Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Tant Greta skrev 2007-11-11 00:49:10 följande:
    Snälla Gabriella&Free Spirit,sätt er ner nu&läs igenom denna tråd i lugn&ro!Reflektera&tänk till.Har aldrig varit med om mer fördomsfullsfulla inlägg än från er ,och ni kallar er kristna.De kristna jag känner skulle aldrig fördöma människor som ni gör.Ärligt talat, jag tappar hakan,att sk kristna människor hyser ett sådant hat mot människor som nu råkat födas till homosexualitet.Jag tappar hakan för att ni är så enkelspåriga&tror att Bibeln kan efterlevas till punkt&pricka.Jag tycker att det är helt bedrövligt att det år 2007 finns människor som inte kan acceptera homosexuella,både deras  sexuellahandlingar&deras liv.*Känns som att jag blir kräkfärdig*
    Det handler ik om å tycke saker om andre, inte om at dømme, det handler om hva Gud vil og sier til oss..
  • Free Spirit
    Tant Greta skrev 2007-11-11 01:41:33 följande:
    VADDÅ,vad Gud vill säga oss???Skrev han Bibeln?
    Vet du..det hjelper ik forklare det til en som ik tror på den..
  • Free Spirit
    Moxie skrev 2007-11-11 02:01:55 följande:
    Free Spirit skrev 2007-11-11 01:51:24 följande:Du vill ju inte ens förklara för den som tror, du. Du vill ju bara lite överlägset tala om för andra att du har rätt och att det inte går att föklara för dem.
    Sukk!! hvordan forklare noe for noe som ik kjener Gud. Håpløst!!
  • Free Spirit
    VulgusProfanum skrev 2007-11-11 07:26:49 följande:
    Jopp jag förstår vad du menar- men jag håller inte med dig!
    Det gjør du inte uansett, for vi har to ulike syn på homofili
  • Free Spirit
    Tant Greta skrev 2007-11-11 01:57:41 följande:
    JAG verkligen SKÄMS över att tillhöra din "normala ras" True Spirit,,,,Om man nu tolkar bi bibeln på ditt sätt...år 20007.
    Hvem taler du til her?

"normala ras" Og det skal bety?
  • Free Spirit
    emcjoh skrev 2007-11-11 08:54:52 följande:
    Den dagen den kyrka jag är med i viger homosexuella kommer jag att begära mitt utträde.
    Jaha!! Og hvorfor det? Om eg får lov å spørre..
  • Free Spirit
    emcjoh skrev 2007-11-11 09:10:05 följande:
    Finns förhoppningsvis andra samfund som inte kan tänka sig att viga dem - skulle känna mig mer bekväm i ett sådant.Trots allt står det i Bibeln att du skall lämna dina föräldrar f. att gifta dig med din make/maka o. inget om att du som kvinna skall lämna dem f. att leva m. din hustru el. man m. make.Jag läser bara innantill....Svårt att tänka mig att göra på ngt. annat sätt, vore fel.
    Det stemmer jo fult og helt, og det står ei heller inget i Bibelen om ekteskap mellom to av sammekjønn. Selv om homofili ble praktisert helt tilbake i Mose bøkene og det er nu mer en 5 tusen år siden.
  • Free Spirit
    VulgusProfanum skrev 2007-11-11 09:31:44 följande:
    Jo jag förstår vad du menar. Problemet ligger inte där utan i det faktum att jag inte håller med dig i din syn och din Bibeltolkning.
    Men det er jo det eg sier!!!

Slik eg ser det så er det sympatien for dei homofile som får råde hos deg som hos mange andre, og da blir etter min mening tolkningen der etter. Våger du å innrømme det?
  • Free Spirit
    VulgusProfanum skrev 2007-11-11 09:36:52 följande:
    Ja- så är det ju självklart!Precis som din antipati gentemot homosexuella gör att du nappar på en tolkning som passar dina syften.
    Det er ik mangel på sympati mot en gruppe, men som kristen så er det Ordet som vi skal følge og ik hva samfunnet går etter og som stadig er i forandring med sine ugudelige lover.
    For da kan en jo legge Bibelen totalt på hylla.
  • Free Spirit
    VulgusProfanum skrev 2007-11-11 10:04:50 följande:
    Det jag försöker förklara är att det handlar om olika tolkningar av Ordet. Du har valt att följa en linje som inte accepterar homosexuella medans jag har valt att följa en annan tolkning av Ordet.Så det här handlar egentligen inte om huruvida någon är kristen eller ej utan hur vi väljer att tolka Bibeln.
    Eg snakker heller ik om hvorvidt en er kristen eller ei, forstår inte hvordan du har den oppfatningen fra.

Iblandt så synest eg at saker som står i klare ord ik BEHØVER tolkas, uten bare leses rett opp og ned.

Poroblemet med tolkning er at mange har et behov av å tolke, et behov av at tolkingen farges av egne åsikter, følelser, ønsker osv. Og det har eg fullstendigt i mot.

En kan ik la følelser eller annet få være det avgjørende i hvordan en leser Ordet, en må våge å være ærlig mot seg selv og mot Gud, ellers bare bedrar en seg selv og andre.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?