Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-13 08:51:48 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-12 23:35:23 följande:
    ...för pesten respekterade kontinentgränsen och gick aaaldrig söder om Gibraltar-sundet!? *slår mig för pannan*Men du, du kan vara stolt över att vit makt-folket applåderar ditt inlägg i alla fall.
    Ja, pesten kom aldrig till Afrika. Det trodde jag ALLA visste?

Nu är det här faktiskt erkänt. Det här står på SvT:s hemsida:

Programledaren Mia-Marie Lundén tillsammans med virusforskaren Britta Wahrenoch arkeologen Kerstin Lidén. Foto: Jonny Thunell/SVT
    Pestens hemlighet
    "London 1665 - pesten bryter ut ännu en gång och dödar en tredjedel av stadens befolkning. Den svarta plågan är oerhört smittsam och angriper både fattig och rik - ändå var det några som skonades från dess framfart. De tycks ha varit immuna.

För några år sedan upptäckes att ungefär var tionde nordeuropé har en mutation i en genen CCR5 ? upptäckten förvånade eftersom de som bär denna muterade gen har en viss typ av immunitet mot HIV. Genetikern Stephen O´Brian anar ett samband mellan de två epidemierna, pesten på 1600-talet och HIV i nutiden. Skulle samma typ av mutation som skyddar mot hiv ha uppstått när pesten härjade som värst i Europa för flera hundra år sedan?"

Alltså, det finns ju olika faktorer i vårt immunförsvar. Vissa är specifika (mot en viss sjukdomsorganism) och vissa är allmänna. De specifika kan inte ha påverkats, eftersom pesten var en bakterie och HIV är ett virus, det stämmer. Men de som överlevde kan ju ha haft ett bättre ALLMÄNT immunförsvar. Det blev alltså verkligen de bäst lämpade som överlevde!
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-13 09:00:46 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-13 08:50:48 följande:
    Ehm, nej, det FINNS inga sådana nomadfolk längre.Och det finns stammar där faderskapet är helt irrelevant. Där kvinnor får ta sig älskare som de behagar, och de har ingen koll på vem fadern kan vara.
    Vilken stam då..? Den måste vara ytterst marginell...

Hottentotterna vandrar fortfarande på stäpperna. Beduinerna är också fortfarande ett nomadfolk. Och i Kina finns det nomadiserande stammar.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-13 09:08:30 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-13 09:04:12 följande:
    Nej, en RELATION håller ihop ett par - oavsett kön. Sex kan man ha eller inte ha, kanske varierarande i perioder. Du, det kanske är så att vi SKA leva som älgarna. Du har inte funderat över varför skilsmässostatistiken är så hög, varför otrohet är så vanligt? Det är för att det inte är praktiskt att bara skaffa barn med en hane/hona, utan man vill blanda gener med så många som möjligt. Promiskuisitet är inte bara bra för sociala band, det är även praktiskt ur fortplantningssynpunkt.Om vi nu ska in och tulla på biologi.
    Nja, det funkar ju i dagens Sverige, i och med att det blir skattebetalarna som får försörja dom barnen. Men utan bidragen skulle det ju inte funka.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-13 09:12:23 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-13 09:00:13 följande:
    Det är ju också en läskig modernitet som kristna fundisar var emot när det begav sig. Kvinnan skulle ju tiga i församlingen och så vidare.
    Jaha, men det finns i alla fall inget naturligt samband mellan kvinnlig rösträtt och anonymt bögsex på toaletter. *tar mig för pannan*
  • Gabriella S
    VulgusProfanum skrev 2007-11-13 09:27:01 följande:
    Anledningen till att smittan spriddes lavinartat och okontrollerat till en början var bl.a. därför att man öht inte hade den blekaste aning om vad detta var för virus och hur det smittade.Sedan är det också så att vissa smittvägar gör det lättare för ett virus att infektera värden. Sådana vägar är t.ex blodtransfusion, analsex och intravenössmitta. Man har också sett att kvinnor smittas lättare än män och det tror man beror på att vi exponerar större ytor av slemhinna och att det är lätt med små blödningar eller sår i underlivet.Att påstå att ALLA homosexuella är promiskuösa är väl ändå att ta i. Tycker du inte det?Det här handlar inte om en homogen grupp- utan om individer!Det enda man i grund och botten har gemensamt är att de blir kära i individer av samma kön. Det är egentligen den enda knytpunkten.Sedan finns det i denna grupp- precis som det finns bland heterosexuella- individer som lever ett mera utåtagerat sexliv med många partners etc. Men det handlar om INDIVIDER inte sexuella preferenser.Att som du gör klumpa ihop stora grupper människor och likställa dem med promiskuösa tyder på att du istället för kunskap i ämnet knatar runt med flertalet fördomar.
    Fast det intressanta är att så otroligt många bögar dog i AIDS under 80-talet. Även de "gulliga" paren, som var den tidens motsvarighet till Jonas & Marc. Det bevisar faktiskt att även dessa "gulliga" par måste ha haft en hel del sexuella kontakter före eller under förhållandet.

