Anonym (M) skrev 2024-05-08 13:16:58 följande:
De vänder alltid bort skärmen om man är på en abortmottagning och gör ultraljud. Eller om man gör det hos en vanlig gyn och säger att man funderar på abort eller att man ska göra abort. Så just det var inget konstigt. Två av mina barn var oplanerade och jag var på abortmottagning, mycket tidigare än vecka 12 men de visade inte skärmen.
Samma sak när jag var på gynakuten pga blödning under en av de graviditeterna , jag sa att jag var osäker på om jag skulle behålla och då visade de inte. De vill väl inte försöka påverka någon eller plåga någon i onödan , tycker inte det är så konstigt egentligen .. det skulle kännas fel om man går till en abortmottagning eller säger att man funderar på abort och så visar de: Här är hjärtat, här är armarna och benen.
Ledsen för det du behövde vara med om iallafall , försök prata med någon psykolog eller kurator. Tror din mamma ville väl och inte ville att du skulle må dåligt men det hade nog varit bättre om hon var ärlig. Undrade också varför de väntade till vecka 18 om det upptäcktes i vecka 12 men du kanske redan har svarat? Tycker det var dåligt av läkarna , det är väl bättre att göra det så tidigt som möjligt
Jag tycker tvärtom, att patienten har rätt att göra ett informerat val, som när det gäller alla andra medicinska beslut. Annars diskuterar ju läkaren olika behandlingsmetoder med patienten, olika operationstekniker, biverkningar med olika mediciner, riskerna och chanserna att bli bra med de olika alternativen o.s.v. Det ska VARA så, det står t.o.m. i Hälso- och sjukvårdslagen, det kallas för "patientens autonomi". Märkligt att patienten inte ska få information inför just det här ingreppet, det är väl vänsterliberala politiker igen som har bestämt det...
. Dessutom kommer dessa flickor och kvinnor ändå att få veta hur stort och utvecklat barnet var förr eller senare, som TS nu, och då kommer chocken då i stället när det är för sent. Vad är vunnet på det?
Jag tycker tvärtom att det borde vara som i många amerikanska delstater, att det är OBLIGATORISKT för patienten att titta på ultraljudsskärmen och lyssna på hjärtat, innan hon kan få ingreppet gjort. Då kan hon i alla fall aldrig komma senare och säga att hon blev lurad.