Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

fia sthlm skrev 2007-09-03 08:19:22 följande:

Nej, att man inte tycker präster ska tvingas till att viga folk dom inte vill viga har inte med homofobi att göra.
    Och där är vi överens. Men varför får inte präster som VILL viga homosexuella göra det då? Är deras tro inte lika viktig och äkta som de homobelliskas?
  • Dorian Ertymexx

"Jag tycker han är modig och tuff som vågar gå emot allt som är PK."

Okey... Jag tycker att barnalstring är sjukt och vidrigt i den värld vi lever i, och borde nästan förbjudas tills vi fått ordning på jorden och de som redan lever på den.

Det var VERKLIGEN inte PK sagt av mig. Är jag modig och tuff nu?

• Dorian Ertymexx
    yakumo skrev 2007-09-03 10:42:42 följande:
    I samma kapittel några rader längre ner så står det också att man ska stena olydliga barn till döds. Samt att folk som jobbar på sabbaten (söndag) skall avlivas.Det står ochså att det är skammligt för en man att ha långt hår, vilkat jag håller helt och hållet med om. Kolla bara på E-Type
    Men du vet, DE reglerna har ju Jesus avskaffat. Det är bara monogamin och gaybashandet som ska vara kvar ur gamla testamentet, utöver de tio budorden. Allt annat är reviderat.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-03 12:13:39 följande:

Nu hinner jag inte stanna och diskutera (jag har bara rast), men jag måste ändå inflika en sak. Jag är EMOT att man missbrukar ordet "homofob". Man måste ha rätt att ha uppfattningen att homosexuella förhållanden är emot Gud, emot naturen, eller både och, utan att få stämpeln "homofob". "fob" syftar ju på "fobi". Det FINNS homofober, men det är personer som är helt fixerade vid homosexualitet, alltid tycker sig se det även där det inte finns, misstänkliggör människor för att vara homosexuella och sprider rykten om detta etc.. Samt ofta att de är skräckslagna för att själva få rykte om sig att vara homosexuella, kanske till den grad att de inte ens vågar ha vänner av det egna könet, och aldrig vågar vidröra någon av det egna könet i något sammanhang.
    ...och att ondgöra sig över att det finns homosexuella är alltså INTE jämförbart med alla dessa symptom menar du?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-03 12:18:20 följande:

Jo, men oavsett vad de har gjort så är ju inte vigseln en sanktionering av något syndigt. Det är inte syndigt eller kriminellt för en man och en kvinna att gifta sig med varandra. (Däremot skulle jag säga att det är ett tecken på _dåligt omdöme_ att gifta sig med en person, som låt oss säga har mördat båda sina tidigare fruar... Där borde kanske prästen ha talat med kvinnan och försökt övertala henne att avstå..?)Det är ju ingen som viger en pedofil vid ett barn, om man säger så. Snarare får man väl hoppas, att en pedofil som gifter sig får lättare att låta bli barn, än om han är ensam och bara sitter hemma med sina fantasier. (Men vill han gifta sig med en småbarnsmamma så är det samma sak där - prästen bör nog ta ett allvarligt snack med mamman innan...)
    Men det där är dubbelmoral. För om mannen haft ihjäl sina tidigare kvinnor innan de fått barn, har ju hans syfte med äktenskapet varit att knulla men inte skaffa barn, och därmed är han ju lika illa som de homosexuella, och bör alltså inte få gifta sig!

Och om man inte ska "stödja synden" ska inte folk som har haft sex heller få gifta sig. Det är fel i guds ögon, och de ska inte vigas och helgas som par, syndare som de är.

Och frågan om folk som vet att de inte kan få barn ska få gifta sig har ännu inte besvarats. Ska heterosexuella som är sterila inte få gifta sig?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-03 12:27:22 följande:

Det är ju ingen som tvingar någon att tro på den heller! Men om man nu INTE tror på den - vad har man då i KYRKAN att göra? Kyrkan bygger ju på den boken vare sig du gillar den eller inte, och om du inte gillar den så får du väl bara låta bli att gå till kyrkan. Och inte gå in där och försöka tvinga prästerna som verkar där, att rätta sig efter DINA åsikter...Hur svårt kan det vara..?
    Jag tror att de ord som använts (om det var här eller i en annan tråd där just skolavslutningar och liknande nämndes) är Tradition och Hävd.

