• bigmacoco

Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!

Hjälp mig!

Jag och min sambo hamnade i en dispyt igår angående bilbarnstolar. Jag är född 1970, min syster 1967 och vi satt aldrig i några bilstolar. Som spädbarn var vi fastspända i vagnsinsatsen, och sen satt vi bältade som vanligt.

Min sambo (född 1974) hävdar stenhårt att han och hans syskon satt i bilstolar (födda -72 resp -76), och att "de minsann inte hade nån "låt gå"-inställning ang detta. Dvs mina föräldrar var slappa. Men min mamma hävdar att det inte fanns bilbarnstolar på samma sätt som idag.

Vi har inte frågat hans föräldrar ännu men jag vill ha lite info om detta innan vi frågar (de har nämligen en tendens att glömma hur det egentligen var med det mesta för 30-35 år sen...).

Någon som vet - när kom den första bilbarnstolen?

• Svar på tråden Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!
  • zika

Min syster är född 71 och när hon var liten hade mina föräldrar en stol som hängdes på ryggstödet så att hon kom upp och såg ut och den stolen hade även en ratt.Den var som av metallrör och typ tyg.
    Låter helt livsfarligt men de sa att hon älskade den och att det var ju ingen som visste det där med säkerhet och sånt

• Kusin Knase

TS: Ovanligt att du var _bältad_ bak, måste jag säga!

Jag är född 71 och har foton av mig som liten (ett par år?) i en vinröd bakåtvänd bilbarnstol av hårdplast, tror mina bröder också hade den sen. När i hade vuxit ur den var vi lösa i baksätet och eftersom vi hade kombi fälldes baksätet på bilsemestrar så att vi istället låg lösa där bak alla tre på rad på madrasser, med resväskorna på högkant för bakrutorna. Väskorna välte över oss vid hastiga inbromsningar.

• MARIA99

Jag är född 79 & den enda bilstol jag minns var en brun bälteskudde.. Vet inte hur jag satt innan faktikst=/
    Mina bröder som är födda 82 & 84 hade en frammåtvänd har jag minne av..Mamma var noga med att alla hade bälte minns jag vilket få av de andras föräldrar i bekantskaps kretsen var..
    Min man hade inte bilstol heller & han är född 75, inte ens kudde senare tror jah

• bigmacoco

Kusin Knase skrev 2007-06-11 10:23:18 följande:

TS: Ovanligt att du var _bältad_ bak, måste jag säga!
    Hm, jag var nog inte det egentligen... Men ambitionen var den, att vi skulle vara bältade.
  • bigmacoco

MARIA99 skrev 2007-06-11 10:24:59 följande:

Jag är född 79 & den enda bilstol jag minns var en brun bälteskudde.. Vet inte hur jag satt innan faktikst=/
    De där kuddarna minns jag, men hade aldrig sån heller... Fasen, att han kanske har rätt då sambon...
  • lilltrillan
    zika skrev 2007-06-11 10:21:32 följande:
    Min syster är född 71 och när hon var liten hade mina föräldrar en stol som hängdes på ryggstödet så att hon kom upp och såg ut och den stolen hade även en ratt.Den var som av metallrör och typ tyg. Låter helt livsfarligt men de sa att hon älskade den och att det var ju ingen som visste det där med säkerhet och sånt
    precis en sån hade min ex sambo oxå! född -69!

jag låg i ligginsatsen, som man satte fast med bältet! född -75!
    min bror född -81 hade barnstol!
  • svensdotter

född 81 minns bara en brun bilkudde jag hade..

• aster

Runt 1985 satt jag på en brun bilbälteskudde, och min lillasyster som var 4-5 år fick sitta på en blå stol, som ställdes i baksätet. Jättetrist, tyckte jag, för innan hadde vi haft en bil utan bälten i baksätet.

Svar på tråden Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!