Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

TrailerTrash skrev 2007-11-04 22:20:31 följande:
    Hakkors En del av vår personliga frihet
    Det där är svårt. Jag är självklart inte för vad hakkorset står för.

Men jag är inte heller för, att Överheten ska kunna bestämma vilka smycken jag får ha runt min egen hals, eller vilket tryck jag får ha på min egen t-tröja. För börjar Överheten att bestämma sådana saker, så har vi snart just ett sådant samhälle som hakkorset stod för. Det var ju så det började - med symbolerna (som att judarna måste bära Davidsstjärnan).

Om jag inte får ha vilket smycke jag vill idag, vad får jag då inte i morgon, liksom..?
  • Gabriella S
    VulgusProfanum skrev 2007-11-05 08:00:05 följande:
    Nej men jag har det!Och det var absolut en styggelse att våldta kvinnor, män och barn efter en belägring. Det var absolut en styggelse att tvinga unga män till sex i.e våldtäkt.Jag tror helt enkelt att detta INTE handlar om homosexualitet som vi idag ser det utan om grova våldshandlingar och kränkningar.
    Men OM det nu skulle vara så, att dessa Bibelställen endast talar om dessa övergreppssituationer och inte om homosex i allmänhet. Kan du då förklara, varför ingen av alla de skriftlärda och språkkunniga personer som ägnat sig åt att tolka och översätta Bibeln under TVÅ ÅRTUSENDEN har kommit på det tidigare..?

VARFÖR kom man på den "rätta" tolkningen precis NU, när det i vissa samhällen har blivit PK med homosexualitet..? Är inte det ett lite väl osannolikt sammanträffande..?
  • Gabriella S

Free Spirit skrev 2007-11-05 14:36:17 följande:

Mycket bra skrevet!Men dødsstraff får eg da inderlig ik håpe. Det er Gud som en gang skal dømme synden ik vi mennesker.
    Ja, så känner jag också. Det är inte en synd som ska vara ett brott enligt MÄNNISKORS lagstiftning - d.v.s. så länge dom det handlar om "consenting adults" - och inte förförelse av ungdom eller övergrepp av något slag.

Fast jag tycker att det var fel att lovlighetsålderns sänktes från 18 till 15, när det gäller homosexuella förbindelser. Det gjordes av PK-skäl, som allt annat - för annars skulle det ha varit "diskriminerande" mot homosexuella, om de måste vänta tre år extra på att ha sex, menade man.

Men det som man INTE förstod, var att det nu blev tillåtet för medelålders bögar och flator att förföra 15-åringar, som i många fall inte alls är klara över sin sexualitet ännu. Många i den åldern har ju aldrig varit förälskade eller haft sexuella känslor ännu - och då är det lätt att tro att en person av det egna könet är svaret på gåtan.

I synnerhet, om fel person dyker upp vid fel tillfälle - just när den unge grubblar mycket över detta och är känslig och sårbar, och kanske ensam och övergiven också...
  • Gabriella S
    Shadilly skrev 2007-11-05 18:11:50 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-04 22:10:20 följande:
    TVINGAS folk att stödja islam ekonomiskt? Nu måste du delge oss dina källor Gabbe, det här är breaking news!!! På vilket sätt?
    Ja, i och med att kommunalskatt i många kommuner har gått till byggandet av moskéer, eller i alla fall iordningsställande och tillhandahållande av andra lokaler, att användas som moskéer.
  • Gabriella S
    Shadilly skrev 2007-11-05 18:49:26 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-05 18:46:36 följande:
    Det är väl snarare så att det är väldigt orimligt att ett ord som "homosexualitet" skulle använts i Bibeln, eftersom ordet inte ens FANNS före 1800-talet.
    Nä, och om det inte ens fanns ett ORD för en viss företeelse, så är det ganska självklart att det inte var en vanlig, normal och accepterad företeelse, eller hur..!
  • Gabriella S
    Shadilly skrev 2007-11-05 18:58:40 följande:
    Vore det i så fall inte rimligare att höja åldern för alla sexuella förbindelser till 18 år, eftersom de medelålders heteromännens dreglande efter tonårstjejerna inte bara är mycket vanligare, utan också socialt accepterat i vissa kretsar? Gabriella S skrev 2007-11-05 18:52:45 följande:
    Nä, för det skadar inte flickan. (Såvida det inte handlar om våldtäkt, tvång, misshandel etc. - men då är det ju något annat också.) Hon hamnar inte i en subkultur som hon inte kan ta sig ur efteråt. Stor skillnad.
  • Gabriella S

