Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Moxie skrev 2007-11-18 20:56:22 följande:
    ...men han är väl en sån där smygliberal svenskkyrklig typ utan ryggrad som viker sig under vilket PK-tryck som helst......eller hur det nu var.
    Och han är väl framförallt inte en bildad katolik. ;)
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-19 07:12:04 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 07:07:10 följande:
    Alltså, Opus Dei är inte den mystiska, underjordiska skräckorganisation som de framställs som i de billiga thrillers och barnsliga pojkböcker som antagligen utgör hela din lektyr... Du har fått dom på hjärnan!
    Som sagt, jag har inte läst nämnda lektyr. Jag har läst spansk historia. I Spanien. Där de var mest aktiva. De är inte ett dugg mystiska, de är fascistoida, fanatiska och har vedervärdiga värderingar. Fast jag tror att du skulle gilla dem, faktiskt. Gå in på deras hemsida och läs på.
  • Dorian Ertymexx

Som sagt, jag visste att du skulle gilla det. Men läs litet om deras historia - på andra siter än deras egna. De var grabbarna som stöttade Francos diktatur.

• Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-19 10:32:27 följande:

Visst, men båda delarna blev han för sin kamp för de svartas rättigheter i sitt eget land. Och inget annat - det här andra har han börjat med nu på gamla dagar, när han antagligen fått en släng av demens...Fråga vad Ärkebiskopen av Canterbury tycker om det - han som är överhuvud över hela den världsvida anglikanska kyrkan...
    Så så länge han slåss i kyrkan för svartas rättigheter är han frisk och stark, men när han fortsätter slåss för homosexuellas rättigheter har han blivit dement???

Ehm, Gabriella, det är den afrikanska grenen som är emot homosexuella; den västliga delen är FÖR homoäktenskap till stor del; därav den stora schismen inom anglikanismen.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2007-11-19 10:43:49 följande:
    Fråga vad ärkebiskopen av Canterbury gjort för mänskligheten, förutom att ha polerat stolsdynor med sin byxbak.Jämför med det Desmond Tutu uträttat.
    Halleluja brother!
  • Dorian Ertymexx

bebbe made in italy skrev 2007-11-19 11:03:48 följande:

Jag hade då inte velat gifta mig i kyrkan om bibeln föraktade tjejer med te.x chrons sjukdom som jag har (bara ett exempel) Det är förnedrande och när man gifter sig så handlar det ju om bibeln. Även att biberln är gammal så är det ju dock bibeln och det kan man ji inte bortse ifrån... Annars kan man ju lika gärna ha en vanlig bok att läsa ur när man gifter sig och då försvinner hela syftet. Jag kommer aldrig förstå varken gay folk som vill gifta sig i kyrkan å ointe kvinnliga präster heller....
    Därför att en del inte tror att gud är en gammal misogyn, homofob stofil som avskyr vad han själv skapat (mer eller mindre aktivt). Skulle vara faaasligt få som var troende kristna om den mörkare bibliska synen var den enda tillåtna. "Men för fan Greta, inte kan du sitta i styrelsen, ut och laga kaffe åt oss, som bibeln förespråkar!"
  • Dorian Ertymexx

bebbe made in italy skrev 2007-11-19 11:09:30 följande:

Men vadå Biblen är ju Bibeln. Dom kanske var korkade... Men det är ju det som står som Bibeln står för. Om Gud inte ville ha kvinnliga präster då lär han ju inte vilja ha det nu heller bara för att samhället har förändrats. Så kan man ju inte resonera, då kan man ju skriva om hela Biblen då och man får inte ändra ett ord i Bibeln utan ayy bli straffad så det blir ju svårt. Om man är djupt religös så vegt man att det är Guds ord som står i Bibeln och säger man att de som skrev Bibeln var korkade så kallar man Gud korkad...
    Ahem. Litet fakta då. JESUS sa inget om kvinnliga präster. PAULUS uttalade sig i frågan; och det han sa kan tolkas på många olika sätt (såsom också görs i olika samfund, kyrkor, etc).

Faktum är att Jesus inte sa ett ord om prästerskap alls. Eller om en kyrka. Och han sa sannerligen inte ett pip om att man ska gifta sig heller. PAULUS skrev att man ska gifta sig OM MAN ÄR VILJESVAG. Idealet är att avstå helt från sex. Lustigt då att man inte ska ha det som ideal för kristendomen, när man samtidigt ska bjäbba på andra saker som Paulus uttryckt med långt mindre tydlighet.
  • Dorian Ertymexx

bebbe made in italy skrev 2007-11-19 11:18:44 följande:

Nu blandar du ihop bibeln och koranen. Allah sade till Mohammed vad som skulle stå i Koranen. Bibeln är en samling berättelser som anses ha baserats på vissa av lärjungarnas tolkningar av det som skett. Om en person skulle skrivit hela NT skulle gud framstå som MILT sagt förvirrad, då den motsäger sig själv på många punkter. Tex nämns det i ett evangelium att Judas hängde sig, i en annan att han köpte mark för silverpengarna och snubblade på en sten på sin åker och sprack mitt itu. Han kan inte gärna gjort både och.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?