tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
Jag ser ingen anledning att förbjuda månggifte. Varför ska jag lägga mig i hur andra vill leva sina liv?
Jag ser ingen anledning att förbjuda månggifte. Varför ska jag lägga mig i hur andra vill leva sina liv?
Att vara homosexuell är inte att var steril, så jo, homosexuella kan självklart skaffa barn "naturligt". Varför det nu skulle ligga ett egenvärde i det.
Stina84:
Det är du som hakar upp dig på meningslösa teknikaliteter. Vad spelar det för roll om man får ta "hjälp" utanför förhållandet? Blir det mindre av ett barn då? Varför den här häpnadsväckande fokuseringen på vad som är "naturligt" eller inte?
Fast kritikerna på den här sidan verkar ju inte bara tycka att homosexuella inte ska vigas i kyrkan, utan att de inte ska få ingå äktenskap över huvud taget; ?registrerat partnerskap duger alldeles utmärkt?.
Att man har synpunkter på vad som försigår i kyrkan förstår jag, men varför invända mot att man river upp en diskriminerande lagstiftning?
Stina84:
?Jag menade på som så att bibeln är en väldigt stor bok som det står en massa saker i, och nu disskuterar vi ju faktiskt om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan, inte allt annat som står i bibeln.?
Och det var just denna aspekt på bibeln som diskuterades när du viftade bort det hela med att det var OT.
Stina84:
?Är det verkligen så svårt att förstå? Vill de gifta sig borgeligt "so go ahead"!?
Läste du verkligen mitt inlägg rätt?
Stina84:
?Jo de kan ingå partneskap, det bryr jag mig inte om. Men att gifta sig inför Gud, i guds hus och be om Guds välsignelse är en annan femma. ursäkta om jag var otydlig?
Goddag yxskaft! Poängen var att jag inte ser någon anledning att ha en särlagstiftning för homosexuella där de ingår partnerskap istället för äktenskap. Jag förstår inte varför så många kristna har invändningar mot homosexuella äktenskap även om de inte sker i kyrkan.
Stina84:
Jag skriver att det inte är svårt att förstå att kristna har synpunkter på vad som händer i kyrkan, varpå du frågar ?Är det verkligen så svårt att förstå??.
Jag skriver att jag tycker det är fel att homosexuella måste registrera partnerskap istället för att ingå äktenskap, och du säger att ?de kan ingå partnerskap, det bryr jag mig inte om?.
För att vara någon som förstår uttrycker du dig oerhört märkligt. Men vad bra att du håller med.
Stina84
"Jag tycker inte man kan jämnföra människor med djur. Vi står ganska högt över dem."
Men hur avgör man då vad som är naturligt eller inte? Själv tycker jag "naturligt" är ett totalt meningslöst omdöme, men många här svänger ju sig med det när de vill avfärda homosexualitet. Så vad betyder det [om man nu inte får jämföra med vad som sker i naturen]?
Stina84:
Men du förklarade aldrig vad som avgör vad som är onaturligt [om nu naturen själv inte kan fungera som måttstock]. Jag tror, precis som en annan skribent, att man egentligen inte menar något annat än att man tycker något är fel. Man vill helt enkelt klä sin egen subjektiva hållning i en mer objektiv dräkt. Varför kan du inte bara stå för att det är DU som har svårt att acceptera att andra tänker och känner annorlunda. För det är ju bara det som det faller tillbaka på.