komma fram med en enda negativ sak som homosexualitet kan leda till i samhället - att de kan bli tvugna att stänga offentliga toaletter i Malmö!Gabriella S skrev 2007-11-20 08:24:02 följande:
    Säg det till alla stackars äldre herrar i Malmö, med prostatabesvär eller överaktiv blåsa..!
  • Gabriella S
    bbpop skrev 2007-11-20 09:47:10 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-20 05:29:46 följande:
    Det håller jag med om, men det är inte "feministmorsorna" (och -farsorna) som är problemet. Värderingen görs av människor som tycker att det är ok, och kanske tom önskvärt, för flickor att klä sig och bete sig traditionellt "pojkigt", men helt fel och ajabaja usch-usch för pojkar att anamma traditionellt "flickiga" attribut. Det är de föräldrar som talar om för sina små pojkar att de inte kan klä sig i kjol eller ha tofsar i håret och leka med dockor - för då är de inga riktiga karlar! - som visar att pojkigt är mer värt än flickigt.Att det fortfarande idag finns föräldrar som är livrädda för att deras söner ska "bli bögar" om de inte uppfostras tillräckligt manligt visar tydligt att manligt i allmänhet värderas högre än kvinnligt. Och det är inte feminister som gör den värderingen.
    Fast jag tycker så här: att för FLICKOR så är det FLICKAKTIGA lika bra och lika mycket värt som det POJKAKTIGA är för POJKAR. Och inte på något annat sätt!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?