• Malia75

Dåliga UL-bilder

Fler som fått dåliga UL-bilder från rutin-UL? Jag tycker knappt det syns något på bilderna (bilderna ligger i mitt galleri), och jag fattar inte varför inte BM tog bilderna vid andra tillfällen, mesta tiden såg man ju armar, ben och huvud. På bilderna vi fick är det mest suddigt.

Fick dem gratis för att de var så dåliga men hade mycket hellre betalat för bra bilder, känns så trist att inte ha UL-bilder från första barnet som vi längtat så efter.

• Svar på tråden Dåliga UL-bilder
  • 0Love0
    zazla skrev 2007-06-26 13:06:09 följande:
    Mina bilder med andra barnet blev inte alls bra för precis när hon skulle börja ta bilderna så vände sig bebisen bort så att hon fick ta bilderna från helt fel vinkel. Hon höll på och knölade jättelänge men det blev ändå inte bra. Det var ju inte hennes fel (Hon gjorde ul med första barnet också och då blev det jättebra). Vi fick några extra bilder eftersom det blev så kasst men som tur är hade vi filmat hela Ultraljudet så när vi fick in filmen i datorn kunde vi ta stillbilder därifrån som blev toppen Så det är ju ett tips i framtiden
    i Malmö/Lund frå man inte varken filma eller fotta
  • zazla
    0Love0 skrev 2007-06-26 13:09:56 följande:
    i Malmö/Lund frå man inte varken filma eller fotta
    VA?! Varför?
  • 0Love0
    zazla skrev 2007-06-26 13:11:05 följande:
    VA?! Varför?
    Ingen aning varför .
  • Yggdrasil

Men alltså, hallå...

Visst kan man kanske vara lite besviken över att inte få en fin bild med sig hem, men det verkar lite som om perspektiven helt har gått förlorade här.

Rutin-UL görs för att 1. bekräfta graviditet 2. räkna ut förlossningsdatum och 3. i vissa fall upptäcka svåra missbildningar (och i många delar av Sverige vet jag att man också kollar könet)

Detta är anledningen till att vi alla gravida får genomgå en ultraljudsundersökning. Det är en bra och viktig undersökning, DESSUTOM får man se sitt barn "live", vilket ju är hur häftigt som helst OCH man kan t.o.m. få med ett foto hem.

Det som är en BESVIKELSE är om det inte finns ett barn, om barnet är svårt skadat eller något annat riktigt tragiskt! Det är något att vara ledsen för.

Deppa inte för att UL-bilden inte blev tydlig - det viktiga är ju att BM inte hittade några fel! Bilden är en bonus, inte en rättighet - och att som någon skrev man borde ringa och klaga på den som gjorde UL´et...altså, fattar ni hur löjligt det är? Barnmorskan/läkaren är inte fotograf!

Malia: Fortsätt glädjas åt din graviditet, som av allt att döma går som smort - snart har du din lilla bebis här. Och tror du att en UL-bild betyder något särskilt då?

• zazla
    0Love0 skrev 2007-06-26 13:15:19 följande:
    Ingen aning varför .
    Konstigt ju. Hade varit intressant att veta varför det skulle vara så hemskt. Ok fota förstår jag, det kan ju störa. Men en videokamera liksom. Helt tyst och märks inte ett dugg...
  • Dizzi

Var inne och kikade i ditt galleri, och det var verkligen dåliga bilder! (bebisen är säkert jättesöt ändå, får man tro!) Att de inte fattar att bilderna är jättevärdefulla för föräldrarna!

Visst, det är i första hand en medicinsk undersökning, men som förälder går man ju dit lika mycket för att få ett fint minne att ta med sig hem...

• 0Love0
    zazla skrev 2007-06-26 13:20:53 följande:
    Konstigt ju. Hade varit intressant att veta varför det skulle vara så hemskt. Ok fota förstår jag, det kan ju störa. Men en videokamera liksom. Helt tyst och märks inte ett dugg...
    Ja jag hade int evelat filma mitt iaf.
  • zazla
    0Love0 skrev 2007-06-26 13:22:34 följande:
    Ja jag hade int evelat filma mitt iaf.
    Nähä men det måste du ju inte heller Jag är jätteglad att jag har mitt på film iallafall. Får jag fråga varför du inte vill?
  • mmonika77

Tycker att det syntes ganska bra faktiskt. Ansiktet framifrån och den andra bilden var ansiktet neråt åt höger...

• 0Love0
    zazla skrev 2007-06-26 13:26:59 följande:
    Nähä men det måste du ju inte heller Jag är jätteglad att jag har mitt på film iallafall. Får jag fråga varför du inte vill?
    Om mitt barn hadevarit missbildat eller dött hade jag inte velat ha dte på film.
Svar på tråden Dåliga UL-bilder