Benganfans skrev:Var ute i en sjö med inplanterad ädelfisk igår såg många leka vid ytan hade en efter upp till ytan men den högg aldrig verkar vara fel säsong. får vänta tills i höst och åka tillbaka.
Kan det var Nävsjön, vid Nävekvarn?
Är från grannstaden Okle själv så är ute vid Nävis ganska ofta.
Frun och barnen fiskar också, så vi brukar åka dit med lite fika.
Fiskar med Cardinal haspel, slirbromsen på baksidan, lätt spö och föredrar antingen mete eller små 6grams "lillöringen",ett skeddrag, gärna kopparhärgat med ett ilsket neonrött fält på skedens översida.
Men Nävsjön är ganska grund, det gör att är det varmt i luften länge ökar vattentemperaturen snabbt och då blir fisken huggslö.
Även om man fortfarande ser vaken och att firrarna går till ytan och käkar olika insektslarver på ytan.
Sådana tider på året är ofta fisket bättre antingen när solen går ner eller precis när gryningen kommer, men hur lätt är det att vara där då med ungar som sussar som sötast den tiden på dygnet.
Annars kan jag ju rekommendera dig att titta på Nyköping-Oxelösunds sportfiskeklubb. Googla så ser du säkert om dom har en hemsida, jag har för mig att det ska finnas.
Kustfisket här utanför är sämre än det har varit, förr visste jag precis var gäddan lekte, men tyvärr måste man nästan ha tillgång till båt för att komma åt dom. Innan alla terrordåd kunde man ju gå ner till hamnen och rycka strömming tillexempel, ja alltså Oxd hamn, men den är helt avstängd för besökare av säkerhetsskäl. Nyköpingsån har däremot ett mycket bra fiske, men kolla upp vad som gäller med fiskekort och var man får fiska först.
Lycka till