Gabriella S skrev 2007-10-11 18:07:20 följande:
Men då säger jag IGEN: varför dra gränsen just vid homosexuella??? Varför måste vi inte i lika hög grad respektera människor som vill leva som man-och-hustru med grisar..? Varför ska vi inte ge DOM frihet, möjlighet att leva ett gott liv och så vidare..? Frågan om gränsdragningen är inte så självklar som du vill påskina..! I de allra flesta av jordens länder, så drar man gränsen FÖRE homosexualitet (även mellan vuxna). D.v.s. det tillåts inte. Homosexuella i Sverige har ändå väldigt mycket frihet jämfört med i andra länder. De FÅR leva ihop, de straffas inte o.s.v.. De får till och med ingå partnerskap! Och DÄR tycker jag att det kan stanna. Mer än så får gränserna inte flyttas, för då blir det skadligt för den allmänna anständighets- och moralkänslan hos befolkningen i allmänhet.
Om någon vill leva ihop med en gris så go ahead. Så länge inte grisen skadas av det så kan jag inte se varför jag ska lägga mig i det.
Om samhället sedan ska administrera juridiska/ekonomiska relationer mellan människa och gris kan givetvis diskuteras. Men om tillräckligt många efterfrågade detta så ja, varför inte [bortsett från att DU inte vill det]? PÅ vilket sätt skulle JAG skadas av detta?
Så jo, gränsdragningen är precis så enkel som jag vill påskina. Den handlar nämligen om den respekt du verkar vara oförmögen att visa.