• bigmacoco

Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!

Hjälp mig!

Jag och min sambo hamnade i en dispyt igår angående bilbarnstolar. Jag är född 1970, min syster 1967 och vi satt aldrig i några bilstolar. Som spädbarn var vi fastspända i vagnsinsatsen, och sen satt vi bältade som vanligt.

Min sambo (född 1974) hävdar stenhårt att han och hans syskon satt i bilstolar (födda -72 resp -76), och att "de minsann inte hade nån "låt gå"-inställning ang detta. Dvs mina föräldrar var slappa. Men min mamma hävdar att det inte fanns bilbarnstolar på samma sätt som idag.

Vi har inte frågat hans föräldrar ännu men jag vill ha lite info om detta innan vi frågar (de har nämligen en tendens att glömma hur det egentligen var med det mesta för 30-35 år sen...).

Någon som vet - när kom den första bilbarnstolen?

• Svar på tråden Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!
  • pjuuh

Nämen gud vilken fin bild buffa! Exakt en sån stol hade jag och min syster också. Nån slags hårdplast el dyl. Vet tusan hur bra den skyddade egentligen, men i alla fall

• Nirnaeth

När jag var 1 år fick jag min första bilbarnstol. Det var alltså -84.  I bajsbrun frotté var det dessutom Med nån hårdplast uder.
    Före det låg jag i vagninsatsen i baksätet. 

Har märkt att mina föräldrar, och morföräldrar, inte alls ser det som särskilt allvarligt att låta sonen vara lös i bilen. Dom tycker att jag lika gärna kan ha honom i knät. Jag är benhård på att aldrig någonsin låta honom åka bil, i något annat än godkänd bilbarnstol. Iaf så länge han är liten  

*~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • Luddvar

Jag är född -72 och jag satt i en röd bilbarnstol som hängdes på nackstödet i bilen. Den satt inte fast någonstans så egentligen var den ju ganska onödig he he.

• Gladhannapanna

Jag är född 72 och hade precis som Luddvar en som hängde över baksätet. Min kompis fick en lillasyster -79 och hon hade en bakåtvänd i gul plast när hon kunde sitta, innan låg hon nog i liggdelen fastspänd i baksätet med ett nät över så hon inte skulle åka ur vid en krock....

• Serendipity

Ingen som har en bild på en sådan som hängdes på nackstödet i bilen? Låter ju helgalet

• Luddvar

Nej, jag har googlat hej vilt men får inte fram någon... Det är möjligt att min mamma har kort någonstans men det hjälper ju inte nu. Ja, det var galet. Man spändes fast i den men själva stolen hade två krokar som bara hängdes över nackstödet. Man kan ju fråga sig hur de tänkte de som kom på den.

• LinksMamma

Min syster som är född 69 satt i en sån som hängdes över ryggstödet i baksätet! Det måste ha varit ännu farligare att sitta i en sån än i ingen alls. Hon var säkert nöjd för hon satt högt upp och kunde se fram mellan framsätena.
    Jag är född 77 och jag hade ingen aning om att det fanns "riktiga" bilstolar på slutet av 70-talet, jag fick en bälteskudde när jag var kanske 6-7 år, annars hoppade man runt i bilen och lekte eller stod mellan framsätena och kikade fram som någon innan nämnde.
    Och när man var riktigt liten låg man i vagnsinsatsen i baksätet..

Tur man överlevde

• Mirris

Jag är född 1970 o jag har aldrig haft nån bilstol. Inte min brorsa heller som är född -74

Vi åkte ofta väldigt långt och då låg jag o min brorsa på varsin madrass i bakluckan (kombi) och sov. Ojoj!

Eller så satt vi fast med bälte i baksätet. Emellanåt hängde vi mellan sätena när det var nåt!

*åkte alldeles för mycket bil när jag var liten*

• musli

Inte känner jag någon som satt i bilbarnstol på 70-talet inte... Vi var rena rama "bollhavet" i baksätet när jag växte upp! Född -71...

Svar på tråden Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!