Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

stina84 skrev 2007-09-13 09:53:13 följande:
    Det är absolut inget fel med att klistra in verser så som du gör Fia, däremot är det fel att lägga ord i Guds mun!
    AMEN!!!
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-13 10:22:10 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-13 10:16:56 följande:Va? Ja, har dom fördomar mot homosexuella så är de homofober. Fattar inte vad du är ute efter? Att jag ska säga att alla som tolkar bibeln att homosexuella är syndiga är homofober. Tja, då är dom väl det då. Nöjd?
    Det blir misbruk av ordet homofob..men det vet du kanskje ik?
  • Free Spirit
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-13 10:52:23 följande:
    Försökt att beskriva det där men trollbottom kan inte hålla med om att det finns.Men det finns ju tydligen ett namn på det så då kan jag ju inte vara den enda som lagt märke till det.
    Nei du er ik den eneste som har lagt merke til det..
  • Free Spirit
    birk skrev 2007-09-13 11:11:17 följande:
    Ska man vara riktigt religiös i frågan (jag är inte religiös) står det väl i Bibeln att Gud skapade människan efter sin avbild. Med andra ord har även Gud tendenser till homosexualitet, och då ska alla få gifta sig var de vill.
    Gud tendenser til homoseksualitet? Nu har eg lest det oxo!! Men er meget nyfiken på hvordan du får det til..
  • Free Spirit
    bbpop skrev 2007-09-13 11:56:46 följande:
    Saken är den att man kan rättfärdiga en hel massa åsikter och handlingar med hjälp av bibeln. Det finns människor som mördar abortläkare och spränger bomber med hänvisning till bibeln. Det är naturligtvis fel och en grov förvanskning av det kristna budskapet. Du väljer att fördöma homosexualitet med bibeln i hand och det tycker jag också är en förvanskning av det kristna budskapet. Så frågan är ju vem som lägger ord i guds mun och vem som inte gör det.
    Er det fordømmende å kalle en spade for en spade..da er vel oxo Gud homofob og fordomsfull..Men du har tydligtvis glemt hva ordet homofob betyder..
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-13 16:34:06 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-13 14:05:17 följande:Alltså det var precis det här jag sa att det var helt fel och att vi är flera som sagt att du har fel. De flesta ser inte ut som den bild media målar upp och de flesta ser inte ut som fördomen är. Alltså de flesta flator är inte butchiga bara för att det är flator. De flesta är precis som vem som helst. Fattar inte att det ska vara så svårt att förstå. Varför skulle lesbiska tjejer vara mer butchiga än heterosexuella tjejer? Tänk om det är två hetrotjejer du sett men som bara går hand i hand?!Men det här är väl absolut inte ot. Och för att de flesta tror att en flata ser ut på ett speciellt sätt på den här sajten gör det inte till att det inte är en fördom eller att de inte är homofober.
    Och för att de flesta tror att en flata ser ut på ett speciellt sätt på den här sajten gör det inte till att det inte är en fördom eller att de inte är homofober.

Tror mest ik mine egne øyne når eg leser dette..er det en fordom å tro at en flate ser ut på en spesiel måte? Eller at en blir homofob for det om?
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-13 12:43:47 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-13 12:01:08 följande:Gud är bara homofob om man tolkar, tror att gud inte tycker om homosexualitet. Nu tror, tycker, tolkar ju inte alla det som du så vad Gud är bör bli osagt. Sen kanske Gud är större än så
    Eg har slått opp det orde homofobi for deg siden det virker for at du har misstolket det så til dei grader.

fobi' -en (se -fobi) (sykelig) redsel for homoseksualitet (hos seg selv og andre)
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-13 17:00:21 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-13 16:51:23 följande:Herregud. Snacka om att vrida saker till helvete. Jag skrev att det är en fördom att tro att alla zigenare stjäl. Jag skrev inte att det var sant. Vilket det inte är. Och självklart är det inte en fördom att säga att några zigenare stjäl. Men det är en fördom att säga att de flesta zigenare stjäl. Ser du skillnaden? Fördom att allaIcke fördom att någraFördom att dom flestaNä, du säger inte att alla homosar följer en mall. Du säger att de flesta och det är en fördom. Och fia, jag undanbeder mig nedlåtande kommentarer som kära du, lilla vän, fröken osv. FreeJag har inte missuppfattat homofob över huvudtaget. Och nu är det fördom vi pratar om. Men visst om du nu inte vet vad fördom är så slå upp det istället.
    Jag har inte missuppfattat homofob över huvudtaget. Och nu är det fördom vi pratar om. Men visst om du nu inte vet vad fördom är så slå upp det istället.

Det er jo tydligt at du gjør for du mener at en er homfob på grunn av en ik aksepetere homosexsualitet. Men det har da inget med frykt/ sykelig redsel å gjøre. Så du bør være litt mer forsiktig med å dømme folk til homofober bare fordi dei har et annet syn en deg selv.

fordom: Omdømming, meining som bygger på en fastlåst overbevisning, og ikke på (nøktern) kunnskap om den saka det gjeld.
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-13 19:57:50 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-13 16:51:01 följande:Vi talar svenska här, och går efter svenska ordböcker. Inte norska.
    Vel, eg er Norsk og går etter norsk ordbok..og regner med at det er samme betydning på svensk
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-14 02:34:25 följande:
    MoriFast har du tänkt på att bibelversen "en man ska inte ligga med en man så som med en kvina" inte funkar. Klart som tusan att en man inte ska ligga med en man så som med en kvinna. Det är ju fysiskt omöjligt ;)Såvida inte de pratar analsex och om det är analasex som det pratas om så går teorin om att vi är skapta för varandra som man och kvinna för att kunna fortplanta oss i kras.
    Men hallo..er Gud dum tror du..? Eg tror du vet meget godt va det betyr at en mann ik skal ligge med en mann som med en kvinne..du kan bare ik godta det og må vir på det helle
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?