Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Mallan76 skrev 2007-09-01 08:45:51 följande:
    Det handlar inte om att döma. Ingen människa ska döma står det i Biblen, det är upp till Gud själv att göra det. Ingen människa är felfri, ALLA har syndat, hetero som homo
    Alla är beroende av Guds nåd. Gud älskar alla lika mycket.

Men till äktenskapsbryterskan sa Jesus:
     "Och inte heller jag dömer dej. Gå, och synda inte mer". Han sa aldrig: "Gå, och fortsätt synda".
    Du förklarar det så bra! Jag förstår inte att människor som ändå är hyfsat utbildade, inte kan förstå skillnaden mellan att förlåta en synd och att välsigna fortsatt syndande!
  • Gabriella S
    Alexiaa skrev 2007-09-01 10:33:44 följande:
    Gabriella S- Vet inte hur du kom in på det, men där har du fel...förr i tiden var ju visst kvinna underlägsen i äktenskapet då det faktiskt var lagligt för mannen att slå och misshandla henne.Samma sak fick mannen slå sina barn!
    Husaga, ja. Nej, misshandel har aldrig varit tillåtet - det var aga som var tillåten, men visst kunde den gå för långt. Både husfadern och husmodern hade rätt att aga sina barn, andra medlemmar i hushållet, pigor och drängar.

Föräldrar fick faktiskt aga sina barn lagligt in på 1970-talet. Märkligt men sant. Det där är ett tråkigt kapitel, men ändrar inte på det faktum att de äkta paren förr i tiden väldigt ofta kom varandra nära och fungerade bra som ett team. Trots att äktenskapen ofta var arrangerade.
  • Gabriella S

Sofia t skrev 2007-09-01 10:46:20 följande:

Jag verkar inte ha fått svar på min fråga så jag ställer den igen till er som anser att homosexuella inte ska få gifta sig i kyrkan. Är det okej att homosexuella begravs i vigd jord? Och vad anser ni om att homosexuella betalar skatt till svenska kyrkan? Och varför man ens drar upp nåt med att kunna få barn naturligt va bara extremt dumt men tanke på hur många heteropar som inte kan få barn på naturlig väg.Dessutom ses väl inte jungfrufödsel till det naturliga?
    Jag har svarat i går. Alla människor har rätt att vila i vigd jord.

Om de homosexuella vill betala skatt till Kyrkan eller inte avgör de själva, precis som alla andra. Jag tror inte att det är någon som går hem till varje person som betalat in kyrkoskatt, och inspekterar vem den delar säng med...

Däremot så kan man ju inte BARA för att man betalar in skatt, ställa vilka krav som helst. SÅ funkar det inte - och det gäller oss alla.

Diskussionen om IVF och så vidare hör inte hemma här, det är en annan diskussion. Vissa tycker ju att det är ett för stort ingrepp mot naturen, men jag har ingen uppfattning.

