tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
Dorian Ertymexx skrev 2007-11-13 08:51:48 följande:
Gabriella S skrev 2007-11-12 23:35:23 följande:
...för pesten respekterade kontinentgränsen och gick aaaldrig söder om Gibraltar-sundet!? *slår mig för pannan*Men du, du kan vara stolt över att vit makt-folket applåderar ditt inlägg i alla fall.
Ja, pesten kom aldrig till Afrika. Det trodde jag ALLA visste? ...för pesten respekterade kontinentgränsen och gick aaaldrig söder om Gibraltar-sundet!? *slår mig för pannan*Men du, du kan vara stolt över att vit makt-folket applåderar ditt inlägg i alla fall.
Nu är det här faktiskt erkänt. Det här står på SvT:s hemsida:
Programledaren Mia-Marie Lundén tillsammans med virusforskaren Britta Wahrenoch arkeologen Kerstin Lidén. Foto: Jonny Thunell/SVT
Pestens hemlighet
"London 1665 - pesten bryter ut ännu en gång och dödar en tredjedel av stadens befolkning. Den svarta plågan är oerhört smittsam och angriper både fattig och rik - ändå var det några som skonades från dess framfart. De tycks ha varit immuna.
För några år sedan upptäckes att ungefär var tionde nordeuropé har en mutation i en genen CCR5 ? upptäckten förvånade eftersom de som bär denna muterade gen har en viss typ av immunitet mot HIV. Genetikern Stephen O´Brian anar ett samband mellan de två epidemierna, pesten på 1600-talet och HIV i nutiden. Skulle samma typ av mutation som skyddar mot hiv ha uppstått när pesten härjade som värst i Europa för flera hundra år sedan?"
Alltså, det finns ju olika faktorer i vårt immunförsvar. Vissa är specifika (mot en viss sjukdomsorganism) och vissa är allmänna. De specifika kan inte ha påverkats, eftersom pesten var en bakterie och HIV är ett virus, det stämmer. Men de som överlevde kan ju ha haft ett bättre ALLMÄNT immunförsvar. Det blev alltså verkligen de bäst lämpade som överlevde!