• bigmacoco

Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!

Hjälp mig!

Jag och min sambo hamnade i en dispyt igår angående bilbarnstolar. Jag är född 1970, min syster 1967 och vi satt aldrig i några bilstolar. Som spädbarn var vi fastspända i vagnsinsatsen, och sen satt vi bältade som vanligt.

Min sambo (född 1974) hävdar stenhårt att han och hans syskon satt i bilstolar (födda -72 resp -76), och att "de minsann inte hade nån "låt gå"-inställning ang detta. Dvs mina föräldrar var slappa. Men min mamma hävdar att det inte fanns bilbarnstolar på samma sätt som idag.

Vi har inte frågat hans föräldrar ännu men jag vill ha lite info om detta innan vi frågar (de har nämligen en tendens att glömma hur det egentligen var med det mesta för 30-35 år sen...).

Någon som vet - när kom den första bilbarnstolen?

• Svar på tråden Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!
  • MansonDust

Vet att en av mammas kompisar hade sin bebis i babysittern fram, ingen bilstol alltså. Detta var -84 ca !

• Nyckelpiga

Jag är född -78 och jag låg först i barnvagnsinsatsen i baksätet. Sedan satt jag i en bakåtvänd stol i framsätet, en gul sådan av hårdplast med brunt frottétyg på. Runt 3 år fick lillasyster ta över den stolen och jag satt på en brun bilbälteskudde (även denna med frottétyg ). Vi bodde i Stockholm - antar att det blivit vanligt med bilbarnstolar då.

• Snova

Född -80 och hade stol efter ett tag. Som nyfödd låg jag tydligen och skvalpade runt i ligginsatsen. Alltså var de på G med stolar men hade inte uppfunnit babyskyddet än.

• Snova

Nyckelpiga
    Exakt en sån stol hade jag med inser jag nu när jag läser ditt inlägg, hade glömt hur den såg ut!

Sen hade jag en från Trygg-Hansa som man skulle ha tills man slutade med bilstol. Jag drömde våta drömmar om de coola bälteskuddarna men det förblev drömmar...

• Buffa

Jag är född 76 och satt i bilbarnstol.

här är jag runt  1 år gammar

• Serendipity

Buffa: Precis en sådan hade jag, tror jag om inte färgerna var omvända Måste leta upp fotot

• myskatt

Jag mins inte i vad jag satt i innan den fina bruna bälteskudde som verkade va popis på 80-talet . Låg iaf i vagnsinsatsen som nyfödd.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Helene m Olivia o Sigrid

Jag är född -78 och låg i liggdelen i baksätet (utan bälte?)
    När jag var knappt ett år så krockade mamma och pappa med en älg men som tur var hade de precis lämnat av mig hos mina bröder.

Sen när jag blev större så satt jag löst i baksätet eller stod mellan framstolarna!

Även om de var okunniga DÅ så är det ingenting motför nu! Då var informationen inte lika tillgänglig och de är "förlåtna" men nu VET ALLA hur barn ska sitta i bilen och ÄNDÅ ser man en massa idioter som har sina barn löst i bilen.
    Min brorsa tex hade deras två döttrar (typ 2 och 5 år då kanske) i framsätet med samma bälte över höften, den andra delen hade de bakom ryggen.
    Iofs körde de "bara" en liten bit i byn men de kör ju som idioter i byn så det är INTE säkert ens då!
    Ett annat exempel är de som satte sin 6-månaders bäbis i sittdelen till barnvagnen i baksätet, de spände fast den ungefär som en framåtvänd bilbarnstol!
    Och varenda dag ser vi föräldrar som hämtar sina små barn på dagis och bara slänger in dem löst i baksätet.
    Eller han som hade en korrekt bilbarnstol bakåtvänt i framsätet och satte ungen där och struntade i att spänna fast henne i den. (inte glömde!)

(¯`°?.¸ ღ O-031017 & S-051003 ღ ¸.?°´¯)
  • bigmacoco

Oj, vad många inlägg!!

Buffa: Underbar bild! Snacka om 70-tal - härligt!

Sammantaget kan man alltså säga att bilbarnstolar inte var HELT ovanliga iaf på 70-talet, men jag håller med Helene m O o S: det är ju liksom förlåtet men idag är det banne mig BARA korkat!!

Dessutom är det ju LAG på att ha barnen i babyskydd/i barnbilstolar/på kuddar.

• bubili

JAg är föddd 1974 i förna Jugoslavien och jag hade faktiskt en stol när jag började sitta. Det var inte ens i närheten av dagens stolar(som säljs i Sverige) men det var i alla fall bra början. Jag trro inte att det var många som hade barnstolar då hemma i alla fall.

Svar på tråden Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!