Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

TrailerTrash skrev 2007-11-12 14:14:42 följande:
    Vad har pedofiler med homosexuella att göra..
    Båda delarna är en sexuell avvikelse, och i båda fallen så är det helt absurt att säga att det är något som Gud ligger bakom, och önskar att människor som drabbats av det lever ut...
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-12 14:15:55 följande:
    Ja, om man är religiös så tror man väl det, eller hur? Att allt är guds vilja, att det är gud som bestämmer och skapar?Free Spirit skrev 2007-11-12 13:44:36 följande:
    Nä. JAG kan aldrig tro det, i alla fall. Gud skapade grundprogrammet för befruktning, genetik, fosterutveckling o.s.v.. Men sedan kan det ibland gå fel. Annars skulle det ju även vara Guds vilja att barn föds med defekter som inte är förenade med liv utanför mammans kropp - och det vägrar jag att tro. Eller utan armar och ben. Eller som siamesiska tvillingar. Eller med vattenskalle...

Vad gäller just de sexuella avvikelserna, så tvistar ju de lärde för övrigt om var de har sitt ursprung. Om det är en medfödd skada i hjärnan, eller om det beror på olämpliga förhållanden under uppväxten. Eller en kombination av båda två.
  • Gabriella S

Free Spirit skrev 2007-11-12 15:24:49 följande:

Kjære deg har du ik lest hva eg har skrevet???????Eg samenligner ik homofille med pedofil handling. MEN dei har begge dragning mot det som ik er NOMALT..Våger du å se forskjellen eg prøver å vis deg her..men du vil vel ik se..som vanligt!!
    Dom vill inte se och dom vill inte förstå...
  • Gabriella S
    Millis1981 skrev 2007-11-12 15:46:32 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-12 12:40:46 följande:
    Det skulle vara lättare att diskutera med nån som har självinsikt. (tänker man självständigt så går man inte efter en bok som människor skrev för flera tusen år sen)Vad är det som är skillnaden mellan hetro och homokärlek som gör att homosexualitet borde förbjudas?
    Nu är saken den, att jag har både en naturvetenskaplig och en humanistisk skolning, och oavsett vilka glasögon jag har på så är det lika uppenbart att homosexualitet är fel. D.v.s. även om jag "bara" går till naturen, Darwin och utvecklingsläran, så är det helt uppenbart att sexualiteten har utvecklats för att en man och en kvinna ska bli kära i varandra, ha sex, få barn, och tillsammans sörja för barnen tills de är stora och kan klara sig själva.

Det här är självklart i alla kulturer i hela världen, alltså även dom som har en annan religion (judar, muslimer, hinduer, buddhister eller vad du vill) OCH för helt ateistiska samhällen som det Gamla Sovjet, Nazityskland och det nuvarande Kina.

Det är alltså inget som du kan "skylla" kristendomen eller Bibeln för.

(I övrigt får du läsa tråden, för vi har redan varit igenom det här med Bibelcitat o.s.v.)
  • Gabriella S
    VulgusProfanum skrev 2007-11-12 20:33:57 följande:
    Så kan det mycket väl vara men inte nödvändigtvis. Det som skapar fördomar och ignorans/intolerans är när man oskiljningslöst bara dömer en grupp människor som inte gör något annat "fel" än älskar personer av samma kön.Jag skulle kunna förstå ert resonemang om homosexualitet skadade människor- men det gör det inte- och då har jag som skrivet var väldigt svårt att öht förstå varför det ska vara en sådan hetsjakt på dessa individer.
    Det finns ju massor av bisarra beteenden som inte direkt skadar någon, men det betyder ju inte för den skull att de automatiskt är normala och ska sanktioneras av Kyrkan.

Förresten så har många av er en väldigt idylliserad bild av homosexuella. Ni tror - eller vill tro - att det är typiskt homosexuella att bli kära i en person och leva i ett gulligt, monogamt förhållande hela livet.

Verkligheten ser ju lite annorlunda ut. Jag läste precis - i ett helt annant sammahang; det var en bok som handlade om forskningsmetoder - om en samhällsvetenskaplig forskare som hade studerat homosexuella genom s.k. "deltagande observation" (alltså att forskaren låtsas vara en del av dem för att få inside-information).

