Gabriella S skrev 2007-09-03 12:32:57 följande:
Man behöver ju inte tycka illa om de homosexuella som individer. Men man kan tycka att deras HANDLINGAR är fel, ifall de lever ut sin homosexualitet. Jag skulle t.ex. verkligen inte tycka illa om den prästen som vi diskuterade tidigare - han som är homosexuell men lever i celibat. Han verkar vara en stor man - honom skulle jag respektera mycket högt, om jag kände honom!Och att det finns enstaka djurindivider som utför homosexuella handlingar, bevisar väl inte att det är rätt? Det kan så klart bli vajsing på sexualiteten hos dom också. Precis som det kan bli vajsing i huvudet på en nybliven djurmamma, så att hon överger sin unge och låter den dö av törst, svält och kyla. För den skull, säger vi väl inte att människomammor som gör så (och det förekommer) är fullt normala?Det finns till och med djurmammor som ÄTER sina ungar...
Om du med alla arter som är högre stående än amöban menar "ett fåtal" så ja, då är det bara ett fåtal arter som är homosexuella. Bara de med hjärna eller centralt nervsystem av något slag. Och som har minst två kön, förstås.
Japp, och det är roligt att just DU tar upp hur djur kan bete sig, eftersom du tidigare talade dig varmt för vad som var NATURLIGT. Det är fullt naturligt att äta sina barn, vara otrogen, ha sex utan äktenskap, ha sex med flera, gå runt naken, och allt det där du avskyr - för det är så i naturen.
Men du verkar nyttja naturen som du nyttjar gamla testamentet - du använder de bitar som passar dina jämförelser och skyller allt annat på att det är "sjukt" eller "stycken som Jesus reviderade". Tyvärr fungerar den taktiken ganska illa med skärpta, erfarna debattörer, som kräver konsistens. Antingen är det BRA med det som är naturligt, eller så är det DÅLIGT. Du får bestämma dig. Antingen BEKRÄFTADE Jesus det gamla förbundet (med att homosex är fel, liksom långhåriga, stökiga barn, mens i kyrkan, diska på en söndag etc), eller så MOTSADE han det, och då gäller INGET som står där.
Bestäm dig.