Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

stina84 skrev 2007-09-03 19:58:51 följande:
    Japp jag läser vad du skriver men jag förstår inte vart du vill komma. Jag tycker att det är fel, precis som det står i bibeln att det är...
    Så du tycker också att det är fel av barn att vara stökiga, av kvinnor att gå till kyrkan under mensen och, ja, det vi gjorde igår, skrev en massa under sabbaten, har du bett om ursäkt för det?
  • Dorian Ertymexx
    Sockerkakan81 skrev 2007-09-03 20:14:41 följande:
    Verkar ju finnas olika sätt att se saken på. Sedan finns det ju också de homosexuella som väljer att inte leva ut sin homosexualitet eftersom de tror fast på att det är emot Bibeln... Så det är inte bara "kristna homofober" som tycker som de tycker, utan även en del av de homosexuella själva...
    Att vara homosexuell betyder inte att man inte kan vara homofob.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-03 20:24:19 följande:

Just så!! Men om en sier et enda ord mot homofili så er en jo homofob med en gang..
    Ja..?
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-03 20:25:35 följande:
    Undrar varför gud skapade en man och en kvinna och inte två män eller 2 kvinnor?För mig står det helt klart och tydligt att det är fel, du kanske borde läsa bibeln igen
    Ååå vad jag älskar när folk gräver en grav åt andra så man kan knuffa dem däri...

Om gud verkligen bara skapade EN man och EN kvinna, måste ju Kain, Abel och Set ha begått incest å det grövsta, eftersom vi är sex miljarder idag. Så antingen skapade gud oss för arvsynd utan chans för att komma undan, eller så är incest inte fel enligt bibeln. Which is it?

Fast det är klart, om vi vore en hel art av inavlade varelser skulle det ju förklara en hel del... Speciellt som det skett två gånger, med tanke på Noaks ark och det tämligen lilla gruppen människor som hängde på den kanotfärden...
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-03 20:33:41 följande:
    Så är det inte alls, håller inte med dig här!
    Jag struntar i om du håller med mig. Det handlar om VAD SOM STÅR I BIBELN. Eller är din fundamentalism beroende på vilka synder DU inte tycker om?
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-03 20:37:11 följande:
    Jag tänker inte ens gå in på det, det är OT för mig i detta ämne
    Nej, det är klart, allt som kräver konsekvens av kristna är OT. Förlåt, jag glömde.
  • Dorian Ertymexx
    Peippo skrev 2007-09-03 20:49:43 följande:
    Kanske Pauli var homofob? Hur kan vi veta att han inte var det och la till en parentes i boken?
    Nej nej! Det kan han ju inte ha gjort, han var ju Kristen! Och de ljuger aldrig! ;/
  • Dorian Ertymexx
    johannawalfridsson skrev 2007-09-03 20:54:06 följande:
    Peippo =Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: 'Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden!' Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru och de skall bli ett kött" (1 Mos 1:27-28 och 2:24)
    ...Ergo, incest är OK enligt GT.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-03 20:56:06 följande:
    Du kanske tycker att jag gräver min egen grav. Men varför går du in på saker som inte har med det vi disskuterar att göra? Här disskuterar vi homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan inte incest. Och heller inte deras rätt att få gifta sig över huvudtaget
    Nej, vi diskuterar vad som står i bibeln. För det är det DU gör i alla fall. Om vi inte kan diskutera ditt källmaterials validitet, hur ska vi ha en vettig diskurs överhuvudtaget?
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-03 20:57:14 följande:
    Jag känner nog lika många kristna som du om inte ännu fler, och jag har aldrig hört någon av dem säga att homosexuallitet INTE är en synd!
    Så nu är homosexualitet en synd. Det var bara akten som var en synd nyss.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?