Inlägg från: I Din Panna |Visa alla inlägg
  • I Din Panna

Fiske

Är extremt fiskeintresserad, men har tyvärr inte kunnat fiska något dom senaste 3-4 åren pga av ungarna. Men några enstaka pass har det blivit, och några enstaka gäddor har fångats.
    Försökt på mig ett sutarpass det här året med det blev ett bompass.
    Fiskar runt omkring Stockholmstrakterna.

Gädda blir det mest:

Spön: Sportex Mörrum, Adexa Tempest, Shimano (kommer inte på namnet) och några till.
    Rulle: Amb 6000 & 7000, CS Rocket

Om det är aborre, öring eller någon mindre fisk blir det:
    Spö: Berkley FireFlex, ett söndagsex egentligen eftersom aktionen i klingan inte stämmer, men det är bara perfekt för min smak.
    Rulle: Shimano Super GTA

Flugfiskespön har jag men aldrig kommit til skott med det, var helt enkelt inte min grej. Men lax- och öringflugor är jag en hejjare på ;)

• I Din Panna
    Alex23 skrev 2007-07-16 12:49:11 följande:
    Jag har haft ett enormt fiske intresse när jag var yngre spenderade ofta mer än 30 timmar i veckan nere vid vattnet. Men sen gick jag en sportfiske utbildning på gymnasiet, men istället för att öka mitt intresse för fiske så tröttnade jag helt :( Men nu på dom senaste 3 åren så har mitt intresse vaknat igen. När min sambo var gravid var vi ute och fiskade mycket gös och öring och regnbåge. Sen Alfons föddes har jag bara varit ute ett par gånger och flugfiskat lite. I år ska jag iallfall göra ett seriöst försök på att fiska gädda senare i höst.Haspel utrustningen består av shimano rullar och berkley spön (kräsen :P)Nån som har tips på bra fiskevatten runt Västerås?
    Forshaga fiskegymnasium?
  • I Din Panna
    Benganfans skrev 2007-07-16 17:46:20 följande:
    Jag funderar på att köpa en shimano catana 2500 rulle är den något att ha? har vart och klämt på den den är ju väldigt billig den rullen jag kör nu är jobbig när man kör med 10g drag det blira bara slak lina på rullen.
    Om det är Abborre, regnbåge eller liknande behöver du inget "flashigare".
  • I Din Panna
    Alex23 skrev 2007-07-16 18:18:04 följande:
    Tycker jag låter som ett bra val, om jag inte minns fel så har shimano fortfarande 5 års garanti på sina rullar också. Låter som du har för tjock lina på rullen, vilken diameter har du?
    5 år har dom fortfarande....
    Slak nylon kanske?

Bengan: Köp Shinamorullen, investera i PowerPro eller liknande lina, runt 0,15, då får du inga problem med dina kast....
    Vad har du för spö till föresten?
  • I Din Panna

Tjock nylon skulle det vara....

• I Din Panna
    Benganfans skrev 2007-07-17 06:47:53 följande:
    Jag kör med 0,28 lina efter inrådan från mannen i fiskebutiken som kollade på min rulle. Jag kör med ett shimano speed master 270cm spö.
    OK men då är det lintjockleken som spökar. Är det upp mot 0,30 och framförallt nylon är det ingen idé att fiska med drag runt 10 gram.
    Köp 0,15 PowerPro, det kan du både ha till abborre, öring, gädda osv. Bra allroundlina och dina kast kommer nästan fördubblas (OK jag tar i lite), du kommer deffinitivt märka en stor skillnad.

Kör du bara abborre eller fisk i den storleken kan du köra 0,10 spunnen lina, personligen skulle jag inte rekommendera det, finns många som är missnöjda med just den diametern, många "fabrikationsfel" osv.....
  • I Din Panna
    Benganfans skrev 2007-07-17 17:28:57 följande:
    ok. men är inte en spunnen lina knepig i fiske i minus grader? att det blir iskristaller i linan?
    Lite olika med olika linor, jag har aldrig haft några större problem med det. Det jobbiga är väl att man då och då måste "rensa" spöringen längst ut på spöt.
    Det finns betydligt fler fördelar än nackdelar med en spunnen lina.
  • I Din Panna

Spunnen lina all the way! ;)

• I Din Panna
    Benganfans skrev 2007-07-26 19:39:57 följande:
    var ute och provade nya rullen och spunna linan efter jobbet idag. vart bra mycket längre kast och känndes bra. nu skall jag ut i morgon någonstans eftersom det inte vart någon resa till sthlms skärgård så f¨år jag leta efter bra ställen här i södermanland
    Visst är det stor skillnad, nu kommer du inte gå över till nylon igen ;)
  • I Din Panna
    Johbe skrev 2007-08-01 19:44:07 följande:
    Inflyttad stockholmare, kom från Östersund, Jämtland senast. Där har det varit en hel del fiske, mest flugfiske men även spin, mete och dyligt.Skulle gärna ta lite tips på vart dom bra fiskevattnena finns runt omkring stockholm, gärna om det finns nått forsande vatten man kan flugfiska i, eller kanske tillochmed hänga med nån ut om det finns plats i båt eller liknande.
    Hela Stockholms innerstad kan du fiska runt. I Stockholms Ström går lax och öring och har en speciell sträcka för just flugfiske. Älvar och liknande är det tyvärr ont om, det enda alternativet är put n´ take sjöar med utplanterad fisk.
    Runt Djurgården går grov gädda.

Avslöjar inte mina hotspots ;)
  • I Din Panna
    Johbe skrev 2007-08-07 10:03:16 följande:
    I Din Panna skrev 2007-08-04 14:55:49 följande:
    Ahh gädda på fluga är nått nytt. Jag har nog inte utrustning att fiska det riktigt än, har mest varit öring/harr för min del tidigare. Men får väl se vad kassan tillåter att införskaffa så småningom. :)Har hört att längst ute på djurgården finns det några smultronställen, måste ta mig ut dit och kolla nån dag.
    Har personligen inte fiskat gädda med fluga, just flugfiske blev aldrig min grej, flugbindning däremot....
    Annars lämpar sig Djurgården ganska bra för det. På Djurgården finns också Djurgårdsbrunnskanalen (tror jag den heter) där det vissa delar av året går öring. Men även där krävs lite tyngre utrustning än du har till harr.

Precis, det är dit du ska (slutet av Djurgården). Inte massa människor i närheten heller om man inte vill bli störd.

(När jag skriver öring är det havsöring jag pratar om, vilket du nog förstår)
Svar på tråden Fiske