Han hade t.o.m. fått "äran" att vara s.k. "watch queenW på en offentlig herrtoalett, där de homosexuella träffades för att ha sexuella kontakter med främlingar. Han fick alltså stå och vakta så att ingen vanlig kissnödig herre skulle komma in medan de höll på i båsen... *blir illamående rent fysiskt*

Och vill ni inte tro det, så är det ju bara att kolla på hur många homosexuella som drabbats av AIDS. Eftersom AIDS är en könssjukdom, så KUNDE den inte ha spritts i den homosexuella populationen, om alla hade levt monogamt. Det kan en femåring förstå...
  • Gabriella S
    Millis1981 skrev 2007-11-12 20:34:25 följande:
    Ärligt talat förstår jag inte allt du skriver, skriv på svenska eller engelska (om du kan) och svara på min fråga.Free Spirit skrev 2007-11-12 20:29:50 följande:
    Ser du inte själv det märkliga i att du inte kan förstå vårt grannlands språk..?
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-12 20:45:14 följande:
    Free Spirit:Men varför ska vi jämföra pedofili med homofili? Det är det som inte går ihop! Visst, likheten är att båda är en sexuell dragning (precis som heterosexualitet), och även att det är ovanligare än att vara heterosexuell (precis som att vara asexuell), men här slutar alla likheter.Kan du förklara hur du tycker att det är samma sak att OK-a homosex som att OK-a pedofili? Ser du inte skillnaden?
    Det är klart att det är en GRADskillnad. Men det innebär inte, att gränsen ska flyttas så att homosexualitet kommer inom gränsen för det som anses som normalt. Det har man aldrig gjort i några andra samhällen heller - den absurda idén har bara kommit i några få dekadenta västländer under de allra senaste två eller tre årtiondena.

Ändå verkar många ha svalt idén med hull och hår - DET är märkligt, och tyder på både historielöshet och etnocentritet.
  • Gabriella S
    Ahdela skrev 2007-11-12 22:08:11 följande:
    Free spiritDet är en sak jag har undrat så länge efter att ha läst dina inlägg i tråd efter tråd..Har du något emot homosexuella som personer eller är det "enbart" vårat sexliv du inte klarar av??
    Svarar fast jag inte är Free Spirit. Det är ert sexliv som jag är emot, ja. Jag har inget emot en homosexuell person som inser att hans böjelse är fel, och kämpar emot den. Tvärtom så är det en kamp jag respekterar.

Det var ju någon som la in en länk om en homosexuell präst i Svenska Kyrkan, som lever så - d.v.s. i celibat. Det låter som en rejäl människa..!
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-12 22:13:22 följande:
    Att växa upp som svart i ett USA där svarta behandlas värre än djur, gjorde att majoriteten tyckte att det var fel att vara svart och bättre att vara vit. Men det betyder inte att det är rätt.Free Spirit skrev 2007-11-12 21:22:42 följande:
    Fast det kan du inte jämföra, eftersom det inte ÄR något fel att vara svart - det fattar ju alla, som har normal intelligens, att det finns en mening med att det finns olika raser, precis som att det finns en mening med att det finns olika kön.

I USA var dessutom de vita lika mycket inkräktare som de svarta, eftersom det var indianernas land från början. Och ännu mer absurt blev hatet mot de svarta, eftersom de (de svarta) inte ens själva hade VALT att flytta dit, utan blivit dittransporterade som slavar AV de vita.

Det här med svarta i USA är/var alltså en situation som inte kan jämföras med homofrågan på något sätt...
  • Gabriella S
    Millis1981 skrev 2007-11-12 22:25:34 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-12 21:22:42 följande:
    Första stycket här förstår jag inte riktigt, menar du att vi går med i "strömmen" som är FÖR homosexuell kärlek?Ja, därför att vi inte vill trycka ner homosexuella , varför vill NÅN skada en annan människa så mycket?Tur att de flesta i vårt land är emot förtrycket av vanliga homosexuella människor som älskar varandra.Vi vill inte att dom ska fara illa på grund av att några illasinnade människor fått för sig att homosexualitet är något onaturligt.Vi är även emot liknande saker som skadar andra: våld,övergrepp,incest,misshandel,pe dofeli,djusex.mobbing,rasism Usch för människor som gör andra illa : ni kommer garanterat att förvisas från Guds rike, han tar bara in goda människor där.Jag kommer garanterat hamna i Guds rike pga av min godhet,medkänsla och tolerans för andra människor Och du går med i din lilla ström som styrs av en bok (bibeln) som människor skrev för flera tusen år sen, och som ni TROR är Guds ord. Aldrig att Gud skulle tillåta förtryck av homosexuella, Gud är god. Men det kanske ni i er lilla fanatiska ström missat?
    Du får läsa tråden, för vi har varit igenom det här redan. Ingen kan vara emot mobbning mer än jag, men det ÄR inte mobbning att inte sanktionera (genom vigslar och annat) ett beteende som faktiskt inte är sunt. Det är _fel_ sätt att försöka hjälpa dessa personer.

Jag läste en liknelse som en präst (faktiskt i Svenska Kyrkan!) skrev: att det är som när släpphänta föräldrar, i stället för att sätta gränser för sina barn och ställa krav på dem, bara låter dem göra som de vill. I tron att de då är "snälla" mot barnen.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?