• Benganfans

Fiske

Finns det några fler fiske intreserade pappor här? Vad fiskar ni med och i vilka typer av vatten? Själv kör jag mest haspel med lite olika spinnare och en del mete. mest kust fiske. försöker nu hitta något bra fiskeställe i närheten av nyköping.

• Svar på tråden Fiske
  • I Din Panna
    Benganfans skrev 2007-07-26 19:39:57 följande:
    var ute och provade nya rullen och spunna linan efter jobbet idag. vart bra mycket längre kast och känndes bra. nu skall jag ut i morgon någonstans eftersom det inte vart någon resa till sthlms skärgård så f¨år jag leta efter bra ställen här i södermanland
    Visst är det stor skillnad, nu kommer du inte gå över till nylon igen ;)
  • I Din Panna
    Johbe skrev 2007-08-01 19:44:07 följande:
    Inflyttad stockholmare, kom från Östersund, Jämtland senast. Där har det varit en hel del fiske, mest flugfiske men även spin, mete och dyligt.Skulle gärna ta lite tips på vart dom bra fiskevattnena finns runt omkring stockholm, gärna om det finns nått forsande vatten man kan flugfiska i, eller kanske tillochmed hänga med nån ut om det finns plats i båt eller liknande.
    Hela Stockholms innerstad kan du fiska runt. I Stockholms Ström går lax och öring och har en speciell sträcka för just flugfiske. Älvar och liknande är det tyvärr ont om, det enda alternativet är put n´ take sjöar med utplanterad fisk.
    Runt Djurgården går grov gädda.

Avslöjar inte mina hotspots ;)
  • jdrock

har varit ute en hel del mkt fina abborra på småwobblers har det blivit den största på 1 kg kul när det är lite storlek på abborren

• Johbe

I Din Panna skrev 2007-08-04 14:55:49 följande:

Hela Stockholms innerstad kan du fiska runt. I Stockholms Ström går lax och öring och har en speciell sträcka för just flugfiske. Älvar och liknande är det tyvärr ont om, det enda alternativet är put n´ take sjöar med utplanterad fisk.Runt Djurgården går grov gädda.Avslöjar inte mina hotspots ;)
    Ahh gädda på fluga är nått nytt. Jag har nog inte utrustning att fiska det riktigt än, har mest varit öring/harr för min del tidigare. Men får väl se vad kassan tillåter att införskaffa så småningom. :)

Har hört att längst ute på djurgården finns det några smultronställen, måste ta mig ut dit och kolla nån dag.
  • Johbe
    jdrock skrev 2007-08-05 23:00:51 följande:
    har varit ute en hel del mkt fina abborra på småwobblers har det blivit den största på 1 kg kul när det är lite storlek på abborren
    Trevligt, har mest jiggat abborre själv denna sommar, svärfar fick upp en på 1275, annars ligger dom runt 600-900g vilket är skoj! Redig matfisk och gott som attans med filé samt pressad potatis och citronsås.
  • I Din Panna
    Johbe skrev 2007-08-07 10:03:16 följande:
    I Din Panna skrev 2007-08-04 14:55:49 följande:
    Ahh gädda på fluga är nått nytt. Jag har nog inte utrustning att fiska det riktigt än, har mest varit öring/harr för min del tidigare. Men får väl se vad kassan tillåter att införskaffa så småningom. :)Har hört att längst ute på djurgården finns det några smultronställen, måste ta mig ut dit och kolla nån dag.
    Har personligen inte fiskat gädda med fluga, just flugfiske blev aldrig min grej, flugbindning däremot....
    Annars lämpar sig Djurgården ganska bra för det. På Djurgården finns också Djurgårdsbrunnskanalen (tror jag den heter) där det vissa delar av året går öring. Men även där krävs lite tyngre utrustning än du har till harr.

Precis, det är dit du ska (slutet av Djurgården). Inte massa människor i närheten heller om man inte vill bli störd.

(När jag skriver öring är det havsöring jag pratar om, vilket du nog förstår)
  • Benganfans

Sthlm finns det ju massor med bra fiske ställen. Synjd att det inte finns tid att fiska just nu. skall försöka komma ut nån dag i helgen. kanske provar Nyköpingsån men med spinnare då. dom brukar få upp finna borrar här.

• Benganfans

Jag har funderat lite på flugfiske, är det svårt att komma igång med det? Svärfar fick ett flugfiskeset i födelsedagspresent och nu vill han att jag också skall skaffa det. hur långtid tar det att bli bra på det?

• Johbe

Jag började med en kurs på 6 ggr, 2 ggr i veckan 3 veckor. Sen var det bara ut och testa!

Kan nog vara bra att ha instruktör/erfaren som visar lite i början iallafall, men sen är det ju bara träna. Tar inte speciellt lång tid att kunna lägga ut linan, men sen finns det ju mer eller mindre avancerad teknik att bemästra, dubbeldrag, speykast osv, men det är ju inga krav för att kunna fiska lite.

Man får räkna med ett och annat snesteg, jag har satt 2 flugor i örat, och polarn satt en i bakhuvudet som vi fick åka in till akuten för att ta bort :) Kör fortfarande med luva och solbrillor när jag inte är varm i kroppen av fiskandet :) Alla gånger det har gått fel har det berott på att man fegat eller typ tappat kontrollen över linan.

Jag har inte fiskat speciellt mycket på några år nu, men hoppas kunna komma igång igen.

• Eros Light Love
    Benganfans skrev 2007-08-12 11:43:29 följande:
    Jag har funderat lite på flugfiske, är det svårt att komma igång med det? Svärfar fick ett flugfiskeset i födelsedagspresent och nu vill han att jag också skall skaffa det. hur långtid tar det att bli bra på det?
    Det är inviduellt, men det tar ganska lång tid innan du, utan att skämmas, ställer dig och flugfiskar bredvid ett proffs om man säger så.
    Jag lärde mig aldrig tekniken ordentligt, så jag la ner verksamheten.
Svar på tråden Fiske