Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Åsa skrev 2007-08-31 13:13:39 följande:
    Gabriella S: Det var för övrigt i mitten av sjuttonhundratalet som kyrklig vigsel blev ett krav för giltigt äktenskap i Sverige och då inte av religiösa skäl utan för att det blivit komplicerat med olika former av äktenskap och strul angående huruvida äktenskap var lagligt giltiga eller ej; på detta sätt uppnåddes en enhetlighet.
    Det stämmer inte. Det där har du kopierat från vad en man skrev här igår eller i förrgår, och det är fel. Kyrklig vigsel var det som gällde redan på medeltiden. (Läs på lite, är du snäll!) Däremot kunde man skriva på de juridiska kontrakten tidigare, men de var inte giltiga förrän efter vigseln. Precis som vårat hindersprövningskontrakt inte är giltigt som vigselbevis, bara för att vi har undertecknat det och skickat det till Skattemyndigheten. Det börjar gillas först efter vigseln.
  • Gabriella S

common people skrev 2007-08-31 13:32:44 följande:

stina84 skrev 2007-08-31 13:00:26 följande:
    Varför? För att dom VILL?
    Och jag VILL ha en miljon. Då är det bara för mig att stövla in på närmaste bankkontor och ta det. Eller..?
  • Gabriella S

common people skrev 2007-08-31 13:37:30 följande:

Gabriella S skrev 2007-08-31 12:48:25 följande:
    Du jämför homosexualitet med incest?!Och för övrigt finns det faktiskt syskon som försöker hävda sin rätt att gifta sig med varandra. Men i det fallet handlar det kanske snarare om att man bör försöka att kopulera med människor utanför sin egen genpool...
    Ja, och man bör kanske försöka kopulera med någon som man faktiskt kan bli med barn med, också...
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-08-31 13:40:07 följande:
    Ja då finns inget vänligt kvar i mig heller.Ska man jämföra religioner så är ju satanismen och hededomen riktigt okej... De utesluter ingen ;)
    Fast där har du fel. Eller kan du lägga fram en enda isländsk saga eller Edda-berättelse, där två personer av samma kön vigdes inför guden Frej?
  • Gabriella S
    Katzak skrev 2007-08-31 13:45:47 följande:
    Kristna ska inte gå till gayställen och redogöra,samma respekt ska visas till kyrkan.Man kan inte vara troende och leva homosexuellt,Men man kan vara homosexuell och leva kristet.Alltså leva som bibeln lär.Då kan man alltså inte gifta sig i kyrkan. Mina kära medmänniskor.
    Just så ja!
  • Gabriella S
    mindless skrev 2007-08-31 13:51:20 följande:
    Gabriella:?Kanske där för att hela Kyrkan liksom bygger på en tro på detta högre väsende? För att den bygger på denna religiösa grund??Men det är ju inte svar på frågan. Varför ska en ståndpunkt baserad på en tro på högre väsen vara överordnad alla andra ståndpunkter?Men okej, så om den borgerliga vigselförrättaren tror att det är en högre guds mening att romer inte ska få gifta sig, så ska han ha rätt att diskriminera? Eller är det bara förbehållet den kristna tron?
    Alltså, en borgerlig vigselförrättare får naturligtvis ha vilken tro han vill privat. Men han har inte rätt att låta den påverka hans ämbetsutövning. Det är ju just det som ÄR "borgerligt" - alltså profant. Icke-religiöst.
  • Gabriella S
    Mori skrev 2007-08-31 13:55:01 följande:
    Ja och nej. Min tanke kring prästens rätt att säga nej till att viga sträcker sig kanske inte riktigt så långt. Många många troende kristna lever tillsammans innan de gifter sig. Många kristna har sex innan de gifter sig. (Säger inte att alla gör det, men en del) Många männsikor finner sin  tro som vuxna, då de redan skaffat barn med varandra, eller levt samanboden osv. Ska de hindras från att vigas av en präst då? Om Gud enligt enligt den kristna tron är "en förlåtande fader" som förlåter synder, så torde han ju knappast ha något emot att ett par som i "okunskap" eller vad vi nu ska kalla det levt tillsammans, och sen vill gifta sig? Om de verkligen vill gifta sig av religösa själ då alltså!
    Nej, JAG tycker inte att de ska hindras från att gifta sig! Absolut inte! Men jag menar, att en högkyrklig präst som faktiskt TYCKER så, måste få agera efter det. EFTERSOM det finns stöd i Bibeln.

Men det paret kan ju hitta hur många andra präster som helst, som är villiga att viga dom. Så det är inget problem.
  • Gabriella S
    stina84 skrev 2007-08-31 13:59:44 följande:
    Nuskriver vi vad vi tycker i ett forum, det är inget jag står och predikar om på torget direkt. Jag har aldrig gjort något/sagt något illa motdem, men nu disskuterar vi här och alla säger vad de tycker, det är en väldig skillnad. Jag kan bara stå till svars för mig själv. inte alla andra
    Jo, jag håller med. Jag står inte heller och predikar på torget. *cross my heart*

Men när nu frågan kom upp på ett debattforum, så måste man ju få säga vad man faktiskt tycker.
  • Gabriella S
    stina84 skrev 2007-08-31 14:05:47 följande:
    men han sa aldrig att det är ok med homosexuallitet!
    Nä, han sa aldrig det. Jag tycker att det är väldigt fult att folk lägger ord i Jesus' mun som han aldrig har sagt. Speciellt när människor som kallar sig kristna gör så. Det är faktiskt att häda!
  • Gabriella S

Sofia t skrev 2007-08-31 14:08:54 följande:

Oki.. Men då är det ju inte guds ord.
    Nu blir jag fruktansvärt irriterad. Läs på om Treenigheten är du snäll, innan du ger dig in i sådana här debatter.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?