Sedan har det naturligtvis alltid varit så att vissa heteropar har förblivit barnlösa av olika skäl - det har inget att göra med att viga homopar som inte under några omständigheter skulle kunna skaffa barn med varandra.
  • Gabriella S
    Åsa skrev 2007-09-01 10:48:27 följande:
    Gealach: "I alla fall - om jag nu minns rätt och läste det jag tror att jag läste så sa någon att Jesus faktiskt inte någonstans fördömer homosexualitet."Den kristna kyrkan ska bygga på det nya förbundet, iom Jesus, och inte på det gamla, d v s Guds med judarna. Kruxet är att Jesus i sin tur sade sig ha kommit för att uppfylla lagen (alltså judarnas regler som står i Gamla testamentet). Alltså skulle man kunna hävda att det underförstått gäller även vad som står där. Å andra sidan uttalade sig Jesus uttryckligen emot somt som stod i GT. Det är med andra ord inte självklart vad som "ingår" i kristendomen, och ett kärt gammalt tvistefrö inom de kristna kyrkorna. (Man har inte alltid tolkat likadant; det _finns_ kristna kyrkor där kvinnorna täcker håret enligt GT:s bud etc.Det finns inget Jesuscitat om homosexualitet men det finns i GT (som några påpekat i originaltexten inte om homosexualitet i "modern" mening utan om manlig tempelprostitution iofs). Detta åberopas av delar av kyrkan för att fördöma homosexuella sexuella förbindelser. Men vilka förbud och påbud som står i GT som kyrkan bryr sig om, och brytt sig om varierar stort över både tid och inriktning. Ingen lär idag utdöma dödsstraff för den som jobbar på sabbaten eller har sex med sin fru när hon har mens, lika lite som den kristne konsumenten brukar respektera att Bibeln förbjuder att blanda olika fibrer i samma tyg. Till och med ett av budorden - bildförbudet, som inte var poppis i kyrkor som ville göra tjusiga Gud- och Jesusbilder - har fuskats bort (man har delat upp ett av de andra för att det fortfarande ska vara tio budord). I andra fall har olika kyrkor uppfunnit förbud där det faktiskt inte finns entydigt stöd för det i Bibeln, som med skilsmässor och polygami.Således flera problem även för den som faktiskt vill följa Bibeln: Översättning av forna kulturella fenomen till dagens samhälle, sinsemellan motstridiga uppgifter i Bibeln och ett politiskt-/praktiskt urval genom åren från kyrkans sida av vad man skulle bry sig om.
    Jo, fast inget av det där kan jämföras med något så grundläggande som att äktenskapet är till för man och kvinna. Faktiskt.

Man måste förresten inte ansluta sig till någon religion alls för att inse det. Även om man tror att vi bara är en produkt av evolutionen utan någon tanke bakom, så fattar man ju att sexualiteten är till för att vi ska fortplanta oss.
  • Gabriella S

Något som irriterar mig också, är folk som inte fattar att t.ex. Katolska Kyrkan - som förbjuder homosexualitet - liksom inte består av ett litet antal idioter. Utan att det är en enorm organisation.

Det krävs till exempel mycket längre och svårare utbildning för att bli katolsk präst än för att bli protestantisk präst. Det är oerhört höga intagningskrav. Studenterna lever avskilt på särskilda prästseminarier i flera år, de läser och debatterar avancerad teologi, de lär sig alla originalspråken som Bibeln är skrivna på, samt latin. De har höga krav på personligt uppförande.

Vatikanen samlar med jämna mellarum ett antal av de största hjärnorna som finns inom den Katolska Kyrkan i alla länder, för att dryfta just de här stora frågorna - som homosexualitet, fosterfördrivning, familjeplanering och allt vad det är.

Då blir jag så irriterad, över att människor som knappast är torra bakom öronen och inte har någon teologisk utbildning alls, kan komma här och slänga in någon enfaldigt floskel av typen "Kyrkan är för alla" eller "all kärlek är lika mycket värd" eller liknande, och se det som ett bevis på att homosexuella ska få vigas i Kyrkan.

Som om man skulle fatta detta bättre än Vatikanen och hela den samlade Katolska Kyrkan, som har lagt ner en oerhörd tankemöda på frågan... (För att då inte nämna den Grekisk-Ortodoxa kyrkan, frikyrkorna och hela islam - som också har sina stora tänkare...)

• Gabriella S

Men hur kan man ha rätt att bli begravd men inte vigd?
    Jag förstår faktiskt inte det.

Igen då: om en präst skulle viga ett homopar, när de ska hem till sin "bröllopsnatt", så skulle det vara samma som att Kyrkan skulle sanktionera den synd som de skulle göra under natten - och kommande nätter (och även tidigare får man förmoda).

Det handlar alltså om HANDLINGAR. Självklart ska inte Kyrkan välsigna HANDLINGAR som är fel.

Att vila i vigd jord handlar ju inte om några handlingar, utan om PERSONEN. Och det är ingen som har sagt att en homosexuell PERSON är mindre värd och därför inte ska få vila i vigd jord.

Fattar du skillnaden?