Överhuvudtaget så är det KÄNT att homosexuella män intresserar sig mer för ren sex än för gulliga monogama förhållanden. Och även när de söker en fast partner, så skriver de preferenser som "välhängd" etc. i kontaktannonserna. (Kolla vilken tidning som helst!) Så skriver ju inte kvinnor och män som söker varandra!
  • Gabriella S
    LillaSnigel skrev 2007-11-13 09:40:06 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-13 09:30:46 följande:
    Okej fattar vinken.. A ja.. Ganska dumt disskutions sätt men är väl så när man inte vågar stå upp för sina åsikter Men nu drar du alla över en och sammakam, finns även många hetro som skriver så i sina kontaktannonser. Nee hetro e nog värre.. kolla får du se..
    Nej, anledningen till att jag inte har tid att svara dig, är att vi har varit igenom allt det som du frågar om flera gånger tidigare. Du får helt enkelt läsa tråden.
  • Gabriella S
    LillaSnigel skrev 2007-11-13 10:14:55 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-13 10:05:40 följande:
    Ahh där ser man.. fMen hade samma frågor i en annan tråd där vi diskuterade och fick aldrig några svar..Orkar inte gå igenom 626 sidor, när det är så enkelt att svara..Frågan som jag undrar är: Är dina åsikter grundade ur kristen tro?
    Det svarade jag på SENAST i inlägg 6155.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-13 19:04:23 följande:

Eller menar du att de flesta heteropar är som Magnus Uggla och Carola? Eller Ulf Lundell och Victoria Silvstedt?Seriöst, du silar mygg och sväljer halvstora planeter.
    Är de här par, alltså? Då har jag missat något. Men jag läser å andra sidan inte Hänt i Veckan! =)
  • Gabriella S
    TrailerTrash skrev 2007-11-13 09:58:38 följande:
    Hade en nära vän till mig.I år är det 8 år sedan han tog livet av sig..Han var homosexuell
    Det är det många andra som gör också. Det finns många heterosexuella som lever ensamma, t.ex., för att de ej har haft möjlighet att träffa någon. Och ofta på storhelger särskilt, som nyår och midsommar, så orkar de inte längre, när de ännu ett år måste sitta och gömma sig bakom fördragna persienner och skämmas inför grannarna för att de inte är bjudna på någon fest...

Men alla dessa människor är det ingen som ömmar för. Det är ju märkligt...
  • Gabriella S
    LillaSnigel skrev 2007-11-13 11:30:48 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-12 22:47:01 följande:
    Men motsäger sig inte Darwin utvecklingsläran med den kristna tron.. eller
    Nej. Man kan tänka sig att antingen Gud har startat hela processen, eller att han har lett evolutionen hela vägen efter de här linjerna.

Men jag vet inte heller om evolutionsteorin är sann överhuvudtaget! Det är det ingen som vet. D.v.s. visst kan man se "the survival of the fittest"-teorin bevisad i liten skala; det sker ju i naturen hela tiden. Men HELA utvecklingen från livets uppkomst till människan är ju inte bevisad, att den har gått till på det sättet.

Jag tror att det helt enkelt är bäst att lämna den frågan därhän tills vidare, eftersom man ändå inte kan veta något med säkerhet.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?