Free Spirit skrev 2007-11-05 19:11:28 följande:

Nu synest eg du må ta en haik..Det som blir beskrevet i Bibelen er jo klart og tydlig hva det handler om..det er ik snakk om å ta oppvasken heller. Så den bortforklaringen din kan du gå lenger på landet med..
    Ja, och jag håller med. Det kan inte bli tydligare...
  • Gabriella S
    bbpop skrev 2007-11-05 19:21:52 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-05 19:11:28 följande:
    Hade det varit så klart och tydligt som du och andra kristna homofober vill påskina hade vi inte haft den här diskussionen överhuvudtaget.
    Vi har diskussionen p.g.a. att det finns så otroligt mycket dumt folk här i världen. Och här i Sverige, samt ett fåtal andra länder, så har det dumma folket märkligt nog fått tolkningsföreträde...
  • Gabriella S

Free Spirit skrev 2007-11-05 19:23:11 följande:

Du skriver så mycket bra og er så flink til å uttrykke deg..Ja det er så at en blir dårlig av tanken!! 18 års grense burde være bra nok, selv om eg til dels ville ha ønsket at ungdomen ventet endå noen par år til. Men det kommer vel på modenhet etter den alder.
    Jag håller med, men jag tror inte att det är rimligt att ha en lovlighetsålder som är högre än myndighetsåldern.

Fast i och för sig - gränsen för att köpa alkohol på Systemet, och för att sterilisera sig eller adoptera barn, är ju högre än så - så varför inte..?
  • Gabriella S
    elfling skrev 2007-11-05 19:30:46 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-05 18:52:45 följande:
    Men läs vilka svar du har fått innan du fortsätter att babbla på om detta!Homosexualitet är ingen förening som går ut på att konvertera 15-åringar till bögar och flator. Vad i h*lvete får dig att tro det?? Skulle de få en brödrost när de lyckas konvertera 15 stycken eller??Förstår inte hur du tänker...Om någon - oavsett kön eller sexuell läggning - försöker "förföra" 15-åringar så handlar det INTE om att man vill konvertera denne till sin egen läggning. Det finns ju lika många (om inte fler) äldre män och kvinnor om "förför" 15-åringar av motsatt kön, skall heterosexualitet också förbjudas, eller byxmyndigheten höjas på heterosexuella då??Du resonerar helt obegripligt, Gabriella, och du vägrar inse det själv!
    Jo, men om det handlar om personer av motsatt kön, så är det inte lika skadligt!

Klart att det finns dom som vill ha lammkött i alla läger - ingen har väl påstått något annat. Men det gäller att se till konsekvenserna för den unga/unge! När jag gick på högstadiet, så kommer jag ihåg att det stod om detta i biologiboken, i sexualundervisningskapitlet.

De varnade för att äldre homosexuella kunde försöka söka kontakt, och att man då skulle akta sig mycket noga innan man gav sig in i något sådant, eftersom man annars kunde hamna i tråkigheter som det var svårt att dra sig ur.

Det stod också att det var vanligt att ungdomar tillfälligt upplevde en dragning till någon av samma kön, men att man inte skulle agera på det eftersom det i de allra flesta fallen rättar till sig senare. Det berodde bara på "inkörningssvårigheter" för hormonsystemet i puberteten.

Det där var kvar länge i skolböckerna. Men för några år sedan hörde jag på radio, att RFSL hade reagerat på de formuleringarna i biologiböckerna, och krävt att de skulle tas bort. Det tycker jag var fel - för det var mycket klokt, och mycket viktig information till osäkra tonåringar med svallande hormoner...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?