• bigmacoco

Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!

Hjälp mig!

Jag och min sambo hamnade i en dispyt igår angående bilbarnstolar. Jag är född 1970, min syster 1967 och vi satt aldrig i några bilstolar. Som spädbarn var vi fastspända i vagnsinsatsen, och sen satt vi bältade som vanligt.

Min sambo (född 1974) hävdar stenhårt att han och hans syskon satt i bilstolar (födda -72 resp -76), och att "de minsann inte hade nån "låt gå"-inställning ang detta. Dvs mina föräldrar var slappa. Men min mamma hävdar att det inte fanns bilbarnstolar på samma sätt som idag.

Vi har inte frågat hans föräldrar ännu men jag vill ha lite info om detta innan vi frågar (de har nämligen en tendens att glömma hur det egentligen var med det mesta för 30-35 år sen...).

Någon som vet - när kom den första bilbarnstolen?

• Svar på tråden Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!
  • Serendipity

Jag är född 1975 och först låg jag i barnvagnsinsatsen men sedan hade vi helt faktiskt en bakåtvänd bilbarnstol i brun plast med gul klädsel. Efter den satt jag på en bilbarnstol av typen "förhöjningskudde" i hård plast.

• bigmacoco

Topdog skrev 2007-06-11 09:57:03 följande:

Det fanns bilstolar på 70-talet men de flesta hade inte hört talas om dom och de fanns inte i vanliga barnaffärer utan fick beställas.
    Ok, det är bra att veta för hans föräldrar skulle kunna hävda att "det fanns och det hade alla!". Då får de ju liksom hälften rätt... De kanske hade bilstolar, men var isf ganska ensamma om det.

Tack!!
  • LuMa
    bigmacoco skrev 2007-06-11 09:55:59 följande:
    LuMa skrev 2007-06-11 09:53:39 följande: Jösses... Vilken tur att de aldrig krockade nångång...
    Ja, inte sant!
    Det är klart, hastigheten var väl lägre "förr i tiden" men det är märkligt att så många överlevt -70 talet.
    Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • JsN

JAg är född -74 och minns tydligt bältesstolen.

Om jag fattat mamma rätt så satt jag lös i baksätet under några år, men min tre år yngre bror har suttit bältad hela sin uppväxt.

*hälsosamt lat*
  • bigmacoco

Googlade och hittade ett dokument där det stog att den första prototypen kom 1972, 1978 kom den första bakåtvända stolen. Tyvärr fanns inte sidan kvar, jag kunde bara läsa det lilla som står när man får fram Google-resultaten.

Intressant!

Tilläggas ska att min sambo är uppvuxen i Göteborg, jag i lilla Rättvik på landet... Det KAN ju vara så att vi inte riktigt hängde med på samma sätt...

• Razzla

Ja de är konstig att man lever..
    Jag har varit med i en krock med en ren och då fick jag en flygtur från baksätet till förarsidans golv så där blev jag intrasslad bland pedalerna..

Om jag kunde skulle jag ta en del av din sorg och sprida den i vinden.
  • bigmacoco

Razzla skrev 2007-06-11 10:09:38 följande:

Ja de är konstig att man lever.. Jag har varit med i en krock med en ren och då fick jag en flygtur från baksätet till förarsidans golv så där blev jag intrasslad bland pedalerna..
    Gud, vad hemskt! Men på nåt sätt gick det ju ändå, fast fler barn dog väl i bilolyckor på den tiden också. Kommer ihåg en gång när vi utanför Sala åkte förbi en olycka, där man såg barnhänder och barnfötter som stack ut ur en totaldemolerad bil... Usch!
  • Isens mamma

Jag är född -76 och satt i bakåtvänd bilbarnstol i framsätet då jag var runt året, en svart i hård plast. Därefter satt jag löst i baksätet som så många andra. I sexårsåldern då vi skulle bila i Europa fick jag och min syster varsin upphöjd bälteskudde, men slapp ha bältet över axeln, vi hade det under armen i stället...

• bigmacoco

Isens mamma skrev 2007-06-11 10:15:26 följande:

Jag är född -76 och satt i bakåtvänd bilbarnstol i framsätet då jag var runt året, en svart i hård plast. Därefter satt jag löst i baksätet som så många andra. I sexårsåldern då vi skulle bila i Europa fick jag och min syster varsin upphöjd bälteskudde, men slapp ha bältet över axeln, vi hade det under armen i stället...
    Ok, -76 var jag sex år så då satt jag bältad bak. Det känns som att de där 4 åren mellan mig och sambon är avgörande, han KAN ju ha suttit i nån slags bilstol.
Svar på tråden Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!