Inlägg från: mindless |Visa alla inlägg
  • mindless

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-10-01 14:42:39 följande:

Takk!! Endelig noen som kan være ærlig i med seg selv å se det for det det er, enda du er FOR homofili.All ÆRE til deg!!
    Vadå äntligen? Det är väl många som uttryckt exakt samma syn på saken?

Jag har inga särskilda synpunkter på vad kristna vill göra i sina lokaler, och vill de bara släppa in män över två meter med skägg, så är det upp till dem.

Dock tycker jag att så länge de är myndighetsutövare och viger folk [i den juridiska meningen] så bör de följa lagen. Inget konstigt med det.
  • mindless
    bbpop skrev 2007-10-02 18:38:22 följande:
    Så, hur går det? Har vi fått någon slags definition på vad som menas med naturligt/onaturligt?
    Nej, det är väl fortfarande så att homosexualitet är fel för att det är onaturligt, och onaturligt för att det är fel. Varför överge en så lysande förklaring?
  • mindless

Jan 39 skrev 2007-10-08 18:17:00 följande:

Har ni läst om kol 14-metoden på Wikipedia t ex ? Urkul!
    Lika kul som att du verkar tro att kol 14-metoden har något att göra med uppskattningar av universums ålder?
  • mindless

SCB säger att 46 % är för 31 mot. Dock tycker jag inte det spelar någon roll, eftersom en majoritet inte ska bestämma vilka rättigheter en minoritet ska ha.

• mindless

Gabriella S skrev 2007-10-10 21:34:51 följande:

Nähä. I så fall måste vi även tillåta äktenskap med grisar, den dag som det finns en minoritet som lobbar för det...
    Eftersom det inte följer logiskt av det jag sa, vet jag inte riktigt vad jag ska svara.
  • mindless

Som sagt, det spelar ingen roll. Du har inte majoriteten med dig. "Folket i stugorna" har en betydligt sundare syn på det här med respekt och medmänsklighet än den du representerar.

• mindless

Gabriella S skrev 2007-10-10 22:08:28 följande:

Respekt och medmänsklighet kan man ha även för människor som har begått grova brott. Men det betyder inte att man tycker att de har handlat rätt, eller att man vill ha en lagändring så att det de har gjort ska bli rätt i fortsättningen. Stor skillnad! (Men jag tror faktiskt inte att du kan förstå den.)
    Jodå, visst kan jag förstå det. Ditt förakt för homosexualitet är dock enbart ett uttryck för respektlöshet. Att folk väljer att leva med någon av samma kön skadar inte dig på det minsta sätt. Att de får gifta sig och i övrigt har samma rätt som andra människor är inget som hindrar dig i ditt sätt att leva.

Ändå ska du lägga dig i, ivrig att begränsa andras människor frihet, ständigt redo att kämpa för inskränktheten oavsett vilket lidande det leder till. Varför? Jo, för att du är repsektlös! För att du inte tolererar att andra tycker annorlunda än du. Medmänsklighet? Tjena!!
  • mindless

Free Spirit skrev 2007-10-11 16:44:12 följande:

Hjelp!! Hvordan går det ann å bli kalt respektløs bare for at en har et syn som går mot andres??
    Man tar sig för pannan! Har vi inte gått igenom det här hur många gånger som helst?

Nej, det är inte för att Gabriella tycker annorlunda som hon är respektlös [hur kan man gång på gång få för sig något så urbota dumt]. Hon är respektlös för att hon helt enkelt saknar respekt för andra människor. Hon vill inskränka deras frihet, begränsa deras möjligheter att leva goda liv, förstöra och sabotera. Inte för att de skadar någon [allra minst henne själv] utan för att hon fått för sig att alla måste tycka som hon.

Och detta är, per definition, respektlöst. Lika respektlöst som din egen inställning Free Spirit. Att visa ett så totalt ointresse för att man orsakar andra människor lidande är osmakligt.
  • mindless

Gabriella S skrev 2007-10-11 18:07:20 följande:

Men då säger jag IGEN: varför dra gränsen just vid homosexuella??? Varför måste vi inte i lika hög grad respektera människor som vill leva som man-och-hustru med grisar..? Varför ska vi inte ge DOM frihet, möjlighet att leva ett gott liv och så vidare..? Frågan om gränsdragningen är inte så självklar som du vill påskina..! I de allra flesta av jordens länder, så drar man gränsen FÖRE homosexualitet (även mellan vuxna). D.v.s. det tillåts inte. Homosexuella i Sverige har ändå väldigt mycket frihet jämfört med i andra länder. De FÅR leva ihop, de straffas inte o.s.v.. De får till och med ingå partnerskap! Och DÄR tycker jag att det kan stanna. Mer än så får gränserna inte flyttas, för då blir det skadligt för den allmänna anständighets- och moralkänslan hos befolkningen i allmänhet.
    Om någon vill leva ihop med en gris så go ahead. Så länge inte grisen skadas av det så kan jag inte se varför jag ska lägga mig i det.

Om samhället sedan ska administrera juridiska/ekonomiska relationer mellan människa och gris kan givetvis diskuteras. Men om tillräckligt många efterfrågade detta så ja, varför inte [bortsett från att DU inte vill det]? PÅ vilket sätt skulle JAG skadas av detta?

Så jo, gränsdragningen är precis så enkel som jag vill påskina. Den handlar nämligen om den respekt du verkar vara oförmögen att visa.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?