Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-11 17:55:22 följande:

Free Spirit skrev 2007-11-11 10:59:47 följande:
    Har du läst originaltexterna på originalspråk? Om inte, så har du inte kunnat läsa vad som står "rakt frem". Och då hycklar du bara, och går efter en tolkning som PASSAR DIG.Som du säger, bibeln är inte till för att vara människor till lags. Inte ens dig. Vilket du uppenbart struntar i i ditt eviga stenkastande och dömmande.
    Nu består ju t.ex. hela Vatikanen av extremt begåvade människor som kan läsa texterna på originalspråket som ett rinnande vatten. Och hittills har jag inte hört något om "intressanta" alternativa tolkningar från det hållet. Har du..?

Det är lite intressant också, att det är just i vår Svenska Kyrka, där prästerna är otroligt lågutbildade jämfört både de Katolska och de Grekisk-Ortodoxa, som studerar de bibliska språken i flera år, som den här "alternativa" tolkningen kommer ifrån...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-11 18:00:25 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-11 17:43:22 följande:
    Jodå, jag förstår precis."Jag ser hellre att vidriga rasister dödar oskyldiga och plågar vuxna som barn, män som kvinnor, unga som gamla än att jag står ut med att homosexuella gifter sig."Något sådant va?
    Nej, jag tror snarare att förhoppningen är att de högerextremistiska partierna ska få ETT VISST inflytande. Så mycket att de kan stoppa rena absurditeter som homovigslar. Men inte så mycket att de kan börja döda och plåga människor - OM det nu är några som egentligen vill det i de partierna idag. Enskilda medlemmar i partierna kan så klart ha sin egen agenda - så är det ju alltid.

Men OM det skulle bli så att nazisterna eller motsvarande får makten igen på grund av de mekanismer som jag har skissat, så är det faktiskt PK-maffians fel. Hade de stoppat i tid (ungefär vid registrerat partnerskap), så hade vi alla kunnat leva i fred sida vid sida...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-11 18:05:17 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-11 18:02:35 följande:
    Skitsnack. Vatikenan består av ett gäng politiker och ekonomer som är mer intresserade av makt än av att tolka bibeln efter vad Jesus tyckte. De skulle annars kasta ut sina dyra sammetsrockar, allt guld, alla statussymboler, och gå ut bland vanligt folk i enkla kläder och predika, såsom Jesus gav bud om.För att vara kristen har du ibland riktigt dålig koll på vad Jesus sade, vet du det?
    Ja, jag har också mina dubier kring det där med sammetsstolorna med guldbrokad... Och det är en del av det som gör att jag ändå inte har konverterat till katolicismen.

MEN - och det är ett viktigt men - för att överhuvudtaget komma till Vatikanen, så måste man ha genomgått prästutbildning under mycket hårda och frugala förhållanden. (Alternativt vara nunna, om man är kvinna och anställd där.) Och de får fortfarande inte äga något PERSONLIGEN, och inte vara gifta. Så visst offrar de mycket för sin tro, även om de får ta på sig sammetsstolan ibland...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-11 18:03:13 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-11 18:00:13 följande:
    Jag skrev om syndromet att tro att man inte tolkar bibeln (eller någon annan text eller kommunikation mellan människor). Inte om att folk var för eller emot något.Och ja, folk som har trott att de har den enda sanna tolkningen, och att de inte tolkar utan ser den nakna sanningen har med all sannolikhet alltid varit fanatiker eller drabbade av asperger - eller både och.
    Jaha, och det har alltså gällt ALLA präster och Bibelforskare i alla tider fram till ungefär 1970..? Och de allra, allra flesta fortfarande idag..?
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-11 18:11:39 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-11 18:09:09 följande:
    Det är faktiskt ingen merit att uppoffra en massa för sin tro. Det är bara korkat. Jesus bad aldrig om det, och jag tror han mest skulle höja på ögonbrynet åt martyrer som känner sig fina i kanten för att de just är martyter. Självgodhet och frånvändhet från hur flocken lever var INTE centrala delar i Jesu budskap.
    Bad om det och bad om det... Han sa åt de män som han valde till sina lärljungar att följa honom, och då hade de nog inte mycket val..! Och då ingick det ju att leva ogifta och utan att äga något mer än de kunde bära med sig på sina vandringar... Så nog fanns den tanken med från början, att den som skulle förkunna ordet skulle leva i fattigdom, kyskhet och lydnad.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-11 18:15:56 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-11 18:13:52 följande:
    Nej, det var de inte alls. Mormoner och några andra inriktningar var inne på man-kvinna-kvinna, till exempel. Och som enligt länken jag lade in här tidigare, så har det funnits präster som helgat samkönade väldigt tidigt i historien.
    Ja, men var kom den länken ifrån? En BÖGORGANISATION! Hört talas om källkritik..?

Angående mormonerna, så har de ju visst stöd i GT eftersom vissa av patriarkerna uppenbarligen hade flera hustrur. Men i NT - som de flesta kristna lever efter - så nämns det inga polygama äktenskap.

Dagens unga kvinnor i mormonerna accepterar det förresten inte, precis som dagens unga, välutbildade muslimska kvinnor inte accepterar det.
  • Gabriella S
    emcjoh skrev 2007-11-11 18:18:48 följande:
    Sorry, isf om du inte menade så Dorian Ertymexx.Men ännu är det ju för tidigt att ge upp äktenskapet som det är idag, vi är ju fortfarande ganska många som skrivit under uppropet för detta. Vågar tyvärr inte skriva ut adr dit för att ngn moderator kan tycka man har fel....
    Kan du messa mig med adressen, så vore jag tacksam!

