• Benganfans

Fiske

Finns det några fler fiske intreserade pappor här? Vad fiskar ni med och i vilka typer av vatten? Själv kör jag mest haspel med lite olika spinnare och en del mete. mest kust fiske. försöker nu hitta något bra fiskeställe i närheten av nyköping.

• Svar på tråden Fiske
  • ElakaArne

Benganfans skrev:Var ute i en sjö med inplanterad ädelfisk igår såg många leka vid ytan hade en efter upp till ytan men den högg aldrig verkar vara fel säsong. får vänta tills i höst och åka tillbaka.

Kan det var Nävsjön, vid Nävekvarn?

Är från grannstaden Okle själv så är ute vid Nävis ganska ofta.
    Frun och barnen fiskar också, så vi brukar åka dit med lite fika.

Fiskar med Cardinal haspel, slirbromsen på baksidan, lätt spö och föredrar antingen mete eller små 6grams "lillöringen",ett skeddrag, gärna kopparhärgat med ett ilsket neonrött fält på skedens översida.

Men Nävsjön är ganska grund, det gör att är det varmt i luften länge ökar vattentemperaturen snabbt och då blir fisken huggslö.
    Även om man fortfarande ser vaken och att firrarna går till ytan och käkar olika insektslarver på ytan.

Sådana tider på året är ofta fisket bättre antingen när solen går ner eller precis när gryningen kommer, men hur lätt är det att vara där då med ungar som sussar som sötast den tiden på dygnet.

Annars kan jag ju rekommendera dig att titta på Nyköping-Oxelösunds sportfiskeklubb. Googla så ser du säkert om dom har en hemsida, jag har för mig att det ska finnas.

Kustfisket här utanför är sämre än det har varit, förr visste jag precis var gäddan lekte, men tyvärr måste man nästan ha tillgång till båt för att komma åt dom. Innan alla terrordåd kunde man ju gå ner till hamnen och rycka strömming tillexempel, ja alltså Oxd hamn, men den är helt avstängd för besökare av säkerhetsskäl. Nyköpingsån har däremot ett mycket bra fiske, men kolla upp vad som gäller med fiskekort och var man får fiska först.

Lycka till

• Benganfans

Jo visst var det nävsjön vi var i. hade också velat komma ut tidigt men vart ju först vid 10 tiden. Ån kan man ju fiska i går ju att köpa kort i janssons kiosk.

Kust fiske blir det mest för mig i sthlms skärgård där jag har tillgång till båt.

lillöringen verkade väldigt bra nere i nävsjön körde med den och hade lite små hugg.

• ElakaArne

Hihi!
    Då gissade jag rätt iallafall. Jo ån vet jag många som gillar, likadant så är det många som gillar båven, men det ligger jo en bit bort. Det är ju en kallvattenkällsjö, med fin abborre, stor gädda och sik, samt ett av Sveriges två vilda bestånd av sötvattensmal (obs fridlyst). Runt Båven måste man ju däremot känna någon/några av markägarna för att köpa fiskekort. Det är inte frifiskevatten, så det kan vara ett problem.

Gillar Nävsjön, bra för ungarna med rastplatser och iordninggjorda grillstäder.

Har du provat fiske vid Stendörrens naturreservat?

Påminner om femöre här i sta´n med klippor och omväxlande djup och grynnor. Men där är det ju också bra iordninghjort med fika och grillplatser, finns en hel del fin "borre" där och precis som vid femörehuvud så kommer en hel del havsöring förbi där i oktober. Det gäller ju bara att klä sig så man inte fryser.

• Julias Farsa

Uppväxt vid Emån(5minuter promenad) så där har man dragit upp lite abbore/mört/gädda. Ingen lax eller liknande.

Har nyafiskeprylar men här på östra sidan Öland verkar det mest vara nät och båt som gäller. Inte min grej direkt.

• Benganfans

Stendörren har jag vart ute vid ett par tillfällen men gillar det inge vidare tycker det är så grundt överallt. Finns det några brä ställen nere o okle man kan fiska från land femöre eller jogersö?

• I Din Panna

Är extremt fiskeintresserad, men har tyvärr inte kunnat fiska något dom senaste 3-4 åren pga av ungarna. Men några enstaka pass har det blivit, och några enstaka gäddor har fångats.
    Försökt på mig ett sutarpass det här året med det blev ett bompass.
    Fiskar runt omkring Stockholmstrakterna.

Gädda blir det mest:

Spön: Sportex Mörrum, Adexa Tempest, Shimano (kommer inte på namnet) och några till.
    Rulle: Amb 6000 & 7000, CS Rocket

Om det är aborre, öring eller någon mindre fisk blir det:
    Spö: Berkley FireFlex, ett söndagsex egentligen eftersom aktionen i klingan inte stämmer, men det är bara perfekt för min smak.
    Rulle: Shimano Super GTA

Flugfiskespön har jag men aldrig kommit til skott med det, var helt enkelt inte min grej. Men lax- och öringflugor är jag en hejjare på ;)

• Alex23

Jag har haft ett enormt fiske intresse när jag var yngre spenderade ofta mer än 30 timmar i veckan nere vid vattnet. Men sen gick jag en sportfiske utbildning på gymnasiet, men istället för att öka mitt intresse för fiske så tröttnade jag helt :(

Men nu på dom senaste 3 åren så har mitt intresse vaknat igen.
    När min sambo var gravid var vi ute och fiskade mycket gös och öring och regnbåge. Sen Alfons föddes har jag bara varit ute ett par gånger och flugfiskat lite. I år ska jag iallfall göra ett seriöst försök på att fiska gädda senare i höst.
    Haspel utrustningen består av shimano rullar och berkley spön (kräsen :P)

Nån som har tips på bra fiskevatten runt Västerås?

• Charlie Bravo

Alex23, tror man ska försöka hålla fiske som sin hobby. Har själv ibland funderat på om det skulle var kul att börja jobba med något som rör fiske, men kommit fram till att det skulle förstöra en del av nöjet. Helt plötsligt blir det där med fiske ett måste, en plikt, och då tror jag att en del av tjusningen försvinner. Men det kan ju också vara tvärtom....mer vill ha mer.

• I Din Panna
    Alex23 skrev 2007-07-16 12:49:11 följande:
    Jag har haft ett enormt fiske intresse när jag var yngre spenderade ofta mer än 30 timmar i veckan nere vid vattnet. Men sen gick jag en sportfiske utbildning på gymnasiet, men istället för att öka mitt intresse för fiske så tröttnade jag helt :( Men nu på dom senaste 3 åren så har mitt intresse vaknat igen. När min sambo var gravid var vi ute och fiskade mycket gös och öring och regnbåge. Sen Alfons föddes har jag bara varit ute ett par gånger och flugfiskat lite. I år ska jag iallfall göra ett seriöst försök på att fiska gädda senare i höst.Haspel utrustningen består av shimano rullar och berkley spön (kräsen :P)Nån som har tips på bra fiskevatten runt Västerås?
    Forshaga fiskegymnasium?
  • Alex23

Charlie bravo, Ja det var precis så det blev, man prata fiske dag och natt och tillslut orkade man inte höra mer. Jag tror det var 2 st av 18 i klassen som efter gymnasiet började jobba med nått som var fiske inriktat, haha..
    I din panna: Nej jag gick uppe i Älvdalen.

Svar på tråden Fiske