Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

stina84 skrev 2007-09-03 20:59:56 följande:
    Så bara för att du säger så är det så då eller? Du verkar tro att ditt ord är lag här inne! Ta fram det/de bibelcitaten då!
    Borde inte du som god kristen ha bättre koll på det än jag, en förtappad själ? Titta efter själv. Om jag inte får ifrågasätta dina käller, våga fan inte ifrågasätta mina.

Men jag kan ge dig en hint om att de dragits upp flera gånger i den här tråden av andra bibelkunniga. Har inte lust att ringa min präst-väninna för idiotfrågor ikväll.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-03 21:00:44 följande:

Helt alvorilgt så trenger en ik være fundamenmtalist for det om at en ik er for homofili..må le litt her..
    Nej, men fundamentalism är när man tror att ens tolkning är den enda rätta, och att alla i hela samhället ska anpassa sig efter det. Precis som här i tråden.
  • Dorian Ertymexx
    Peippo skrev 2007-09-03 21:01:06 följande:
    Hmmm...dra inte alla kristna över samma kant nu...
    Jag ber om ursäkt. Jag känner själv flera kristna, en präst till och med... Just fundisar får mig lätt att se rött, speciellt när de börjar leka "jag behöver inte förklara min världsbild minsann"-leken så fort man ifrågasätter deras validitet.
  • Dorian Ertymexx

Tant Greta skrev 2007-09-03 21:01:18 följande:

Men om nu Gud skapade människan till sin avbild..Gjorde han något fel&råkade då skapa den homosexuella människan?Som inte är välkommen i Guds hus?*funderar*
    Gud gjorde många fel. Han skapade änglarna, men en blev litet trasig. Människorna är hans avbild, men de verkar litet svaga och konstiga för att vara en guds avbild. Sedan råkade han visst placera ett träd där han inte ville ha det, och glömde plocka bort det, dränkte hela världen och satte upp regnbågen som ett "ooops I'm sorry"... För att vara en allsmäktig, allvetande och ofelbara varelse verkar han ganska... mänsklig. Han fick ju nästan spö av en snubbe vid namn Israel, och fick fuska för att vinna brottningsmatchen.
  • Dorian Ertymexx
    johannawalfridsson skrev 2007-09-03 21:40:24 följande:
    tant greta =Att vara homosexuell - att ha en inriktning kroppsligt och en annan inriktning själsligt - är förvisso en avvikelse från det normala och något som bryter mot Guds ursprungliga avsikt med människans roll som manlig och kvinnlig könsvarelse. Problemet är att den som är homosexuell befinner sig i den situationen att hans person som helhet består av två motstridiga "karaktärer": kroppen och själen. Och då måste ju den yttersta frågan bli: vad ska en homosexuell förneka - den yttre eller den inre människan? Ska han förneka sin kropp eller ska han förneka sina känslor?
    Sant, det är inte normalt. Och det kan de vara tacksamma för, de "normala" här på FL verkar inte direkt ha avundsvärda liv.

Normal är ett annat ord för "feg". En som inte vågar leva som den vill av rädsla för att moraltanterna (och gubbarna) ska mobba ut dem. Som hellre tiger och lider än visar att allt inte är villa-volvo-vovve.
  • Dorian Ertymexx
    johannawalfridsson skrev 2007-09-03 21:50:12 följande:
    Han menar bara att det som är OT här i denna tråden kan vi ta i den andra tråden, så vi håller oss till denna trådens fråga
    Lustigt att allt som kan användas emot ert homosexualitetsargument anses som OT. Heh.
  • Dorian Ertymexx
    bbpop skrev 2007-09-03 22:05:19 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-03 22:02:25 följande:
    Fascinerande.
    Är det bara jag som ser det? Eller var det medhåll jag just fick? För de är pigga på att citera bibeln, men försöker man komma med motargument från samma bok är man "OT" helt plötsligt.
  • Dorian Ertymexx
    Mallan76 skrev 2007-09-03 22:15:54 följande:
    Inlägg 1643: (Dorian): 
    Jag är nog ganska "normal", men vet du vad? Jag är rätt så nöjd med det ändå!
    Och jag är inte det minsta "feg" -detta är det liv jag valt!
    Sen kan folk kalla mej för "moraltant" bäst de vill...
    Om du gjort ett medvetet, aktivt val - grattis. Men då är du faktiskt inte normal. Det normala är att inte ens välja, utan att som en slaktkyckling bara följa rullbandet som någon annan föresatt en. Och inte fatta varför man vantrivs.
  • Dorian Ertymexx
    Mallan76 skrev 2007-09-04 08:50:06 följande:
    Markera: Menar du alltså att jag ägnar mej hela dagarna åt att trycka ner andras livsstilar??
    Nej tack, har annat för mej...

Bara för att jag inte tycker homosexuella ska få gifta sig i kyrkan ser jag knappast dem som mindre värda för det. Har kollegor som är homosexuella och jag umgås minst lika gärna med dem som vilken hetero som helst. De är hur goa som helst. 
    Aldrig att jag skulle gå och "trycka ner" någon enda av dem...

Men bara för att man inte tycker homosexuella ska få ingå ett heligt förbund i kyrkan utan anser att registrerat partnerskap duger alldeles utmärkt, så är man väl homofob antar jag...
    Suck, alltid samma visa.
    Och då återkommer frågan - om registrerat partnerskap är så OK, varför inte låta alla göra det, istället för kyrklig vigsel?
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-04 09:14:30 följande:
    Nu har jag letat då eftersom du inte kände för det. Du säger att mord är en dödssynd, men så här står det i bibeln:"Allt skall förlåtas människorna, deras synder och hädelser, hur de än hädar. Men den som hädar den helige Ande får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd" (Mark 3:28-29)
    Aha. Så de sju dödssynderna är alltså bara myt och bluff. Oki.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?