*återkommer sent i kväll*
  • Gabriella S
    VulgusProfanum skrev 2007-11-11 00:29:55 följande:
    Homosexuella har haft barn i alla tider. Biologiska barn.
    (Jag antar att du menar homosexuella som gift sig som vanligt, men ev. haft relationer med det egna könet i hemlighet.) Jo, men då har de barnen varit avlade på naturligt sätt. Och växt upp i den normala konstellationen, d.v.s. ett äktenskap mellan man och kvinna. Med lite tur, så har ingen - inte ens barnen själva - behövt känna till den ena förälderns homosexualitet. Och då har barnen ju inte tagit någon skada. Det går inte att jämföra med det som görs idag.
  • Gabriella S
    Shadilly skrev 2007-11-12 01:28:29 följande:
    Åh men du kanske kan beskriva på vilket sätt barnen i regnbågsfamiljer "tar skada" idag då? Gabriella S skrev 2007-11-12 01:21:08 följande:
    Jag borde sova, men några ord till först då:

1. De kommer att sakna antingen en fadersgestalt eller en modersgestalt. Det finns dessutom risk att de kommer att sakna en normal förebild av det kön som föräldrarna tillhör, också, ifall t.ex. bögparet uppför sig fjolligt. Då får barnen i den familjen ingen normal förebild alls av något kön.

Det här skadar deras utveckling, eftersom det är känt att både pojkar och flickor behöver relatera BÅDE till sin förälder av det egna könet OCH sin förälder av det andra könet, under viktiga perioder av utvecklingen.

Kort sagt, så behöver man för en normal psykosexuell utveckling kunna identifiera sig med föräldern av det egna könet, och bli bekräftad av föräldern av det andra könet (typ att pappan visar att han uppskattar sin dotters utseende, när hon börjar bli kvinna).

2. De kommer att få en konstig syn på familjer, kärlek och sex

3. De kommer att ses som avvikande i skolan och på alla andra ställen under sin uppväxt. De blir tacksamma offer för mobbning. Vissa kamrater kommer inte att få leka med dem för sina föräldrar. Senare kommer det att bli problem med att förklara för sin flickvän/pojkvän hur dennas blivande svärföräldrar är beskaffade...

4. Om de har blivit till genom insemination, så saknar de halva sitt ursprung, och det är känt att detta ofta skapar identitetskriser. Man vet inte vem man är, man fantiserar om hur ens pappa kunde ha varit och får lätt en väldigt orealistisk bild (typ att han var en prins). Man känner inte till vilka sjukdomar man har att vänta, vilka anlag som finns i släkten, hur åldrandet troligen kommer att se ut...

5. Just det att de har blivit till på ett så avvikande och kallt och kliniskt sätt, gör också att de lätt kan känna sig annorlunda - när till och med deras själva avelse var avvikande från andra människors. (Det här och punkt 4. gäller så klart även barn till heterosexuella som använt sig av insemination.)

6. Eftersom barnet faktiskt bara är den ena förälderns, så lär vårdnadstvisterna bli mer komplicerade än efter en vanlig skilsmässa. Eftersom den som faktiskt har fött barnet självklart kommmer att hävda att det är hon som är den riktiga mamman, och därför har rätt till barnet. Och det skulle ju också vara rätt absurt, om det skulle vara den andra, som inte alls är släkt med barnet, som skulle få vårdnaden.

Och vidare: den som inte är bioförälder kanske inte är så jätteintresserad av att betala underhåll i arton-tjugu år, till någon som h*n inte ens är släkt med... Det är som bekant inte lika gulligt längre efter en skilsmässa, som när man bestämmer sig för att leka mamma-pappa-barn (eller mamma-mamma-barn, i det här fallet...)

Använder man i stället en fyrpartslösning, så lär vårdnadstvisterna bli ännu "intressantare"... (vill inte ens tänka på det). Och antalet styvmödrar och styvfäder ökar exponentiellt...

7. Och det värsta med allt det här tycker jag är att barnen inte har någon möjlighet att VÄLJA om de vill ingå i en subgrupp i samhället överhuvudtaget. Det är de vuxna som väljer ÅT dem. Lite som när folk släpar med sig sina barn i politiska demonstrationer - men tio gånger värre, eftersom uppväxten i en queerfamilj påverkar HELA livet och inte bara det politiska engagemanget...
  • Gabriella S
    VulgusProfanum skrev 2007-11-12 12:06:42 följande:
    Visst kan det vara så att det kan vara traumatiserande att inte veta sitt ursprung och det kan nog flera adopterade skriva under på. Men frågan är då är det ett skäl att inte tillåta adoption?Det här är ju något som man måste vara väl medveten om som föräldrar till adopterade barn.
    Fast det jag skrev om identitetskriser handlade inte om adoption. För i fråga om utlandsadopterade, så är det ju inte adoptivföräldrarna som SKAPAR problemet, eller hur..? Pojken eller flickan skulle ha samma identitetskris ändå, fast i misär i ett fattigt land.

Men använder man insemination med donatorsperma så SKAPAR man ju ett barn med den problematiken fullt medvetet. Det tycker jag är fruktansvärt oansvarigt. Och JA, den delen av problematiken är lika illa om det är en ensamstående heterosexuell kvinna som gör det, eller ett heterosexuellt par där mannen är impotent eller steril.

Att kunna få ut namnet på donatorn när man fyller 18 (som man enligt den nya svenska lagen måste få, dock ej i de flesta andra länder) hjälper inte mycket, om man söker upp honom och det visar sig att han har fru och barn och dom inte är intresserade av att ha kontakt... Det kan snarare bli värre att bli avvisad på det sättet.

Men när det sedan gäller just homosexuella föräldrar, så tillkommer även allt annat...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?