• bigmacoco

Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!

Hjälp mig!

Jag och min sambo hamnade i en dispyt igår angående bilbarnstolar. Jag är född 1970, min syster 1967 och vi satt aldrig i några bilstolar. Som spädbarn var vi fastspända i vagnsinsatsen, och sen satt vi bältade som vanligt.

Min sambo (född 1974) hävdar stenhårt att han och hans syskon satt i bilstolar (födda -72 resp -76), och att "de minsann inte hade nån "låt gå"-inställning ang detta. Dvs mina föräldrar var slappa. Men min mamma hävdar att det inte fanns bilbarnstolar på samma sätt som idag.

Vi har inte frågat hans föräldrar ännu men jag vill ha lite info om detta innan vi frågar (de har nämligen en tendens att glömma hur det egentligen var med det mesta för 30-35 år sen...).

Någon som vet - när kom den första bilbarnstolen?

• Svar på tråden Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!
  • bigmacoco

Razzla skrev 2007-06-11 09:50:38 följande:

Ingen aning när dom började komma men jag är född -75 och har inte heller haft någon stol när jag var liten. Som du skriver så låg jag i insatsen och sen bältad som vanligt OM man ens hade bälte. Vet att när jag var runt 3-4 år så började jag stå mellan i baksätet mellan framstolarna och varje gång mamma bromsade så slängde hon ut armen över "gapet" Denna reflex har hon fortfarande om hon bromsar hårt. 
    Samma här! Mamma är över 70 år och slänger fortf ut en arm.

Jag har mkt svårt att tro att SÅ många struntade i att ha bilbarnstolar om det fanns att tillgå. Nu kom jag på en till grej: en kompis brorsa (född -77) satt obältad som 2-åring, öppnade dörren i en kurva och föll ut!! Som tur var körde mamman väldigt sakta så han klararde sig. Det här var alltså -79 isf!!

Ngn mer som vet ngt om detta?
  • bigmacoco

LuMa skrev 2007-06-11 09:53:39 följande:

Jag är född -78 och vad jag minns så har jag aldrig haft någon bilstol.Jag vet att jag låg i vagnsinsatsen i baksätet när jag var så liten och sen kommer jag ihåg att jag ofta låg uppe på hatthyllan i mamma och pappas Nissan Sherry.
    Jösses... Vilken tur att de aldrig krockade nångång...
  • bigmacoco

Ok, de flesta verkar minnas det hela ung. som jag! Det fanns bilbarnsstolar men de var inte direkt vanliga, då.

• bigmacoco

Topdog skrev 2007-06-11 09:57:03 följande:

Det fanns bilstolar på 70-talet men de flesta hade inte hört talas om dom och de fanns inte i vanliga barnaffärer utan fick beställas.
    Ok, det är bra att veta för hans föräldrar skulle kunna hävda att "det fanns och det hade alla!". Då får de ju liksom hälften rätt... De kanske hade bilstolar, men var isf ganska ensamma om det.

Tack!!
  • bigmacoco

Googlade och hittade ett dokument där det stog att den första prototypen kom 1972, 1978 kom den första bakåtvända stolen. Tyvärr fanns inte sidan kvar, jag kunde bara läsa det lilla som står när man får fram Google-resultaten.

Intressant!

Tilläggas ska att min sambo är uppvuxen i Göteborg, jag i lilla Rättvik på landet... Det KAN ju vara så att vi inte riktigt hängde med på samma sätt...

• bigmacoco

Razzla skrev 2007-06-11 10:09:38 följande:

Ja de är konstig att man lever.. Jag har varit med i en krock med en ren och då fick jag en flygtur från baksätet till förarsidans golv så där blev jag intrasslad bland pedalerna..
    Gud, vad hemskt! Men på nåt sätt gick det ju ändå, fast fler barn dog väl i bilolyckor på den tiden också. Kommer ihåg en gång när vi utanför Sala åkte förbi en olycka, där man såg barnhänder och barnfötter som stack ut ur en totaldemolerad bil... Usch!
  • bigmacoco

Isens mamma skrev 2007-06-11 10:15:26 följande:

Jag är född -76 och satt i bakåtvänd bilbarnstol i framsätet då jag var runt året, en svart i hård plast. Därefter satt jag löst i baksätet som så många andra. I sexårsåldern då vi skulle bila i Europa fick jag och min syster varsin upphöjd bälteskudde, men slapp ha bältet över axeln, vi hade det under armen i stället...
    Ok, -76 var jag sex år så då satt jag bältad bak. Det känns som att de där 4 åren mellan mig och sambon är avgörande, han KAN ju ha suttit i nån slags bilstol.
  • bigmacoco

Kusin Knase skrev 2007-06-11 10:23:18 följande:

TS: Ovanligt att du var _bältad_ bak, måste jag säga!
    Hm, jag var nog inte det egentligen... Men ambitionen var den, att vi skulle vara bältade.
  • bigmacoco

MARIA99 skrev 2007-06-11 10:24:59 följande:

Jag är född 79 & den enda bilstol jag minns var en brun bälteskudde.. Vet inte hur jag satt innan faktikst=/
    De där kuddarna minns jag, men hade aldrig sån heller... Fasen, att han kanske har rätt då sambon...
  • bigmacoco

Oj, vad många inlägg!!

Buffa: Underbar bild! Snacka om 70-tal - härligt!

Sammantaget kan man alltså säga att bilbarnstolar inte var HELT ovanliga iaf på 70-talet, men jag håller med Helene m O o S: det är ju liksom förlåtet men idag är det banne mig BARA korkat!!

Dessutom är det ju LAG på att ha barnen i babyskydd/i barnbilstolar/på kuddar.

Svar på tråden Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!