Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

qenzo skrev 2007-09-05 00:10:25 följande:
    Hehehe man tackar :DJag väntar på att få svar på en fråga jag ställde.Om det inte är okej för en homosexuell att säga make/maka.Har för mig att det var Gabriella som skrev om barnmorskan som sagt partner, och att det ju var ett sååå fult ord.Men alla kallar ju homosexuella makar för partners hela tiden, så... why?Vad är skillnaden?Sedan kan det ju ha varit ordvalet Partner eftersom barnmorskan inte visste huruvida paret var gift eller ej.
    Ja du SER vilken syndig tid vi lever i, när vi inte ens kan ta för givet att en man och en kvinna är gifta, och därmed heliga. Partner, det kan ju vara en kk, en älskare eller något annat syndigt, men en make och en maka, det är heligt det.

Det är så jag förstår fundisarna i alla fall.
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-05 07:49:29 följande:

fast det var kyrkan som gav folk på moppo Det var dom som ansåg att jorden var platt och tolkade in vissa verser i bibeln som stöd för det tror jag..Menar bara att dom som skrev bibeln trodde antagligen inte att jorden var platt.
    Varför skulle de inte trott det?
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-05 07:51:14 följande:
    Jag tycker inte man kan jämnföra människor med djur. Vi står ganska högt över dem.
    Det gör vi inte alls.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-05 08:53:15 följande:
    Så för att kunna fastställa vad som är naturligt så måste man jämnföra oss med djur? Nej tack.
    Dags att förklara litet om homo sapiens här, tror jag bestämt.

OM du någonsin ska roa dig med att använda ordet "naturlig" om människor, är det kanske bra att ha koll på hur vi fungerar.

Det är nämligen så, att ju högre stående ett djur är (i bemärkelsen ju intelligentare den är), desto mindre instinkter har den, och desto mer måste läras in på ett eller annat sätt. En myra kan jobba och arbeta från första stund den inte längre är en larv, en chimpans behöver flera år på sig att bli en fullvärdig vuxen.

Människor är intelligensmässigt högre stående än chimpanser, bonobos och likvärdiga djur. Det betyder att antalet instinkter är färre - med andra ord, antalet saker som är NATURLIGT för oss är färre. Vi måste läras in saker, och vi är som art otroligt flexibla i vad vi accepterar. Och vi bygger också våra världsbilder därefter. Fostra ett gäng barn att man bara får gifta sig med samma kön som bästisar, och de kommer om än inte bli homosexuella så åtminstone bli chockade över att en man och en kvinna gifter sig. Lär dem att gå naken är helt OK, och de kommer undra varför någon skyler sig med tyg.

Kort sagt - kort på att du talar om rent fysiologiska processer, som att vi äter, svettas, sover, skiter - så kan du aldrig ALDRIG säga att något är naturligt eller onaturligt. Allt sådant är kulturellt, och inget annat.
  • Dorian Ertymexx

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 09:05:38 följande:

Här kommer min teori huruvida det är naturligt eller inte...Titta på bilder med lesbiska förhållanden, då kan du tydligt se att den ena ska föreställa "mannen" i förhållandet. Dvs hon har kortklippt hår, killkläder och kanske står med armen om sin kvinnliga kvinna.Varför är det så om det nu är naturligt med homosexualitet? Hade det varit naturligt så hade man nog sett två feminima kvinnor som håller om varandra. Naturligt är ju att man dras till det motsatta, annars skulle inte homosexuella följa det manliga och kvinnliga mönstret...Antagligen så känner den manliga kvinnan sig som en man och då helt naturligt så drar hon sig till kvinnor.Den feminima kvinnan dras från början till män, men nåt har gått snett på vägen, kanske illa behandlad av män i hennes närvaro tidigare eller liknande. Därför dras hon till kvinnor med manliga tendenser...Det här var min teori iallafall. Men bara för att jag anser att det inte är naturligt så tycker jag inte att det är fel med homosexualitet.Tycker att det är helt sjukt att det blivit en så stor debatt om det och att människor än idag inte kan få välja den delen av sitt liv själva!
    Det är en generalisering, dels eftersom många butchar är par, dels eftersom butchar inte är manliga - de är hårda kvinnor.

Och det finns många lesbiska par som är två feminina. Det är en manlig (eller snarare heteronormativ) myt att det är skadade kvinnor som blir lesbiska. Det har inte ett dyft med saken att göra.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-05 09:10:50 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 07:10:13 följande:
    Ja, och det där kan jag faktiskt skriva under på. Inget konstigt alls.
    Om jag var elak skulle jag säga att fundisar är löjligt förutsägbara, men jag är snäll och säger istället att jag är bra på att förstå hur andra resonerar.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-05 09:23:28 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:10:37 följande:
    Tempelriddarna och korsriddarna fanns mycket väl. De var munkar "i botten", men valde en riktning där de övade sig till stridsmän för att kunna tjäna sin Gud på det sättet. Om det sedan var det rätta sättet kan man väl tvivla om - men det var den tidens sätt att lösa konflikter.I så fall är det mer sorgligt att vi ännu idag, år 2007, har flera krig pågående runt om i världen... Krig som du i alla fall inte kan beskylla kristendomen för.De hade i alla fall säkerligen annat att tänka på, än att spela för luta för sköna damer och liknande som det står om i Eufemiavisorna...
    Riddarordnarna blev extremt rika och viktiga maktfaktorer. Knappast de renläriga fattiga munkordnar man tänker på annars. Att just tempelriddarna blev krossade i Frankrike beror mycket på att de just hade fått för mycket makt och rikedomar för kyrkans och kungamaktens gillande; de började bli politiska hot.

Haha, många av de krigen grundar sig på kristna slagord. Ta en titt på nätet, om du kan hitta G.W. Bushs tal, speciellt de om krig. Mycket gud hit och gud dit. Många afrikanska krig baseras på religion också (eller har det som ursäkt i alla fall; jag tror att få krig någonsin har religion som grund, bara som ursäkt).
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-05 09:37:11 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 07:03:56 följande:
    Jaha. Och nu menar du alltså att de katolska prästerna är "oubildade", eller..? Jag tvivlar på att DU skulle komma igenom deras utbildning...
    Jag pratade inte om de katolska prästerna. Jag pratade om dig och de andra fundisarna här i tråden. De katolska prästerna är ofta långt mer upplysta, moderna och genomtänkta. Utom deras fundisar, Opus Dei och grabbarna. De kör också med "vad jag inte gillar gillar inte gud"-stilen.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-05 09:42:03 följande:

Faktum är att jag också trodde att det var en fördom. Men häromdagen bekräftade qenzo, som själv säger sig leva med en kvinna, så hon bör ju veta, att det ÄR så. Där ser man: man ska tro på "fördomar" - de är ofta sanna!
    ... Jag hoppas du var ironisk där. Annars kan jag börja rabbla fördomar i långa hopar om barnknullande präster och vad allt annat "trevligt" som sker i kyrkorna runt om i världen...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?