Med tanke på att folk idag gifter sig som för hundra år sedan inte ens skulle fått komma in i kyrkan (skiljda, de som haft barn utan att ha en man, romer etc) så är det liksom lustigt att man pratar om vigseln som om det alltid varit öppet för alla heteropar. Kyrkan har ständigt motsatt sig en friare och mer humanistisk människosyn, och idag fortsätter man med den kampen, fast man förlorat så många gånger förr - och alltid sopat förlusten under mattan.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-03 12:27:22 följande:

Det är ju ingen som tvingar någon att tro på den heller! Men om man nu INTE tror på den - vad har man då i KYRKAN att göra? Kyrkan bygger ju på den boken vare sig du gillar den eller inte, och om du inte gillar den så får du väl bara låta bli att gå till kyrkan. Och inte gå in där och försöka tvinga prästerna som verkar där, att rätta sig efter DINA åsikter...Hur svårt kan det vara..?
    Nej, det är därför vi vill göra äktenskapet till en rent juridisk handling, så slipper de arma prästerna göra någonting de inte vill. Fint va?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-03 12:32:57 följande:

Man behöver ju inte tycka illa om de homosexuella som individer. Men man kan tycka att deras HANDLINGAR är fel, ifall de lever ut sin homosexualitet. Jag skulle t.ex. verkligen inte tycka illa om den prästen som vi diskuterade tidigare - han som är homosexuell men lever i celibat. Han verkar vara en stor man - honom skulle jag respektera mycket högt, om jag kände honom!Och att det finns enstaka djurindivider som utför homosexuella handlingar, bevisar väl inte att det är rätt? Det kan så klart bli vajsing på sexualiteten hos dom också. Precis som det kan bli vajsing i huvudet på en nybliven djurmamma, så att hon överger sin unge och låter den dö av törst, svält och kyla. För den skull, säger vi väl inte att människomammor som gör så (och det förekommer) är fullt normala?Det finns till och med djurmammor som ÄTER sina ungar...
    Om du med alla arter som är högre stående än amöban menar "ett fåtal" så ja, då är det bara ett fåtal arter som är homosexuella. Bara de med hjärna eller centralt nervsystem av något slag. Och som har minst två kön, förstås.

Japp, och det är roligt att just DU tar upp hur djur kan bete sig, eftersom du tidigare talade dig varmt för vad som var NATURLIGT. Det är fullt naturligt att äta sina barn, vara otrogen, ha sex utan äktenskap, ha sex med flera, gå runt naken, och allt det där du avskyr - för det är så i naturen.

Men du verkar nyttja naturen som du nyttjar gamla testamentet - du använder de bitar som passar dina jämförelser och skyller allt annat på att det är "sjukt" eller "stycken som Jesus reviderade". Tyvärr fungerar den taktiken ganska illa med skärpta, erfarna debattörer, som kräver konsistens. Antingen är det BRA med det som är naturligt, eller så är det DÅLIGT. Du får bestämma dig. Antingen BEKRÄFTADE Jesus det gamla förbundet (med att homosex är fel, liksom långhåriga, stökiga barn, mens i kyrkan, diska på en söndag etc), eller så MOTSADE han det, och då gäller INGET som står där.

Bestäm dig.
  • Dorian Ertymexx
    Rosenöga skrev 2007-09-03 12:49:00 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-03 01:12:14 följande:
    Så för dig är alla homofober om de inte varit tillräckligt länge i skolan. Är det verkligen så du menar?Du har väl varit tillräckligt länge i skolan för att veta vad fobi är. Wikipedia:"Homofobi, ett ord sammanfogat av orden homosexuell och fobi, som vanligen betecknar antingenen kliniskt påvisbar fobi ( kraftig irrationell rädsla) för homosexuella/homosexualitet, se homofobi (psykologi). ett allmänt starkt ogillande som, utan inslag av kraftig irrationell rädsla, riktar sig mot homosexuella/homosexualitet, se homofobi (samhälle)" Det är så fel att påstå att den är homofob som är emot könsneutral äktenskapslagstiftning. Det behöver inte vara ogilland av homosexuella. T ex. I katolska kyrkor får du inte gå in klädd i shorts. Beror det på att katolska kyrkan är motståndare till alla människor som är klädda i shorts? Nej, de tycker bara inte att det passar i kyrkan. Samma med homovigslar. Många tycker inte att det passar in i kyrkans budskap. Det är inte avsky för homosexuella.
    Jag har gått i skolan länge nog för att se att du inte läst min text ordentligt, eller att du med flit misstolkat den för att vinna billiga poänger.
  • Dorian Ertymexx
    Peippo skrev 2007-09-03 14:38:48 följande:
    FY VILKEN LÄSKIG LIKNELSE!!! Att jämföra homosexualitet med djur som äter sina egna ungar!!! Det var lågt och oerhört obildat. Du kallar med andra ord homosexuella för onormala?! Det är fullständigt kränkande trots att jag inte är det! Undrar om am ens får uttrycka sig så?
    Du, de ska vara TACKSAMMA att de är onormala. Har du hängt här på FL länge nog för att se vad som anses normalt? *ryser*
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?