Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

stina84 skrev 2007-08-31 10:41:35 följande:
    Man behöver inte tycka illa om homosexuella som personer, men anse att det de gör är fel. Likaväl som man tycker att de som pundar, alkoholister osv. är fel
    Precis - här ställer jag mig och håller med igen.
  • Gabriella S
    stina84 skrev 2007-08-31 10:47:40 följande:
    Kyrkan är ju Guds hem! Varför vill man gifta sig i kyrkan som homosexuell när man vet att det står klart och tydligt på flera ställen att homosexualitet är fel!
    Ja, det är det där som är märkligt. Och eftersom de HAR ett fullgott alternativ i partnerskapsceremonin, där de får samma rättigheter som andra par, så är jag rädd att det bara handlar om att få bråka, dra till sig uppmärksamheten och ställa till problem i samhället...
  • Gabriella S
    Puh84 skrev 2007-08-31 10:47:44 följande:
    Gabriella S: Håller med dig fullkomligt!Bara för att samhället har en syn på homosexuella så ska inte präster, eller kyrkan i allmänhet, ändra sin tro bara för att alla andra tycker att det är fel.Tänk dig åt andra hållet istället, om en präst kommer fram till dig och säger att du måste ändra dig angående homosexuella.. Då hade det blivit ett himla liv.Den kristna tron ser ut som den gör och den kommer inte ändras bara för att samhället gör det. Så är det bara, deal with it!
    Precis så, ja. Och just därför respekterar jag den Katolska Kyrkan. De ändrar sig inte, hur vindarna än blåser i samhället utanför. De står som en klippa i blåsten! Påven struntar i om han blir utskrattad för sina åsikter av folk som inte förstår bättre.

Medan den Svenska Kyrkan ängsligt följer med i varje tillfällig trend i samhället utanför. Som ett rö för vinden - fram och tillbaka, fram och tillbaka...
  • Gabriella S
    Puh84 skrev 2007-08-31 10:47:44 följande:
    Gabriella S: Håller med dig fullkomligt!Bara för att samhället har en syn på homosexuella så ska inte präster, eller kyrkan i allmänhet, ändra sin tro bara för att alla andra tycker att det är fel.Tänk dig åt andra hållet istället, om en präst kommer fram till dig och säger att du måste ändra dig angående homosexuella.. Då hade det blivit ett himla liv.Den kristna tron ser ut som den gör och den kommer inte ändras bara för att samhället gör det. Så är det bara, deal with it!
    Precis så, ja. Och just därför respekterar jag den Katolska Kyrkan. De ändrar sig inte, hur vindarna än blåser i samhället utanför. De står som en klippa i blåsten! Påven struntar i om han blir utskrattad för sina åsikter av folk som inte förstår bättre.

Medan den Svenska Kyrkan ängsligt följer med i varje tillfällig trend i samhället utanför. Som ett rö för vinden - fram och tillbaka, fram och tillbaka...
  • Gabriella S
    Puh84 skrev 2007-08-31 10:53:10 följande:
    Alltså, jag talade inte till dig Gabriella S, även om det kanske framgick.När jag skrev "tänk dig" så menade jag alla här i forumet..
    Ingen fara, jag hajjar!
  • Gabriella S
    maha6305 skrev 2007-08-31 10:57:37 följande:
    Jag är inte ens medlem i kyrkan så jag avstår att rösta.Men kyrkan måste nog reda ut om man tror på allt som står i bibeln eller inte. Gör man det så ger Tredje Moseboken Kap 20 vers 13 klara besked. Gör man inte det är det dags att modernisera genom att redigera och stryka lite text som inte passar.
    Jaa-a du. Då är man verkligen inne på samma stil som nazisterna och kommunisterna i det gamla Sovjet. Vi skriver om lite i historieböckerna här och där, när det inte passar... Fast inte ens DOM gav sig på att i ändra Bibeln, så vitt jag vet! Dom förnekade den bara...
  • Gabriella S
    stina84 skrev 2007-08-31 11:00:29 följande:
    Ja för mig är det fel. Däremot så är jag ingen som ger mig på homosexuella, men jag måste väl för 17 få ha min åsikt eller? Alla tycker inte likadant. Jag pratar inte om vad jag anser annars och behandlar inte homosexuella som jag möter illa på något vis. Men nu pratar vi här i ett forum och jag svarade på frågan vad jag ansåg om det. Deal with it!
    Och samma här. Jag är inte heller ute och knackar bög om nätterna. Men man måste ju få _tycka_ vad man vill! Vi lever faktiskt i en demokrati, och yttrandefrihet har vi också. (På papperet i alla fall.)
  • Gabriella S
    stina84 skrev 2007-08-31 11:05:05 följande:
    Vi är alla guds barn, men han gav oss också en egen vilja!!
    Precis, och det där med den egna vilja är centralt när det gäller homosexualitet. Man kan inte rå för vad man KÄNNER - men man kan rå för vilka HANDLINGAR man tillåter sig. Och detta gäller även människor som dras till barn, djur och så vidare. De är inte sämre människor för att de känner så, men de är ytterst dåliga människor om de låter känslorna övergå i handling!
  • Gabriella S
    mindless skrev 2007-08-31 11:07:54 följande:
    Gabriella:? Inte så länge som det går att få samma rättsliga betydelse någon annanstans.?Som jag skrev kan ju alla köra det här tokargumentet. Men om jag jobbar på apoteket kan jag inte köra ut kristna med argumentet att de kan handla någon annanstans. Hur skulle det se ut? Det är diskriminering i vilket fall.
    Nja - än så länge är det ju bara Apoteket som får sälja receptbelagda läkemedel. Så det var inget bra exempel!

För övrigt kan man, om man arbetar på apotek redan idag, visa bort personer som man tror skulle använda varorna/tjänsterna man tillhandahåller på fel sätt. Om man tror att en kund tänker försöka ta livet av sig med värktabletter till exempel. Eller om man tror att en alkoholist köper medicinsk sprit för berusningseffektens skull.
  • Gabriella S
    Puh84 skrev 2007-08-31 11:24:09 följande:
    Mindless: Onödig kommentar om mössan.Har absolut inget att göra med det vi pratar om här
    Håller med - och jag hoppas att det inte sitter några katoliker här och läser nu...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?