• Gabriella S
    pusselbitar skrev 2007-09-01 11:06:35 följande:
    Gabriella S: Men om vi ser från en annan vinkel då. Du tycker att vi homosexuella inte ska ha rätt att vigas i kyrkan då det vore att välsigna vad vi gör i sängen och det går ju inte för sig. Men i mitt och min frus fall då. Vi har en son som i början på sommaren döptes i kyrkan. Välsignade då inte vår doppräst indirekt vårt förhållande som kvinna och kvinna genom att döpa vår son?
    Nej - för det är inte "eran" sons fel att han har blivit till på det sättet som han har blivit till. Han är en egen individ som inte har begått någon synd, och förhoppningsvis kommer han att göra sina egna val när han blir vuxen.

Han har rätt att bli välkomnad in i Guds rike precis som alla andra barn.

En präst får aldrig vägra att döpa ett barn, för övrigt, oavsett vilka föräldrarna är. Dopceremonin har inget med föräldrarna att göra.
  • Gabriella S

Nu MÅSTE jag städa - men jag kommer tillbaka i eftermiddag!

• Gabriella S

Nu har ni skrivit så mycket här idag, att jag inte hinner läsa och kommentera allting. Bara lite punktvis, då:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 13:34:28 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-01 11:04:20 följande:
    Du älskar verkligen att snacka om saker du inte har koll på va? Jag har en väninna som är präst i svenska kyrkan. Hon är bi, poly, och en hel massa annat. Hon är bildad som fan, inte minst i kyrkans historia och religiösa spörsmål (utöver vad som ankommer en präst). HON har berättat för mig om sådant du pratar om och jag VET, både av vad hon berättat, och vad jag lärt mig på egen hand i mina studier, att du har tvärfel.Folk har haft stora tänkare, oavsett religion. Sant. Men det betyder inte att kyrkorna i sig har rätt. Du pratar om katolska kyrkan - den som för bara några tiotals år sedan erkända att jorden var rund och inte platt. Den som, mig veterligen, fortfarande inte backat på sitt påstående att svarta är finfina slavar då de är apor och inte människor. De som menar att odöpta barn kommer till helvetet eller limbo. De som periodvis haft upp till TRE "heliga fäder" som ska vara den enda länken till gud genom Paulus arv. Just de kan alltså enligt dig inte ha fel om homosexualitet. Hah!Och du talar om en stor organisation - och det är sant. Men det är inte en homogen organisation. Att påven och hans mörka anhängare, Opus Dei, hatar bögar betyder inte att hela kyrkan gör det. Frågan om homoäktenskap är stort i både Spanien och Italien, stora katolska länder. Och visst finns det motståndare, minns en norditaliensk politiker som ville "eutanasera" alla homosexuella "för deras eget bästa". Det är DEN sortens folk du sitter och stödjer dig på. Nice!Sedan, en liten fråga bara... Varför är vi "inte torra bakom öronen", när vi diskuterar SAMHÄLLSFRÅGOR? Det är inte en kristen fråga vi diskuterar här, utan en fråga för samhället. Något som just kristna fundisar inte har någon vidare sansad koll på.
    Angående din prästväninna så har hon PROBLEM. Vet hennes biskop om vad det är hon sysslar med på fritiden? Det låter inte som en person som jag skulle vilja skicka mina barn på konfirmationsläger hos, kan jag säga...

Och angående Opus Dei, så tror jag att du har fått din bild av dom från "Da Vinci-koden". Har jag rätt? =)

Katoliker är faktiskt väldigt förnuftiga och balanserade människor, dom som jag har haft kontakt med. Det är också mycket kontroll inbyggt i hela organisationen. Enskilda fanatiker skulle inte kunna göra så mycket, ens om de ville.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 18:28:38 följande:

Det är det tysta sättet att parafrasera på den gamla Custers uttalanden om indianer - "en bra (och välkommen) bög är en död bög? ;)
    Det där var lågt. Det är ingen som vill att någon ska vara död. Men man önskar ju lite, att folk kunde ta sitt förnuft till fånga INNAN de ligger på dödsbädden...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?