Nu har ni skrivit så mycket här idag, att jag inte hinner läsa och kommentera allting. Bara lite punktvis, då:
Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 13:34:28 följande:
Gabriella S skrev 2007-09-01 11:04:20 följande:
Du älskar verkligen att snacka om saker du inte har koll på va? Jag har en väninna som är präst i svenska kyrkan. Hon är bi, poly, och en hel massa annat. Hon är bildad som fan, inte minst i kyrkans historia och religiösa spörsmål (utöver vad som ankommer en präst). HON har berättat för mig om sådant du pratar om och jag VET, både av vad hon berättat, och vad jag lärt mig på egen hand i mina studier, att du har tvärfel.Folk har haft stora tänkare, oavsett religion. Sant. Men det betyder inte att kyrkorna i sig har rätt. Du pratar om katolska kyrkan - den som för bara några tiotals år sedan erkända att jorden var rund och inte platt. Den som, mig veterligen, fortfarande inte backat på sitt påstående att svarta är finfina slavar då de är apor och inte människor. De som menar att odöpta barn kommer till helvetet eller limbo. De som periodvis haft upp till TRE "heliga fäder" som ska vara den enda länken till gud genom Paulus arv. Just de kan alltså enligt dig inte ha fel om homosexualitet. Hah!Och du talar om en stor organisation - och det är sant. Men det är inte en homogen organisation. Att påven och hans mörka anhängare, Opus Dei, hatar bögar betyder inte att hela kyrkan gör det. Frågan om homoäktenskap är stort i både Spanien och Italien, stora katolska länder. Och visst finns det motståndare, minns en norditaliensk politiker som ville "eutanasera" alla homosexuella "för deras eget bästa". Det är DEN sortens folk du sitter och stödjer dig på. Nice!Sedan, en liten fråga bara... Varför är vi "inte torra bakom öronen", när vi diskuterar SAMHÄLLSFRÅGOR? Det är inte en kristen fråga vi diskuterar här, utan en fråga för samhället. Något som just kristna fundisar inte har någon vidare sansad koll på.
Angående din prästväninna så har hon PROBLEM. Vet hennes biskop om vad det är hon sysslar med på fritiden? Det låter inte som en person som jag skulle vilja skicka mina barn på konfirmationsläger hos, kan jag säga...
Och angående Opus Dei, så tror jag att du har fått din bild av dom från "Da Vinci-koden". Har jag rätt? =)
Katoliker är faktiskt väldigt förnuftiga och balanserade människor, dom som jag har haft kontakt med. Det är också mycket kontroll inbyggt i hela organisationen. Enskilda fanatiker skulle inte kunna göra så mycket, ens om de ville.